فرهنگ‌سازی به نوآوران و کارآفرینان میدان می‌دهد

معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری مهمان کارآفرینان مسابقه تلویزیونی میدون شد و ضمن بازدید از نمایشگاه دستاوردهای کارآفرینانه، با شرکت‌کنندگان و دست اندرکاران این مسابقه، از اهمیت فرهنگسازی برای اصلاح رویکرد جامعه به نوآوری و کارآفرینی گفت.

، چند وقتی است شبکه سوم سیما، با برنامه‌ای تلویزیونی مخاطبانش را مهمان رقابتی جذاب از جنس خلاقیت و نوآوری کرده است. این برنامه، «میدون رقابت» کسانی است که کار و کارآفرینی، زور بازوی‌شان است و بر سندان خلاقیت و نوآوری، چکش می‌کوبند تا پیکره اشتغال و ارزش افزوده را شکل و قوام ببخشند.

این کارآفرینان در واپسین روز هفته از دوازدهمین روز سرد دی ماه، تنور کارآفرینی را گرم کردند و دستاوردهایشان را در نمایشگاهی به مخاطبانشان معرفی کردند.
سورنا ستاری امروز مهمان ضیافت کارآفرینانه آنان شد و از اهمیت کمک فکری، فرهنگی و زیرساختی به احیای فرهنگ کارآفرینی و ارج نهادن به کارآفرین گفت.
معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری، با اشاره به تاکیدات مقام معظم رهبری براحیا و حمایت فرهنگ کارآفرینی افزود: این موضوع مهم، در فرمایشات مقام معظم رهبری بارها مورد توجه و تاکید قرار گرفته است و باید اهتمام ویژه ای نسبت به ارج نهادن به این موضوعات صورت بگیرد. معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری، در جمع کارآفرینان مسابقه تلویزیونی میدون، فرهنگ ناصواب و کهن‌سال اقتصاد نفتی و منبع‌محور را مهم‌ترین سد فراروی جریان کارآفرینی دانست و گفت: ناشی از این فرهنگ که بیش از صد سال در همه عرصه‌های جامعه گذشته به واسطه سایه گستردن فرهنگ اقتصاد نفتی سرکوب شده است.

ستاری مهم‌ترین و ارزنده‌ ترین سرمایه کشور را نوآوری دانست و گفت: سرمایه انسانی ایران، معدنی سرشار از سرمایه گرانبهای نوآوری است که سدی مستحکم در برابر موانع بروکراتیک ناشی از فرهنگ اقتصاد نفتی را فراروی خود می بیند. برنامه هایی مانند میدون، در پی تغییر این فرهنگ به نفع کارآفرینان هستند و از این حیث، کاری حیاتی و ارزشمند انجام می‌دهند. توسعه یکی از کارهای جدی این برنامه تلویزیونی است و دلیل حضورم در این نمایشگاه، اعلام حمایت از کارآفرینان و تاکیدی دوباره بر ضرورت اهمیت بخشی به کار و کارآفرینی است.

وی با اشاره به حمایت از کارآفرینان شرکت کننده در «میدون» بیان کرد: شرکت هایی که در برنامه دستاوردهای خود را ارائه بدهند، حتی در صورت برنده شدن، مورد حمایت قرار می گیرند. مهم ترین ویژگی این شرکت ها به عمل رساندن ایده های نوآورانه و خلق ارزش افزوده است. کارآفرینان، افراد دانش آموخته و خلاق را به اشتغال می گمارند و توسعه پایدار به نسل های آینده کشور هدیه می‌کنند.

