کلنگ مرکز نوآوری و شتاب‌دهی رفسنجان بر زمین زده شد

کلنگ مرکز نوآوری و شتاب‌دهی رفسنجان بر زمین زده شد

به گزارش مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری در نخستین بخش از سفر یک روزه به استان کرمان، به شهرستان رفسنجان رفت و فرآیند احداث «مرکز نوآوری و شتابدهی شهید ستاری» با حضور وی و در زمینی به مساحت ۳۰۰۰۰ متر مربع آغاز شد.

بر این اساس، تفاهم‌نامه همکاری سه‌حانبه احداث این مرکز میان مجتمع صنعتی مس سرچشمه، دانشگاه ولی عصر رفسنجان و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری منعقد شد.

راه توسعه پایدار کرمان با خلاقیت جوانان روشن و هموار می‌شود

ستاری در مراسم امضای این تفاهم‌نامه همکاری، با بیان این‌که توسعه ذاتی کرمان راهی است روشن که به دست جوانان بومی و خلاق این منطقه اتفاق می‌افتد، گفت: نسل جدیدی که از دل کویر برآمده‌اند می‌توانند تحولی جدی به راه بیندازند و پایه گذار توسعه‌ای پایدار باشند. بارها گفته‌ام که فرزندان کویر، ایستادگی، انگیزه و خلاقیت را در ذات خود دارند و همین ویژگی‌ها، بن مایه رونق اقتصاد دانش‌بنیان است.

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری با اشاره به ضرورت توجه به سرمایه‌های فکری و فرهنگی استان کرمان گفت: اکنون که در آستانه سومین سالگرد درگذشت آیت الله هاشمی رفسنجانی قرار داریم می‌بایست اندیشه‌های ایشان الگویی برای حرکت به سوی توسعه پایدار با حمایت از جوانان بومی استان باشد.

"شهرستان رفسنجان اگرچه با محرومیت های متعددی مواجه است اما راه حل رفع این مشکلات و کاستی ها ، با نگاه تازه ای که به شرکت های دانش بنیان و جوانان خلاق استارتاپی ایجاد شده است، رفع می شود و به توسعه این کسب و کارهای می انجامد. این امر با حمایت معاونت علمی و فناوری برای توسعه زیرساخت‌هایی مانند مراکز رشد و نوآوری پیگیری می‌شود. "

ستاری با بیان این مطلب گفت: عمده کمبود امکانات این منطقه از جنس کمبود زیرساخت‌های فکری و فرهنگی است و اگر زیرساخت‌های فکری را اصلاح کنیم، دیگر امکانات در این منطقه قابل دست یابی است و منطقه کرمان، دارای ویژگی‌های ذاتی بسیار خوبی برای زایش نوآوری و خلق ارزش افزوده است. ما نیز تلاش می‌کنیم که این زیرساخت‌ها برای تسهیل روند رونق زیست‌بوم نوآوری استان فراهم شود.

کرمان پیشرو در حوزه سموم زیستی است

ستاری با بیان این که معاونت علمی در اخذ مجوزها و تائیدیه ها همراه فعالان زیست بوم کارآفرینی و نوآوری است افزود: کرمان در بعضی از حوزه‌ها به خصوص سموم زیست فناور و شیمیایی، کود و فرآورده‌ها و نهاده‌های کشاورزی به خوبی کار کرده است. شرکت‌هایی که توانمندی‌هایی در این حوزه دارند، حمایت می‌شوند چون این حوزه جزو نیازهای کشور و اولویت‌های حمایتی معاونت علمی و فناوری است.

ستاری بر شتاب بیشتر فعالیت صندوق پژوهش و فناوری رفسنجان تاکید کرد و گفت: برای رونق فعالیت صندوق پژوهش و فناوری استان باید به طور جدی اقدام شود و اگر مشارکت سرایه گذاری با حضور بخش خصوصی صورت بگیرد، آماده‌ایم تا سهم قابل توجهی را برای ایجاد این صندوق اختصاص دهیم. چراکه صندوق های پژوهش و فناوری، راه حمایت از نوآوری‌ها برای تحقق توسعه پایدار این منطقه است.

۳۰هزار مترمربع به استقرار واحدهای فناور رفسنجان با حمایت معاونت علمی و فناوری اختصاص می‌یابد

در بخش دیگری از این مراسم، رنجبر عسکری از رونق فعالیت واحدهای فناور و دانش بنیان این شهرستان با اشاره به حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری ادامه داد: شهرستان رفسنجان، از ۵ مرکز رشد برخوردار است و بیش از ۸۰ شرکت و واحد فناور در این مراکز فعالیت می‌کنند. از میان این واحدها ۹ شرکت دانش بنیان هستند که به مرحله تولید و تجاری سازی محصولات و خدمات خود قدم گذاشته‌اند.

وی افزود: مرکز نوآوری و شتابدهی شهید ستاری در ۳ هزار متر مربع سوله و ساختمان اداری در این مجموعه احداث می‌شود. این مرکز نوآوری و شتابدهی قرار است محل استقرار و شتابدهی حداقل ۵۰ واحد دانش بنیان، فناور یا استارتاپ باشد.

به گفته رییس دانشگاه ولی عصر رفسنجان، این مرکز با توافق میان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، مجموعه مس رفسنجان و دانشگاه ولی عصر رفسنجان در یک سال و نیم آینده به بهره برداری می‌رسد.

