مرکز نوآوری «تگ» افتتاح شد

به گزارش مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری ، فعالان فناور استان کرمان که روز سه شنبه ۱۰ دی‌ماه میزبان سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رییس جمهوری و همراهان وی بودند از «مرکز نوآوری و شتابدهی» بهره‌مند شدند .

این مرکز با رسالت جذب شتابدهنده‌ها، استارتاپ‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان در تمامی حوزه‌ها به ویژه کشاورزی، صنایع دستی و گردشگری، صنعت و معدن، سلامت، پزشکی و زیست فناوری فعالیت می‌کند .

۶ واحد مستقل مستقر در مرکز نوآوری تگ، در قالب خدمات نرم‌افزاری، سخت افزاری و بازاریابی و فروش و به فعالان زیست بوم نوآوری کمک می‌کنند .

پروژه مرکز نوآوری و شتابدهی تک در طول مدت ۳ ماه به سرانجام رسیده و بیش از ۱۷۰۰ متر زیربنا را به فضاهای مورد نیاز کسب و کارهای دانش بنیان و استارتاپی از جمله بیش از ۵۰۰ متر فضای کار اشتراکی اختصاص داده است .

سالن‌های جلسات b۲b ، خدمات راهبری، مشاوره کسب و کار، کارگاه‌ها و کلاس‌های آموزش، در کنار ۵۰۰ متر فضای نمایشگاه دائمی محصولات و خدمات دانش‌بنیان از مهم‌ترین خدمات این مرکز به زیست بوم نوآوری است .

همچنین در حاشیه این مراسم ۳ تفاهم‌نامه میان این مرکز نوآوری با خانه صنعت، معدن و تجارت، اداره کل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری و شهرداری کرمان منعقد شد .

حرکت کرمان در مسیر نوآوری آغاز شده است

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری در مراسم افتتاح مرکز نوآوری و شتابدهی تگ کرمان، با بیان این‌که گام گذاشتن کرمان در مسیر نوآوری و اقتصاد دانش بنیان آغاز شده است و این راه باید با عزم جدی همه بخش‌ها با شتابی فزاینده ادامه پیدا کند، ادامه داد: به کسانی که برای راه اندازی این مرکز تلاش کردند تبریک می‌گویم اما افتتاح این مرکز نوآوری گامی در آغاز راه است. استارتاپ‌هایی که رشد می‌کنند راه طولانی برای موفقیت در پیش دارند و باید با وجود ساختارهای فرسوده فرهنگ سنتی و مقاومت‌های ساختاری و پیچیدگی‌های قانونی انگیزه‌مند و استوار عمل کنند .

ستاری، با اشاره به آغاز حرکت در این مسیر توسط دانشگاه و مراکز نوآوری ادامه داد: باید برای داشتن کشوری که از نوآوری‌ها استقبال و فرهنگ کارآفرینی پویای خود را پشتیبانی کند، بکوشیم .

رییس ستاد فرهنگسازی اقتصاد دانش بنیان، سرمایه گذاری بخش خصوصی در حوزه‌های فناورانه و نوآورانه را غنیمتی ارزشمند برای رونق زیست بوم کارآفرینی و نوآوری دانست و گفت: باید به این باور برسیم که به واسطه ماهیت پول دولتی، با این نوع سرمایه گذاری به نتیجه اثرمند نخواهیم رسید. نوآوری با سرمایه گذاری و نقش آفرینی بخش خصوصی محقق می‌شود. دولت باید بسترسازی و حمایت‌ها را انجام دهد و این بخش خصوصی است که نوآوری را به محصول تبدیل می‌کند .

وی افزود: با حضور سرمایه گذاران بخش خصوصی کرمان، امید به اتفاقات خوب در این استان بسیار بالا است. شهرستان رفسنجان مبدا و منشا اتفاقات خوبی شده است. اساتید دانشگاه شرکت‌های موفقی را ایجاد کرده‌اند که بر اساس اولویت‌های معاونت علمی این کسب و کارها حمایت می‌شوند .

به گفته معاون علمی و فناوری رییس جمهوری، با وجود چنین مراکزی سرمایه‌های غنی انسانی و صنایع و منابع، در پیوند با سرمایه گذاری بخش خصوصی می‌تواند یک تحول چدی را در کرمان رقم بزند. چنین ظرفیت و انگیزه‌ای بیش از هر زمان دیگری وجود دارد .

ستاری با تاکید بر این که باید بخش‌های سنتی راه بقای خود را در همراهی با زیست بوم نوآوری جست وجو کنند، بیان کرد: موفقیت سرنوشت محتوم فعالان این زیست بوم است و بخش سنتی و فرسوده کسب و کار در رویارویی با این زیست بوم شانسی برای موفقیت ندارد. تنها راه توفیق سرمایه گذاری و حمایت از جوانانی است که در این کسب و کارها فعالیت می‌کنند .

