در رویداد کارآفرینی سمنان چه گذشت؟
رویداد کارآفرینی دانشگاه ادیبان گرمسار با حضور جمعی از اساتید و دانشجویان این دانشگاه برگزار شد. در این رویداد استارتاپهایی از جمله سرویس خشکشویی آنلاین زودشور، چی بپوشم، veronalabs و مدیر فنی شبکه اجتماعی بیلبورد حضور داشتند و در مورد تجربیات خود صحبت کردند.
به گزارش اکوسیستم، محمد رهی (همبنیانگذار زودشور) در آغاز سخنان خود در مورد تفاوت بیزینسهای آفلاین با آنلاین و مقیاسپذیر بودن بیزینسهای آنلاین صحبت کرد و اطلاعات و آمارهایی را نیز در مورد اکوسیستم استارتاپی و کارآفرینی ارائه کرد.
وی در ادامه از مراحل اخذ مجوزها و دریافت نشان اعتماد الکترونیک تا مشکلاتی که با اتحادیه خشکشویی و عدم کسب مجوز از آنها داشت، سخن گفت. در ادامه بنیانگذار زودشور راهحلهای پیشنهادی این استارتاپ در مورد خدمات خشکشویی، استراتژی ورود به بازار، حجم بازار و روش کسب درآمد زودشور را ارائه کرد.
وی گفت: 1300 واحد خشکشویی در تهران مجوز فعالیت دارند و حدود 200 واحد نیز به دنبال کسب مجوز هستند و 200 خشکشویی هم بدون مجوز فعالیت میکنند.
رهی به این موضوع اشاره کرد که استراتژی ورود به بازار زودشور اقیانوس آبی بوده است، ولی به سرعت رقبای زیادی برای این کسب و کار پا به میدان گذاشتند. دانشجویان سوالاتی را در اینباره از وی پرسیدند و وی اینگونه پاسخ داد: وجود رقیب سبب شد ما جدیتر و سریعتر به دنبال دستیابی به اهدافمان باشیم و رشدمان را تسریع ببخشیم. به همین دلیل روی مزایای رقابتی خود بیشتر تمرکز کردیم، و باعث شد خدماتی از قبیل ارائه سرویس تا 12 شب و سرویسدهی به مناطق یک تا هشت تهران را به مشتریان عرضه کنیم.
بنیانگذار زودشور در پاسخ به این سوال که چطور سرمایهگذاران را راضی به سرمایهگذاری کردید، بیان کرد: به اعتقاد من بدترین زمان جذب سرمایه وقتی است که شما فقط یک ایده خام دارید. نه محصول اولیه یا MVP دارید و نه مشتری، در چنین شرایطی در بهترین حالت باید سهم زیادی از شرکت خود را به سرمایهگذار بدهید. زمانی که ما به سراغ جذب سرمایهگذار رفتیم، وبسایت و اپلیکیشینهای اندروید و IOS ما منتشر شده بودند و تعداد قابل ملاحظهای نیز مشتری برگشتپذیر داشتیم.
وی اظهار داشت: نخستین مرحله جذب سرمایه ما توسط angel بود و اکنون نیز به دنبال جذب سرمایه بیشتر برای گسترش فعالیتهای زودشور هستیم.
همچنین در این رویداد، حامد فردوسآرا، استارتاپ چی بپوشم را به عنوان مارکت پلیس در حوزه پوشاک و مد و زیبایی که فعالیت خود را با تولید محتوا شروع کرده است، معرفی نمود. وی گفت: چی بپوشم بر اساس تولید محتوا شکل گرفت. به علت علاقه شخصی به حوزه پوشاک، همیشه دغدغه داشتم که چرا مردم در محیطهای مختلف لباس مناسب نمیپوشند. آمارهایی که در این زمینه تهیه شدهاند، نشان میدهند که خانمها یک سال از عمر خود را در برابر کمد با این سوال که چی بپوشم، میگذرانند.
وی ادامه داد، این کسب و کار در ابتدا با سرمایه یک میلیون تومان شروع به کار کرد و سپس با جذب سرمایه از شرکتهای برتر فعالیت خود را توسعه داد. اکنون با ماهانه یک میلیون بازدید کننده و رتبه الکسای 600 ایران یکی از سایتهای پربازدید کشور به حساب میآید.
فردوسآرا بیان کرد بخش عمدهای از سرمایهای که جذب کردیم را در بخش مارکتینگ هزینه کردیم و هم اکنون کمپینهای مختلفی را نیز در حال اجرا داریم. بالغ بر 350 فروشگاه در چی بپوشم ثبت نام کردند و به طور متوسط روزانه بیش از 120 سفارش را ثبت میکنیم.
