دستیابی به الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت درگرو نسخههای بومی منطبق با ساختار شخصیت ایرانیان
یک پژوهشگر در حوزه دانش بین رشتهای علوم انسانی گفت: بدون شناخت کامل الگوهای شخصیتی و تبیین ساختارهای ذهنی و روانی ایرانیان نمیتوان به برنامههای پیشرفت و رشد دست یافت.
یونس یونسیان، پژوهشگر، مخترع و دانشآموخته کارشناسی ارشد مدیریت تحول دانشگاه صنعتی امیرکبیر که روز دوشنبه، 19 اسفندماه در سمینار «هندسه شخصیت ایرانیان و صورتبندیهای توپولوژی در روانکاوی» در دانشگاه صنعتی شاهرود به ایراد سخنرانی میپردازد، در گفتوگو با خبرنگار ایسنا منطقه سمنان، ضمن بیان ضرورتهای طرح این بحث در دانشگاههای ایران، به سرگردانیها و شکافهای گفتمان علوم انسانی در کشور، چیستی صورت بندیهای توپولوژی در روانکاوی و بازخوانی اندیشمندان سترگی از دریدا تا لکان پرداخته است.
دستیابی به الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت درگرو نسخههای بومی و منطبق با ساختارهای شخصیت ایرانیان
یونسیان در خصوص سمینار هندسه شخصیت ایرانیان و صورت بندیهای توپولوژی در روانکاوی که در دانشگاه صنعتی شاهرود در حال برگزاری است، گفت: این سمینار به مجموعه درس گفتارهایی اشاره دارد که با محوریت قراردادن اهمیت مفاهیم بین رشتهای در علوم انسانی و تاکید بر تولید دانش درونزا و مبتنی بر مولفههای فرهنگی و بومی کشور ایجاد شده است.
یونسیان با بیان اینکه انسان در روانکاوی موجودی دارای ناخودآگاه، مبتنی بر ساختارهای زبانی و دارای گذشته تاریخی موثر در امروز است، تصریح کرد: درک ساختارهای ذهنی و روانی انسان و دریافت وضعیت ناخودآگاه از طریق هندسه موضعی یا توپولوژی ممکن میشود. نوع پیوستگی و انسجام یافتن ساختارهای ذهنی و روانی شامل رؤیاها، توهمها، سازههای ذهنی در ادبیات و هنر میتواند از خلال درک ساختارهای توپولوژیک به بهترین شکل تفسیر شود. به جز مسیر تکامل فرد و شخصیت انسانی او، کودکی و گذشته نقش اساسی ایفا میکند.
وی ادامه داد: نگرش، شیوه زندگی و تجربیات و اندیشههای انسان در معرض رانشها و لغزههای غیر عقلانی و یکباره است. ناخودآگاه در حقیقت مخزن سائقهای غیر عقلانی و غیر منطقی انسان است. تعارض میان خودآگاه و ناخودآگاه به ایجاد مکانیسمهای دفاعی و سازههای شخصیتی متفاوت منجر میشود.
یونسیان با بیان اینکه اهمیت مرزهای دانش و حرکت در مسیر نقاط اتصال و برخورد علوم میتواند به یکباره موجب ایجاد جهشهای فکری و نظری در ساختار علوم انسانی در کشور شود، خاطرنشان کرد: میتوان با منطبق کردن این مسیرها بر ویژگیهای فرهنگی و ملی ایران به ترسیم الگوهای پیشرفت ایرانیان و ترسیم ساختارهای پیچیده و نقشه راه شخصیت ایرانیان به عنوان زیرساخت اساسی پیشرفت دست یافت. در واقع برای دستیابی به الگوی اسلامی - ایرانی پیشرفت به نسخههای بومی و منطبق با ساختارهای شخصیت ایرانیان نیاز داریم.
کشف ارتباطات موثر بین ساختارهای توپولوژیک دانش ریاضیات و مولفههای روانکاوانه موجود در ناخودآگاه از طریق روانکاوی
کارشناس ارشد مدیریت تحول با بیان اینکه بدون شناخت کامل الگوهای شخصیتی و تبیین ساختارهای ذهنی و روانی ایرانیان، نمیتوان به برنامههای پیشرفت و رشد دست یافت، تصریح کرد: دانش و نظریه روانکاوی توانسته است ارتباط عجیب و موثری را میان ساختارهای توپولوژیک در دانش ریاضیات و مولفههای روانکاوانه و ذهنی موجود در ناخودآگاه کشف کند.
یونسیان ادامه داد: صورت بندیهای توپولوژی در نظریه روانکاوی میتواند راهگشای درک نوین از مرزها و محل برخورد دو دانش بزرگ و عظیم ریاضیات و روانکاوی باشد و کشور ایران برای دستیابی به الگوهای اسلامی و ایرانی پیشرفت به نسخههای بومی و منطبق با ساختارهای شخصیت ایرانیان نیاز دارد.
سرگردانیها و شکافهای گفتمان علوم انسانی در کشور
کارشناس وزارت علوم با بیان اینکه علوم انسانی و بویژه حوزه علوم محض و نظری همواره نیازمند پشتوانههای فلسفی بوده است تا بتواند همواره رابطه تعاملی و هم افزای خود را با حوزه فلسفه و علم حفظ کند، خاطرنشان کرد: فضای آکادمیهای علوم انسانی در کنار مباحث نظری محض در ایران توانسته است رشد گسترده و عمیقی را تجربه کند، در حالی که در این زمان بیش از هر دورهای لزوم بازتعریف و ایجاد فضای بین رشتهای در مقولاتی نظیر روانکاوی و فلسفه علوم احساس میشود، لذا از این رو میتوانند در تحول فضای علمی و بلوغ گفتمان علوم انسانی مفید واقع شوند و دریچهای به سوی تولید دانش درونزا و گفتمان خودی و بومی علوم انسانی بگشایند.
نظرات