دردسر جدید فیسبوک؛ دسترسی 60 تولیدکننده ابزار الکترونیکی به اطلاعات کاربران

دردسر جدید فیسبوک؛ دسترسی 60 تولیدکننده ابزار الکترونیکی به اطلاعات کاربران

حداقل 60 تولید کننده ابزار الکترونیکی از جمله اپل، سامسونگ و بلک بری براساس توافق‌نامه‌ای با فیسبوک به اطلاعات کاربران این شبکه اجتماعی دسترسی دارند.

به گزارش اکوسیستم، نیویورک تایمز گزارشی را منتشر کرد که براساس آن شبکه اجتماعی فیسبوک با حداقل 60 تولیدکننده از جمله اپل، مایکروسافت، سامسونگ و بلک بری توافق‌نامه‌ای را به امضا رسانده است که اطلاعات کاربران خود را در اختیار آنها قرار دهد.

براساس این توافق‌نامه، شرکت‌های فوق علاوه بر اطلاعات کاربران، می‌توانند به اطلاعات دوستان آنها در فیسبوک نیز دسترسی داشته باشند. در گزارش نیویورک تایمز اشاره شده است که داده‌های مربوط به حساب کاربری دوستان کاربران، معمولا بدون کسب اجازه از آنها مورد استفاده قرار می‌گیرند.

به دنبال رسوایی کمبریج آنالیتیکا، پاک کردن این اتهامات برای فیسبوک سخت‌تر از آن چیزی است که تصور می‌شود. پس از آنکه خبرهایی در مورد سوء استفاده‌ کمبریج آنالیتیکا از اطلاعات کاربران فیسبوک به منظور تاثیرگذاری در نتیجه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا منتشر شد، مارک زاکربرگ (بنیانگذار و مدیرعامل فیسبوک) مجبور شد در کنگره حضور پیدا کند تا به سوالاتی در خصوص مدیریت اطلاعات کاربران پاسخ دهد.

برای اثبات این مدعا، یکی از خبرنگاران نیویورک‌تایمز با استفاده از یک دستگاه بلک بری، حساب کاربری در فیسبوک با 550 دوست ایجاد کرد. وی بر تمام پیشنهادات دوستی وارد بر حساب کاربری نظارت داشت و آنها را می‌پذیرفت. دستگاه بلک بری این خبرنگار با استفاده از یک اپلیکیشن بلک بری به نام The Hub قادر بود اطلاعات مربوط به بیش از ۲۹۵ هزار کاربر فیسبوک را شناسایی کند. نماینده بلک بری در گفتگو با نیویورک‌تایمز اعلام کرد که سیستم عامل اکثر دستگاه‌های این شرکت اندروید است و از کانال‌های خصوصی استفاده نمی‌کند.

پس از آنکه این خبر در نیویورک تایمز منتشر شد، فیسبوک پاسخی برای این نشریه ارسال کرد. آنها در جواب این موضوع نوشته بودند: زمانی که گوشی‌های هوشمند برای اولین بار عرضه شدند، به مرور تقاضا برای ساخت نسخه‌های مختلف برنامه فیسبوک که در سیستم عامل‌های مختلف این دستگاه‌ها قابل اجرا باشد، افزایش پیدا کرد. در آن زمان هنوز اپ استور وجود نداشت، به همین دلیل شرکت‌هایی مانند فیسبوک، گوگل، توییتر و یوتیوب مجبور بودند به‌طور مستقیم با سیستم‌های عامل و سازندگان گجت‌ تعامل داشته باشند، تا محصول خود را در اختیار کاربران قرار دهند. این کار به زمان زیادی احتیاج داشت و فیسبوک قادر به پاسخگویی به این حجم از تقاضا نبود.

فیسبوک در ادامه اشاره کرده بود: برای رفع این مشکل اقدام به ساخت مجموعه‌ دستگاهی یکپارچه با API کردیم که به شرکت‌ها اجازه می‌دهد نسخه فیسبوک متناسب با سیستم عامل یا دستگاه خود را به وجود آورند. در دهه‌ گذشته حدود ۶۰ شرکت از جمله آمازون، اپل، بلک بری، اچ‌تی‌سی، مایکروسافت و سامسونگ از این روش استفاده کرده‌اند.

فیسبوک در این نامه تاکید کرد، شرکای مذکور توافقی را به امضا رساندند که حق استفاده از داده‌های کاربران را ندارند و تنها می‌توانند در ساخت نسخه‌ فیسبوک سازگار با سیستم عامل یا دستگاه خود از آن بهره ببرند.

در ادامه نامه فوق، این شبکه اجتماعی از هرگونه سوء استفاده‌ صورت‌ گرفته از این توافق‌نامه اظهار بی‌اطلاع کرد.

    نظرات