چگونه یک اپلیکیشن موفق طراحی کنیم؟

چگونه یک اپلیکیشن موفق طراحی کنیم؟

یکی از مهم‌ترین و بزرگ‌ترین مسائلی که توسعه‌دهندگان اپلیکیشن های مختلف همواره با آن مواجه هستند، جلب صد درصدی نظر مشتری و پیروزی بر سایر رقبا است. از طرف دیگر قالب این توسعه‌دهندگان در خصوص کارآمد بودن اپلیکیشنی که طراحی کرده‌اند با شک و تردید مواجه هستند.

اکوسیستم - معمولاً طراحی اپلیکیشنی که بتواند علاوه بر رفع نیازهای بازار، درآمدزایی نیز به همراه داشته باشد، این چالش را برای سازنده و طراح اپلیکیشن ایجاد می‌کند که همواره به دنبال راهی خلاقانه برای ایجاد اعتبار در بازار و جلب نظر مشتریان باشد. شاید یکی از راه‌های ساده برای جلب مشتری و در دست گرفتن بازار برای تولیدکننده یک اپلیکیشن استفاده از ابزار تبلیغات باشد. اما تبلیغات قادر نیست برنامه یا اپلیکیشن تولید شده را به‌طور کامل معرفی کند و یا مشتریان واقعی آن را جلب نماید.

تولید درآمد برای یک اپلیکیشن تنها از راه جذب مشتری مناسب امکان‌پذیر است و جذب مشتری مناسب تنها به شرطی امکان‌پذیر است که اپلیکیشن بتواند حداکثر نیازهای کاربر را بر طرف نماید. اما اینکار چگونه انجام می‌شود؟

با نگاهی به فیسبوک به عنوان یک شبکه اجتماعی موفق و همچنین گوگل به عنوان یک موتور جستجوی کامل می‌توان به چند نکته کاربردی برای رسیدن به موفقیت و در عین حال درآمدزایی، رسید.

به گفته پاول گراهام، یکی از مواردی که می‌تواند باعث موفقیت و به ثمر نشستن یک پروژه از نوع تولید اپلیکیشن باشد، تمرکز بر روی تنها بخش کوچکی از بازار است. بر این اساس طراح و سازنده اپلیکیشن در ابتدای راه تنها به دنبال جلب و در دست داشتن بخش کوچکی از بازار هدف است.  هر چه زمان می‌گذرد این طراح سعی می‌کند تا در بخش بزرگ‌تری از بازار هدف نفوذ کند و به این ترتیب بعد از گذشت چند سال با برداشتن گام‌های کوچک اما درست می‌تواند نه تنها مشتری بیشتری داشته باشد بلکه بخش بزرگ‌تری از بازار را نیز پوشش دهد و درآمد خود را افزایش دهد.

یکی از نکات طلایی در هنگام طراحی و ساخت اپلیکیشن که هر طراح و سازنده‌ای باید به آن توجه کند این است که هرگز در ابتدای راه نیاز نیست که بخش بزرگی از بازار و مشتریان را مورد توجه قرار داد. در واقع اگر در همان ابتدای کار طراح برنامه بخواهد به نیازهای بخش بزرگی از مشتریان و در عین حال بازار توجه کند، نمی‌تواند به موفقیت چندانی برسد زیرا نه تنها هزینه‌ها تا حد زیادی افزایش می‌یابد بلکه امکان بروز اشتباه برای ایجاد حجم بزرگی از توانایی‌ها به منظور راضی کردن همه مشتریان افزایش می‌یابد.

در عوض طراح اپلیکیشن می‌تواند با تمرکز بر روی طیف کوچکی از مشتریان و در نظر گرفتن بخش کوچکی از نیازهای بازار گام‌های مطمئن‌تر و در عین حال عملی‌تر در روند تولید برنامه بردارد. گسترش قابلیت‌ها و پوشش بخش بیشتری از نیازهای بازار و در کنار آن مشتریان بیشتر می‌تواند در مراحل بعدی انجام شود.