مدیر مس سرچشمه به حمایت شرکت‌های دانش بنیان از ورود به عرصه حمایت از استارتاپ‌ها اشاره کرد و ادامه داد: مس سرچشمه، با حمایتی که از شرکت‌های دانش بنیان و استارتاپ‌ها داشته است تلاش می‌کند تا نوآوری‌های دانشگاهی و ایده‌های جدید در حوزه کسب و کارهای فناورانه را با صنعت مس پیوند دهد.

احمدی افزود: ایجاد مرکز نوآوری و شتاب‌دهی شهید ستاری، گامی در همین راستا است و ایجاد این مرکز جدید با هدف توسعه این کسب و کارها و تحقق تعامل صنعت و دانشگاه صورت گرفته است.

ایجاد بستری ۳۰هزار متر مربعی برای استقرار واحدهای خلاق و فناور

در ادامه با حضور سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رییس جمهوری، حسین احمدی مدیر مجتمع مس سرچشمه، اسماعیل قادری فر رییس مرکز توسعه فناوری های راهبردی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و حسن رنجبر عسکری رییس دانشگاه ولی عصر رفسنجان، تفاهم نامه همکاری سه جانبه راه اندازی مرکز نوآوری و شتاب‌دهی شهید ستاری رفسنجان امضا شد.

این تفاهم نامه با هدف ایجاد زیست‌بوم کارآفرینی برای دانشجویان و دانش‌آموختگان دانشگاهی از طریق راه اندازی مرکز نوآوری و شتابدهی منعقد شد. با انعقاد این تفاهم نامه فضایی به ابعاد ۳۰ هزار متر مربع برای استقرار واحدهای فناور و فضای اداری به زیست بوم نوآوری افزوده خواهد شد.

برای اجرایی کردن مفاد تفاهم‌نامه کمیته‌ای متشکل از طرفین تشکیل می‌شود این کمیته وظیفه تعیین برنامه اجرای توافقات تعیین اعتبار مورد نیاز و نظارت بر اجرای صحیح برنامه ها را برعهده دارد.

بر اساس این تفاهم نامه معاونت علمی و فناوری متعهد می‌شود تا اقدامات لازم برای تسریع در دریافت مجوزهای تاسیس راه اندازی مرکز نوآوری و شتابدهی را انجام دهد.

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری با همراهی رییس مجموعه مس سرچشمه و رییس دانشگاه ولی عصر رفسنجان از نمایشگاه فناوری‌های دانشگاهی رفسنجان دیدن کرد. در این نمایشگاه دستاوردهای دانش‌بنیان و استارتاپی فعالان فناور مستقر در واحدهای فناور، مراکز رشد و شرکت‌های دانش بنیان رفسنجان در حوزه هایی چون برق و الکترونیک، کودهای زیستی، بذر و نهال به نمایش درآمد.

بر اساس این گزارش معاون علمی و فناوری رییس جمهوری در ادامه سفر یک روزه به استان کرمان، با حضور در منطقه ویژه اقتصادی رفسنجان از دستاورد شرکت‌های دانش بنیان بازدید کرد. کیاسم کارمانیا، برافزا کشاورز پارس و پرشین بنیان آریا سه شرکتی بودند که ستاری با دست اندرکاران آن به گفت و گو نشست.

ستاری در ادامه این سفر، از روند پیشرفت فاز دوم مرکز ملی پرورش و تکثیر حیوانات آزمایشگاهی بازدید می‌کند. دو سال پیش فاز نخست این مرکز با حضور وی در دانشگاه شهید باهنر کرمان به بهره‌برداری رسید.

این مرکز صرفاً تحقیقاتی نیست، بلکه در حوزه عرضه محصولات دانش‌بنیان نیز فعالیت می‌کند. از جمله اهداف راه‌اندازی این مرکز می‌توان به تکثیر و پرورش جوندگان آزمایشگاهی خالص و شناسنامه‌دار، تکثیر و پرورش حیوانات آزمایشگاهی نژاد خالص با اندازه متوسط، پرورش، تکثیر ونگهداری نژادهای خالص اسب و ایجاد بانک اسپرمی و انجام تلقیح مصنوعی اشاره کرد. در این سفر ستاری از فاز دوم این مرکز بازدید می‌کند.

شتاب گرفتن ایده‌های نوآورانه

افتتاح «مرکز نوآوری وشتابدهی تگ» در شهر کرمان برنامه دیگر این سفر است. در این مرکز نوآوری با فضایی حدود یک هزار و ۸۰۰ متر مربع فعالیت کسب و کارهای نو پا شتاب می‌گیرد. این مرکز علاوه بر نمایشگاه دائمی محصولات دانش بنیان به فضای کار اشتراکی برای استقرار ۵۰ تیم، فضای کار اختصاصی برای ۱۰ تیم مجهز است.

همچنین شتابدهنده‌های تخصصی در ۵ حوزه صنایع دستی، گردشگری، کشاورزی، سلامت و صنعت و معدن برای استقرار تیم‌های خود فضا خواهند داشت. رویدادها و کارگاه‌های آموزشی نیز در این مرکز برگزار می‌شود.

معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری با هدف توسعه زیست‌بوم کسب و کارهای نوآور و دانش‌بنیان از از محل احداث کارخانه نوآوری کرمان بازدید می‌کند.

پایان پیام/۲۴

اخبار مرتبط:

* «کرمان» در سال نو نخستین میزبان کاروان علم و فناوری شد

* سفر معاون علمی و فناوری رییس‌جمهور به کرمان

* مرکز ملی پرورش حیوانات آزمایشگاهی در کرمان افتتاح شد

* رونق طب بازساختی و سلولی در کرمان کلید خورد

لینک اصل خبر در سایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

منبع خبر

معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری یک سازمان دولتی در شهر تهران می باشد

    نظرات