راز موفقیت اپلیکیشن های مشهور(قسمت اول)

راز موفقیت اپلیکیشن های مشهور(قسمت اول)

برای بسیاری از طراحان و سازندگان اپلیکیشن های موبایلی، طراحی و تولید اپلیکیشن موفق به نحوی که بتواند کاربران زیادی را جذب نماید رویایی دور از دسترس است. در این مطلب قصد داریم تا رازهای موفقیت اپلیکیشن های معروف موبایل که توانسته‌اند در سراسر دنیا کاربران زیادی را جذب نمایند، بررسی کنیم.

به گزارش اکوسیستم، برای عده‌ای از سازندگان اپلیکیشن‌های موبایلی معروف شدن و در دست داشتن بازار نه تنها کار سختی است بلکه باید با چاشنی شانس نیز همراه باشد. اما واقعیت موضوع این است که اگر طراح اپلیکیشن بتواند نیازهای بازار را با روشی خلاقانه و متفاوت از طریق اپلیکیشن خود بر طرف نماید در این صورت گام بزرگی برای موفقیت در میان مخاطب و کاربران برداشته است.

البته باید همواره به این نکته توجه داشت که متفاوت بودن در دنیای اپلیکیشن های موبایلی به این معنی نیست که نیازهای مهم کاربران را نادیده گرفت. فرض کنید شما به عنوان طراح و سازنده یک اپلیکیشن موبایلی چیزی را طراحی کرده‌اید که بسیار فانتزی است اما قادر به رفع نیازهای مهم کاربران در آن حوزه خاص نیست. این چنین اپلیکیشنی هرچند هم جذاب باشد اما قادر نخواهد بود تعداد کاربر زیادی را به خود جلب نماید.

در این مطلب به بررسی راز موفقیت اپلیکیشن های موبایلی معروفی مثل اینستاگرام، اسنپ چت و از این دست اپلیکیشن های خواهیم پرداخت. در مطلب آینده نیز به بررسی تعداد دیگری از این اپلیکیشن ها می‌پردازیم.

  • اینستاگرام (Instagram): اپلیکیشن اینستاگرام با شعار افراد مؤثر و تأثیرگذار را به خلوت خود دعوت کنید توسط کوین سیستروم طراحی شد. این اپلیکیشن در ابتدا با هدف ایجاد راهی برای استفاده هرچه بیشتر از وبلاگ‌نویس‌های معروف مثل جک دورسی در تأثیرگذاری بر روی افراد جامعه طراحی و ساخته شد. در ابتدا قبل از معرفی نسخه اصلی اپلیکیشن، از وبلاگ نویسان معروف خواسته شد تا نسخه آزمایشی این اپلیکیشن استفاده کنند و نظرات خود را در خصوص کاربرد و قابلیت‌های آن منتشر کنند. دورسی از این اپلیکیشن برای ارسال عکس‌های خود به مخاطبان حساب کاربری توییتر خود استفاده کرد و به این ترتیب بود که این اپلیکیشن در همان ابتدای راه در میان بسیاری از مخاطبان به صورت گسترده‌ای معروف شد و مورد استفاده قرار گرفت.

در 24 ساعت ابتدایی که از ارائه این اپلیکیشن گذشت حدود 25 هزار کاربر در آن ثبت نام کردند و در هفته سوم تعداد این کاربران به بیش از 300 هزار کاربر رسید و بعد از آن در عرض چند ماه کاربران اینستاگرام در همان سال ابتدایی به ده‌ها میلیون نفر رسید.

چیزی که باعث موفقیت اینستاگرام شد این بود که این اپلیکیشن درست بعد از ارائه آیفون 4 توسط شرکت اپل به بازار ارائه شد. در این گوشی‌ها چون قابلیت‌های صفحه نمایش و دوربین تا حد قابل توجهی افزایش یافته بود کاربران از کار کردن با اپلیکیشن اینستاگرام لذت بسیار زیادی می‌بردند.