فیسبوک از جمله شبکه‌های اجتماعی است که بر اساس همین قانون طراحی و ساخته شد. زاکربرگ در ابتدای کار شبکه اجتماعی فیسبوک را تنها برای دانشجویان دانشگاه هاروارد طراحی کرد. زاکربرگ بعد از اینکه سایر افراد متوجه شدند که این شبکه اجتماعی بسیار کاربردی است و از طریق آن می‌توانند بسیاری از نیازهای خود را برای تبادل با سایر کاربران برطرف کنند، اقدام به عرضه این شبکه اجتماعی به سایر دانشجویان کرد.

وقتی اپلیکیشنی در ابتدای تولید تنها برای بخش کوچکی از کاربران طراحی می‌شود باعث می‌شود تا اگر اشتباهی در طراحی رخ داده است تنها بر روی بخش کوچکی از کاربران تأثیر گذار باشد. از طرفی سازنده این شانس را خواهد داشت تا اپلیکیشن و قابلیت‌های آن را به سمتی هدایت کند که نظر تعداد بیشتری کاربر را به خود جلب نماید.

از دیگر نکاتی که در هنگام ارائه یک اپلیکیشن باید به آن توجه کرد این است که طراح و سازنده اپلیکیشن شخصاً باید با مشتریان خود در تعامل باشد و نیازهای آن‌ها بشناسد. به عقیده بسیاری از کارشناسان تعامل با مشتری می‌تواند بسیار کاربردی‌تر از استفاده از تبلیغات مختلفی است برای جلب مشتری و در دست گرفتن بازار از طریق راه‌های مختلف از جمله فیسبوک و گوگل بیشتر طراحان و ارائه‌دهندگان اپلیکیشن به آن متوسل می‌شوند.

معمولاً هر اپلیکیشن تعدادی کاربر دارد که از همان ابتدای راه اقدام به خرید و استفاده از آن اپلیکیشن کرده‌اند. این کاربران معمولاً وفادارترین کاربران و مشتریان آن اپلیکیشن هستند. معمولاً برای هر اپلیکیشنی کاربران ابتدایی از جمله با ارزش‌ترین کاربران محسوب می‌شوند که حضورشان برای موفقیت، گسترش و ادامه کار آن اپلیکیشن بسیار ضروری است. در صورتی که این اپلیکیشن بتواند نیاز کاربران ابتدایی خود را بر طرف نماید در واقع همین کاربران برای معرفی آن اپلیکیشن به سایر کاربران وارد عمل می‌شوند و این یعنی راهی برای افزایش و گسترش تعداد کاربر و در دست داشتن بخش دیگری از بازار. از این رو به عقیده بسیاری از کارشناسان چون نقش کاربران اپلیکیشن به روش‌های مختلف برای توسعه استفاده از برنامه و در دست داشتن سهم بیشتری از بازار بسیار پر رنگ است بنابراین تعامل مستقیم با این کاربران لازم و ضروری است.

گراهام در صحبت‌های خود به این مسئله اشاره کرده است که اگر اپلیکیشنی برای مثال در ابتدای کار 100 کاربر فعال باشد در هفته اول باید حدود 10 درصد افزایش کاربر داشته باشد و به همین نسبت در هفته‌های بعدی تا بتوان گفت این اپلیکیشن راه درستی را برای جذب کاربر و رسیدن به موفقیت در نظر گرفته است.

از اینجا به بعد باید از رسانه‌های مختلف برای تبلیغات کمک گرفت. در واقع بعد از اینکه تعداد کاربران اپلیکیشن به بیش از 14 هزار کاربر رسید زمانی است که نقش رسانه‌ها و به خصوص تبلیغات برای معرفی اپلیکیشن پر رنگ می‌شود.

نتیجه مهمی که می‌توان از این مباحث گرفت این است که برداشتن گامی کوچک اما درست و به موقع یکی از رمزهای موفقیت، درآمدزایی بیشتر و در اختیار گرفتن سهم بیشتری از بازار برای طراح اپلیکیشن است.

    نظرات