یکی از دانشجویان حاضر در این رویداد از فردوسآرا راجع به شبکههای اجتماعی و تاثیر آن بر چی بپوشم سوال کرد. بنیانگذار چی بپوشم در پاسخ این پرسش گفت: اینستاگرام یکی از پربازدیدترین کانالهای ورودی سایت ما است، بطوریکه روزانه بالغ بر 2000 نفر از این طریق وارد وبسایت ما میشوند. به همین دلیل نگاه ویژهای به این شبکه اجتماعی داریم.
در ادامه رویداد کارآفرینی، مصطفی صوفی (مدیر veronalabs) خود را یک برنامهنویس معرفی کرد که به صورت فریلنس فعالیت میکند. وی اظهار داشت که به همراه تیم خود به صورت تخصصی پلاگینهای هوشمند برای وردپرس تهیه میکنند. در حال حاضر 30 درصد سایتهای کل دنیا با سیستم مدیریت محتوای وردپرس طراحی شدهاند.
صوفی اعلام کرد که تمرکز این تیم روی جمعآوری تعداد زیادی کاربر برای پلاگینهای رایگان خود است، اما extentionهای اختصاصی دیگر و پشتیبانی آنها هزینه دارد و مدل کسب درآمد veronalabs به این صورت است.
براساس صحبتهای مدیرveronalab، از 40 هزار نفری که از پلاگین wp statistic استفاده میکنند، 5 هزار نفر از سرویس پولی این پلاگین استفاده میکنند که 5 دلار هزینه دارد، در نتیجه درآمد این پلاگین فقط 25000 دلار بوده است.
وی در ادامه آمارهایی از درآمد فریلنسرها در دنیا را ارائه کرد و گفت: براساس آمارها هزینه برنامهنویس فریلنسر ساعتی حدود 15 تا 80 دلار است. بدون اینکه دفترکار اجاره کند و یا مجبور باشد به محل خاصی برای کار برود.
صوفی سپس به معرفی Digital market placeهایی از قبیل evanto template monster ،iconfinder و.... پرداخت که از طریق آنها فریلنسرها میتوانند محصول خود را به سراسر جهان عرضه کنند و کسب درآمد داشته باشند. البته این درآمدها به صورت دلار خواهد بود.
سوالات دانشجویان از مدیرveronalab بیشتر به چگونگی تبدیل دلار به ریال و دریافت پولها مربوط میشد. وی در پاسخ به این پرسشها گفت: این مشکل همیشگی ما بوده است و یک زمان 600 دلار از فروش ما توسط evanto بلاک شد، اما همواره راهکارهایی برای دور زدن تحریمها وجود دارد.
در ادامه رویداد کارآفرینی دانشگاه ادیبان گرمسار، حمیدرضا بیات (مدیر فنی شبکه اجتماعی بیلبورد) به طور تخصصی در مورد انتخاب پلتفرمها و زبانهای برنامهنویسی صحبت کرد و تاریخچهای در مورد زبانهای برنامهنویسی و استارتاپهایی که اپلیکیشن خود را با زبانهای مختلف نوشتهاند، سخن گفت. وی در ادامه به معرفی تکنولوژی Hybrid پرداخت و در مورد مزایای این نوع برنامهنویسی برای اپلیکیشنها نسبت به روش Native صحبت کرد.
بیات در مورد این نوع برنامهنویسی تشریح کرد: با پلتفرمهای هایبرید میتوانید برنامه خود را یکبار بنویسید و خروجی اندروید، IOS و وب را از آن بگیرید. نیازی نیست برای اپلیکیشن خود یک برنامهنویس IOS، یک برنامه نویس Android و یک برنامهنویس سایت داشته باشید و با سرعت بسیار بالاتر میتوانید MVP خود را به بازار ارائه دهید.
سوال دانشجویان از بیات عمدتا راجع به این موضوع بود که آیا میتوان به این تکنولوژی برای پروژههای بزرگ با بازدید و تراکنش بالا اتکا کرد؟ وی در پاسخ به این سوال گفت: به طور مثال وب سایت و اپلیکیشن اندروید و IOS رسمی باشگاه استقلال که تعداد نصب و بازدید بسیار بالایی دارد، روی همین تکنولوژی سوار شده است و تا امروز هیچ مشکلی نداشته است.
نظرات