این اپلیکیشن توانست با ایجاد قابلیت‌های بسیار بالایی به رقیب فیسبوک و توییتر تبدیل شود زیراکه قابلیت کار و ویرایش عکس‌ها در این اپلیکیشن بسیار زیادتر از چیزی بود که توسط سایر شبکه‌های اجتماعی به کاربران و مخاطبان ارائه می‌شد. قابلیت قابل توجه دیگری که در موفقیت و همه گیر شدن این اپلیکیشن بسیار مؤثر بود سرعت بالای آن در بارگذاری تصاویر بود که نسبت به سرعت بارگذاری تصاویر در سایر شبکه‌های اجتماعی معروف آن زمان بسیار بالا بود. در واقع ترفند اینستاگرام برای افزایش سرعت بارگذاری تصاویر کاهش حجم تصاویر در پس زمینه بود.

  • اسنپ چت (Snachat): این اپلیکیشن با شعار مشتریان و مخاطبان خود را غرق لذت کن به دنیا آمد. این اپلیکیشن ابتدا برای دانشجویان دانشگاه استنفورد طراحی شد. در وقع جامعه هدف اسنپ چت در ابتدا دانشجویان دانشگاه معروف استنفورد بودند. اما شهرت این اپلیکیشن روز به روز افزایش یافت تا جایی که بسیاری از کاربران و مخاطبان نوجوان در مدارس برای ارتباط با سایر دستان خود از این اپلیکیشن استفاده کردند و استفاده از آن را به سایر دوستان خود نیز توصیه می‌کردند. به این ترتیب استفاده از این اسنپ چت در ابتدا بین دانشجویان و سپس بین نوجوانان و دانش‌آموزان رونق گرفت.

یکی از کاربران اسنپ چت دلیل موفقیت و رونق استفاده از آن را قابلیت‌های منحصر به فرد آن در ارسال پیام‌های گروهی می‌داند. علاوه بر این ظاهر جذاب اسنپ چت نیز دلیل دیگری برای همه گیر شدن استفاده از این اپلیکیشن است.

از طرفی کاربران اسنپ چت بر این باورند که قدرت این اپلیکیشن در شخصی سازی قابلیت‌ها، منحصر به فرد است. این اپلیکیشن توانسته کاربران را از طریق جلب احساسات آن‌ها جذب کند.

  • اپلیکیشن اورنوت (Evernote): شعار این اپلیکیشن تحت تأثیر قرار دادن احساسات کاربران بوده است. فیلیپ لیبین طرح و سازنده اورنوت در مصاحبه‌ای به این موضوع اشاره کرده است که چیزی که باعث شد این اپلیکیشن سر پا باشد این بود که در همان روزهای ابتدایی توانستیم حدود 1 میلیون کاربر را برای استفاده از این اپلیکیشن جذب کنیم. این تعداد در واقع همان کاربران نسخه ابتدایی یا نسخه بتا اورنوت بودند. نسخه بتا اورنوت همان نسخه‌ای بود که توانست اولین جرقه‌های موفقیت اپلیکیشن کاربردی اورنوت را ایجاد نماید. در واقع بیش از هزاران کاربر در نسخه بتا این اپلیکیشن در همان روز اول ارائه ثبت نام کردند. این کاربران که از همان روز اول عاشق استفاده از این اپلیکیشن بودند همان‌هایی بودند که بعدها در گسترش استفاده از اورنوت بسیار تلاش کردند و آن را به سایر کاربران معرفی کردند.

اما استراتژی تحسین برانگیز اورنوت در همان سال‌های ابتدایی روی کار آمدن این بود که این اپلیکیشن در تمام فروشگاه‌های اپلیکیشن و برای تمامی سیستم‌عامل‌ها در دسترس بود و به این ترتیب کاربران همه سیستم‌عامل‌ها از اندروید گرفته تا iOS و ویندوز توانستند از آن استفاده کنند و این قابلیت در مشهور شدن اورنوت بسیار تأثیرگذار بود.

    نظرات