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری جوانان خلاق را مهم‌ترین سرمایه زیست‌بوم نوآوری کرمان دانست و گفت: فرزندان کویر، استعداد خارق العاده‌ای برای کارآفرینی دارند و انگیزه و جسارت فوق العاده‌شان برای موفقیت، مهم‌ترین ویژگی آن‌ها به شمار می‌رود. این وِیژگی، فصل مشترک تمام کارآفرینان موفق دنیاست و در این مسیر، شکست مقدمه‌ای برای آموختن و آغاز دوباره است. تفاوت افراد موفق در ایستادگی و عزم برای ایستادگی مجدد روی پای خود است. ویژگی مهمی که در جوانان خلاق شهرهای کویری به وضوح دیده می‌شود .

افتتاح فاز دوم مرکز ملی پرورش و تکثیر حیوانات آزمایشگاهی

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری در ادامه سفر به استان کرمان با حضور در مرکز تکثیر و پرورش، نگهداری حیوانات آزمایشگاهی دانشگاه علوم پزشکی کرمان، فاز دوم پروژه مرکز ملی پرورش حیوانات آزمایشگاهی، «اتاق تمیز» به وسعت ۱۸۰ متر مربع و با اعتبار ۳۰ میلیارد ریال را افتتاح کرد .

این مرکز با هدف پرورش و تکثیر حویانات آزمایشگاهی دارای نژاد و گونه های خالص پرورش، نگهداری و تولید مثل گونه‌های مختلف آزمایشگاهی، ارتباط تنگاتنگ با محیط زیست و حفظ حیواناتی که در معرض انقراض قرار دارند راه‌اندازی شده است .

فاز نخست این پروژه نیز دو سال پیش با حضور ستاری در دانشگاه شهید باهنر کرمان افتتاح شده بود .

دیدار با امام جمعه

معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری در بخش دیگری از این سفر یک روزه به دیدار امام جمعه و نماینده ولی فقیه در استان کرمان رفت .

حجت‌الاسلام حسن علیدادی سلمانی در این دیدار ضمن قدردانی از تلاش‌های معاونت علمی و فناوری رییس‌جمهوری در رونق اقتصاد دانش‌بنیان و کمک به اشتغال جوانان گفت: دغدغه شما و همکارانتان در معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برای ایجاد اشتغال جوانان و اقتصاد دانش بنیان ستودنی است و تلاش‌ها و عملکرد خوب شما را در این حوزه شاهد هستیم.

وی با بیان این‌که کرمان نیروی نخبه و سخت کوش کم ندارد و دانشگاهیانی دارد که می‌توانند در سطح کشور بدرخشند اظهار کرد: به کمک این تلاش‌ها، جامعه نسبت به حوزه‌های دانشی دید مثبتی پیدا کرده است و به حمایت از مواردی را با جدیت دنبال می‌کنید که جزو اولویت‌های کشور به شمار می‌رود .

نماینده ولی فقیه در استان کرمان، مردم هم دل و آگاه در کنار منابع غنی مادی و فرهنگی را سرمایه‌های ارزشمند این استان برای پیشرفت دانست و گفت: از شما تشکر می‌کنم که دغدغه جدید مساله فرهنگی به موضوعات کاری‌تان افزون شده است. همان میزان که در بعد علمی، فناوری و اقتصاد گام‌های جدی برمی‌دارید، در مساله فرهنگسازی هم کارهای خوبی صورت داده‌اید .

پیشرفت کرمان در مسیر نوآوری امیدوارکننده است

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری نیز در این دیدار گفت: اگرچه کرمان با محدودیت و محرومیت‌های جدی که عمدتاً فرهنگی و زیرساختی هستند مواجه است، اما گام‌های خوبی توسط شرکت‌های دانش‌بنیان و استارتاپ‌هایی که از دل دانشگاه‌ها و مراکز نوآوری استان برآمده‌اند، پیموده شده است که امیدها به رونق زیست‌بوم نوآوری در این استان را دوچندان می‌کند .

ستاری، صنایع معدنی و کشاورزی را جزو مزیت‌های بومی این استان برشمرد و گفت: استان کرمان شرکت‌های دانش‌بنیان و استارتاپ‌های خوبی در حوزه کشاورزی داردد و حمایت از کسب و کارهای توانمند این حوزه، جزو اولویت‌های جدی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری است .

وی افزود: دانشگاهیان زیادی زیر سقف مراکز نوآوری یا در قالب شرکت های دانش‌بنیان فعالیت می‌کنند و با حمایت مسئولان استانی و مشارکت بازیگران اصلی اقتصاد استان مانند صنایع، سکه نوآوری در استان رونق پیدا کند .

رییس ستاد فرهنگ‌سازی اقتصاد دانش بنیان از ضرورت درانداختن طرحی نو در فرهنگ و دیدگاه‌های تمامی بخش‌های استان با همدلی و همراهی جمعی گفت و ادامه داد: این حرکات موجب می‌شود ساختارهای سنتی کسب و کار، جای خود را به روش‌های نوآورانه کسب و کار بدهند و اشتغال استان رونق بگیرد .

بر اساس این گزارش، معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری در ادامه سفر یک روزه خود مرکز جامع سلول‌های بنیادی استان کرمان را افتتاح کرد. ستاری سپس به استانداری کرمان رفت و با فعالان فناور کرمانی به گفت‌وگو نشست .

پایان پیام/۲۴

لینک اصل خبر در سایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

منبع خبر

معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری یک سازمان دولتی در شهر تهران می باشد

    نظرات