رییس ستاد فرهنگسازی اقتصاد دانش بنیان، تاریخ چندهزار ساله برتری و فرهنگ دیرینه کارآفرینی ایران را مقوم و حیات بخش اقتصاد دانش بنیان و کارآفرینی نوآورانه دانست و گفت: این فرهنگ باید به کمک چنین رویدادهایی، باز احیا، یادآوری و تقویت شود. کارآفرینی و نوآوری، می بایست بار دیگر فرهنگ عمومی جامعه‌ای شود که اکنون توسط فرهنگ و تفکر منبع احاطه شده است

وی افزود: برای تحقق این مهم، همه باید تلاش خود را به کار ببندیم و از سرمایه اصلی مان یعنی نوآوری که قدر و ارزش آن قابل عددگذاری نیست حمایت کنیم.نخست باید بتوانیم از خام فروشی به هر شکل و شیوه آن، از نفت خام فروشی تا زعفران‌خام فروشی فاصله بگیریم. زعفران، به عنوان محصول کشاورزی مهم ایران، مثال خوبی از محصولاتی است که با الصاق نوآوری و ارزش افزوده، می‌تواند منبع مهمی برای اشتغل وثروت آفرینی شود.

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری با بیان این‌که بیش از ۹۰هزار میلیارد تومان فروش به مدد ۴۷۰۰ شرکت دانش بنیان و هزاران استارتاپ، راه تازه‌ای فراروی اقتصاد کشور گشوده است، اظهار کرد: زیست‌بوم جوان نوآوری و کارآفرینی کشور، قوت گرفته از نسل جوان و دانش‌آموخته ایرانی است که خلاقیت را به ثروت و پیشرفت تبدیل می کنند.

ستاری از به جریان افتادن حرکت کارآفرینی به کمک این برنامه تلویزیونی ابراز خرسندی کرد و افزود: پیروزی بر شکست، مهم‌ترین ویژگی کارآفرین موفق به شمار می‌رود. همه ممکن است در رسیدن به اهدافمان دچار مشکلاتی شویم، اما تفاوت اصلی افراد موفق با سایرین، جایی است که شکستشان را مقدمه ای برای پیروزی می کنند و آغازی دوباره برای آموختن و ایستادن.

«میدون» نوآوری‌ها
کارافرینان میدون امروز در مجتمع فرهنگی ۱۳ آبان دستاوردهای کارآفرینانه خود را به نمایش گذاشتند. حدود ۷۰ غرفه در این نمایشگاه حضور یافتند که شامل کسب و کارهایی می شد که در مسابقه میدون توانسته بودند دستاورد هایشان را معرفی کنند.

این نمایشگاه فرصتی برای کارآفرینان و صاحبان مشاغل و کسب و کارهای فناورانه فراهم کرد تا بتوانند محصولات و خدمات ، دستاوردها و توانایی هایشان را به مردم معرفی کنند.

“میدون” یک رقابت تلویزیونی استعدادیابی شغلی است که با هدف مشاوره و حمایت از کسب‌ و کارهای برتر نوپا، طراحی شده و با حضور ۴ داور متخصص و فعال در حوزه کسب و کار نوین از شبکه سوم سیما پخش می شود.

مینا مهرنوش عضو هیئت علمی دانشگاه تهران، مدیرعامل چندین شتاب دهنده و مرکز استعدادیابی و خلاقیت کسب و کار، علیرضا یونچی عضو مجمع عالی واردات، پرویز کرمی دبیر ستاد توسعه فرهنگ علم، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان و امیرحسین اسدی، مدیرعامل چندین شتاب دهنده و استارتاپ، تیم داوری نخستین دوره از مسابقه بزرگ میدون هستند.

این مسابقه تلویزیونی با حمایت «ستاد فرهنگسازی اقتصاد دانش‌بنیان» از شبکه سوم سیما به روی آنتن می‌رود.

لینک اصل خبر در سایت مرکز کارآفرینی دانشگاه صنعتی شریف

منبع خبر

مرکز کارآفرینی دانشگاه صنعتی شریف

مرکز کارآفرینی دانشگاه صنعتی شریف

مرکز کارآفرینی دانشگاه صنعتی شریف یک مرکز نوآوری و فناوری در شهر تهران می باشد

    نظرات