۱۰ شکست بزرگ فناوری در ۱۰ سال گذشته

دهه ۲۰۱۰ میلادی با همه اتفاقات خوب و بد خود چند روزی به پایان آن نمانده است و اگرچه این ۱۰سال برای علاقه‌مندان به دنیای فناوری دستاوردهای کاربردی از جمله شبکه‌های اجتماعی، خدمات پردازش ابری، گوشی‌های هوشمند پیشرفته و … را به ارمغان آورد، ولی طی این دوره شکست‌های بزرگ در عرصه فناوری هم رقم خورد. دهه دوم از هزاره سوم میلادی به‌گونه‌ای در حال تمام شدن است که بسیاری از شرکت‌های بزرگ فعال در حوزه فناوری اشتباهات بزرگی را رقم زدند و این اتفاق به‌گونه‌ای دنبال شد که نشریه «تایم» در تازه‌ترین گزارش خود با عنوان «۱۰ شکست بزرگ فناوری در ۱۰ سال گذشته» نوشت تقریبا تمام کمپانی‌های صاحب نام در این دوره زمانی یک اشتباه چند میلیون دلاری را رقم زدند. گوگل که همواره تمایل داشت با فیس‌بوک وارد رقابت شود سال ۲۰۱۱ میلادی شبکه اجتماعی خود را با نام «گوگل پلاس» راه‌اندازی کرد. اگرچه در ابتدا کاربران از «گوگل پلاس» استقبال کردند، ولی این ابزار اجتماعی در واقع غیرکاربری بود و سرانجام گوگل پس از گذشت هشت سال این شبکه اجتماعی را برای همیشه بازنشسته کرد. مایکروسافت سال ۲۰۱۲ میلادی تلاش خود را برای عرضه عمومی سیستم عامل «ویندوز آرتی» آغاز کرد و نخستین نسخه این پلتفرم به‌همراه رایانه سرفیس در اختیار کاربران قرار گرفت. اعتراضات به گونه‌ای دنبال شد که تولید دستگاه‌هایی که قرار بود با «ویندوز آرتی» وارد بازار شوند متوقف شد و مایکروسافت با ضرر ۹۰۰ میلیون دلاری سرانجام در سال ۲۰۱۵ تصمیم گرفت توسعه این سیستم عامل را برای همیشه کنار بگذارد. شرکت آمازون که صاحب بزرگ‌ترین فروشگاه آنلاین جهان است سال ۲۰۱۴ میلادی با هدف حذف واسطه‌های مختلف بین کاربران و سرویس دهندگان با فرمول خود وارد عرصه تلفن همراه شد. ولی تمام تلاش‌های این شرکت برای ورود به بازار مذکور با شکست مواجه شد و حتی سیستم عامل اختصاصی که برای دستگاه موبایلی آمازون توسعه یافته بود هم نتوانست راه به جایی ببرد. سال ۲۰۱۱ میلادی بازار بازی‌های موبایلی بسیار داغ شده بود و سونی که پرفروش‌ترین کنسول بازی جهان را روانه بازار می‌کرد، تصمیم گرفت مدل همراه این دستگاه را با نام «پلی‌استیشن ویتا» روانه بازار کند. «اچ‌دی دی‌وی‌دی» یکی از دو فرمت محبوب برای پخش باکیفیت تصاویر ویدئویی روی دیسک‌های دی‌وی‌دی بود و فرمت دیگر هم با نام «بلو-ری» بین کاربران رواج پیدا کرد. نتفلیکس از بزرگ‌ترین کمپانی‌های پخش سریال و فیلم‌های سینمایی در جهان محسوب می‌شود و این شرکت برای یک دهه متوالی توانست با انتشار دیسک‌های دی‌وی‌دی حاوی فیلم‌های مورد علاقه کاربران محبوبیت خود را حفظ کند. نتفلیکس که از سال‌ها قبل به سرویس‌های آنلاین رو آورده است در سال ۲۰۱۱ میلادی هزینه انتشار فایل‌های ویدئویی در دیسک‌های دی‌وی‌دی را از ماهانه ۱۰ دلار برای دسترسی به تمام سرویس‌ها به ماهانه ۸ دلار برای یک دی‌وی‌دی تغییر داد و سرانجام خدمات کوئیکستر نتفلیکس با کاهش ۶۰ درصدی درآمدهای این شرکت شکست خورد.

متن کامل خبر در سایت مدیر اینفو

منبع خبر

مدیر اینفو

مدیر اینفو

مدیر اینفو یک رسانه در شهر تهران می باشد

نظرات