رویاهای بر باد رفته؛ ۱۳ استارتاپ که رنگ ۲۰۲۰ را ندیدند

رویاهای بر باد رفته؛ ۱۳ استارتاپ که رنگ ۲۰۲۰ را ندیدند

اغلب اوقات در رسانه‌ها از استارتاپ هایی سخن به میان می‌آید که توسط چند جوان کاربلد و مشتاق راه اندازی شده و پله‌های ترقی را یکی پس از دیگری پیموده‌اند اما به ندرت سراغ آنهایی می‌روند که در مسیر راه اندازی کسب و کارهای نوپا سرمایه جذب شده: ۱۸۲ میلیون دلار Anki سه سال بعد ربات کوچک Cozmo را معرفی کرد که نتیجه یک سرمایه گذاری سنگین و به خدمت گرفتن انیماتورهای سابق پیکسار و دریم ورکس برای ایجاد عواطف در چشم‌های ربات بود. استارتاپ Chariot در زمینه حمل و نقل فعالیت داشت و هدفش بازسازی این حوزه با ناوگانی از ون‌ها بود. عملکرد موفق Chariot نظر مدیران فورد را به این شرکت جلب کرد و در ۲۰۱۷ آنرا به مالکیت خود درآوردند. هنوز ۲ سال از این ماجرا نگذشته بود که فورد بدون اعلام جزییات دقیق شرکت برای همیشه تعطیل کرد. هدف اولیه این شرکت توسعه ابزارهایی برای تسهیل فرایندهای کاری سازمان‌ها بود اما یارای رقابت با غول هایی مثل مایکروسافت و حتی مجیک لیپ را نداشتند. هرچند پیچیدگی‌های فنی سخت افزارهای AR بسیاری از سرمایه گذاران را نسبت به این حوزه بی علاقه کرده اما مشکل اصلی Daqri دشوار بودن آموزش نحوه بکارگیری هدست‌های AR به کارکنان سازمان‌ها بود که باعث شد شرکت از خرید این تجهیزات منصرف شوند. علی رغم تمامی تلاش‌ها کسب و کار HomeShare چنان به در بسته خورد که شرکت پس از تعطیلی اعلام کرد قادر به برگرداندن ودیعه کاربران برای پارتیشن‌ها نیست و آنها می‌توانند پارتیشن را نگاه داشته یا به فروش برسانند. راهکار اولیه مدیران شرکت تعدیل بخشی از نیروها بود اما این راه حل هم جواب نداد و در نهایت تصمیم به تعطیلی کسب و کار گرفته شد. ربات Jibo اوایل امسال با انتشار این پیام به کاربرانش خبر داد که به زودی برای همیشه خاموش خواهد شد: عملکرد این شرکت چنان درخشان بود که تنها یک سال پس از راه اندازی به فهرست بهترین اپلیکیشن‌های سال چند نشریه معتبر راه پیدا کرد. تا مدت همه چیز خوب پیش می‌رفت و MoviePass میلیون‌ها مشتری برای خود دست و پیدا کرد اما افت کیفیت سرویس‌ها باعث شد در ۲۰۱۸ تعداد کاربرانش ۹۰ درصد کم شود. یکی از اولین استارتاپ‌های شکست خورده در سال ۲۰۱۹ سرویس تحویل غذای Munchery بود. این کمپانی با ارسال ایمیلی به مشتریانش از تعطیلی قریب الوقوع کسب و کارش خبر داد اما این کار صدای فروشندگان را درآورد چرا که معتقد بودند Munchery می‌دانسته توانایی پرداخت هزینه غذاها را ندارد اما حتی در ساعات‌های پایانی هم آنها را در جریان نگذاشته است. در حالی سرمایه گذاران و مدیران ارشد استارتاپ سکوت اختیار کرده بودند.، فروشندگان به دنبال توضیحی برای اینکار بوده و حتی تجمع هایی اعتراضی هم برپا کردند. یکی از جدیدترین اعضای فهرست استارتاپ‌های شکست خورده سال ۲۰۱۹ است که تنها چند هفته از تعطیلی آن می‌گذرد. این شرکت سرمایه چشمگیری در اختیار نداشت و برای توسعه ابداعات دست به دامن سرویس‌های جمع سپاری شد اما در نهایت یارای رقابت با نام‌های بزرگ را نداشت و تعطیل شد. این کمپانی همین دو سال قبل ۵۸ میلیون دلار سرمایه جذب کرده بود اما در همان سال اول همه آنرا به باد داد تا از پس پرداخت دستمزد کارکنانش هم بر نیاید. این استارتاپ کارش را در زمینه ذخیره سازی شرع کرد اما با فروش تجهیزاتش به کمپانی رقیب سعی کرد وارد حوزه دیگری شود که چندان موفق نبود. با این وجود Sercinoglu به عنوان مدیرعامل Scaled Inference مدعی شد که فقدان سرمایه گذاری باعث زمین خوردن آنها شده ولی دستکم همیشه با کارکنانشان صادق بوده‌اند: Sinemia هم مثل MoviePass کسب و کار فروش بلیط فیلم را با هزار امید و البته موفقیت شروع کرد.

متن کامل خبر در سایت دیجیاتو

منبع خبر

دیجیاتو

دیجیاتو

جدیدترین اخبار و مقالات دنیای بازی و سینما

    نظرات