چرا مایکروسافت پلتفرم متن باز گیت هاب را خرید؟

چرا مایکروسافت پلتفرم متن باز گیت هاب را خرید؟

با انتشار خبر خرید پلتفرم متن باز گیت هاب (GitHub) توسط مایکروسافت، موجی از نگرانی‌ها در میان توسعه‌دهندگان حاضر در این پلتفرم به وجود آمد. اما چرا مایکروسافت اقدام به خرید بزرگترین مخزن نگهداری کد‌ها و پروژه‌های برنامه‌نویسی کرد؟

به گزارش اکوسیستم، مایکروسافت تایید کرده است که در آینده‌ای نزدیک گیت هاب را با رقم 7/5 میلیارد دلار خواهد خرید. این شرکت اشاره کرد که این خرید در آینده قدرت توسعه‌دهندگان در تمام چرخه‌های توسعه نرم افزاری را افزایش خواهد داد، استفاده تجاری از GitHub را شتاب می‌بخشد و ابزار‌ها و سرویس‌های توسعه‌دهندگان مایکروسافت را به مخاطبان جدید معرفی می‌کند.

رفتارهای تیم مدیریتی مایکروسافت در گذشته نشان داده بود که این شرکت به خاطر سیاست‌های انحصارگرایانه خود و تمرکز بر تکنولوژی‌های اختصاصی، گرایش چندانی به استفاده از تکنولوژی متن باز ندارد، اما در چند سال اخیر که ساتیا نادلا (Satya Nadella) عهده دار سمت مدیرعاملی این شرکت شد، شاهد تغییر مسیر مایکروسافت به سوی تکنولوژی متن باز بودیم.

تغییر جهت مایکروسافت به سوی تکنولوژی متن باز تا جایی بود که در چند سال اخیر حتی شایعاتی مبنی بر تبدیل ویندوز به یک پروژه متن باز نیز منتشر شد. اگر این شایعه صحت داشته باشد، چه وسیله‌ای بهتر از گیت هاب؟ این پلتفرم می‌تواند به عنوان رابطی برای ارتباط بین مایکروسافت و توسعه‌دهندگان عمل کند.

GitHub ترجیح داده بود که به جای عرضه عمومی سهام خود، شرکت را واگذار کند. در همین راستا آنها با مدیرعامل مایکروسافت ملاقات داشتند و به ایده‌ها و برنامه‌های وی علاقمند شدند.

با وجود اینکه GitHub، مرکزی برای جامعه توسعه‌دهندگان به حساب می‌آید و حتی در این زمینه پروژه‌های مشابه شرکت‌های بزرگ مانند مایکروسافت را شکست داده است، اما همواره درگیر مشکلات مالی و مسائل مدیریتی بود و همین مسئله آنها را وادار به فروش این مجموعه کرد.

اگرچه مایکروسافت طی چند سال اخیر به سمت محصولات متن باز حرکت کرده است، ولی توسعه‌دهندگان این نگرانی را دارند که سیاست‌های مایکروسافت به کارایی اصلی گیت هاب و جامعه‌ توسعه دهندگانی که این پلتفرم روی آنها بنا شده است، آسیب برساند.

به طور مثال یکی از توسعه‌دهندگان این پلتفرم در مورد خرید گیت هاب توسط مایکروسافت به این موضوع اشاره کرد که این شرکت به عنوان بزرگ‌ترین شرکت نرم افزاری دنیا به سهولت می‌تواند با خرید گیت هاب، روی جریان‌های جدید نرم افزاری نظارت داشته باشد و به این ترتیب ضمن شناخت راحت محصولات ترند بازار، نمونه‌های خود را با سرمایه بسیار زیادی که در اختیار دارد به عنوان رقیب در این زمینه‌ها توسعه دهد و مفهوم رقابت در این عرصه را با چالش‌های جدی روبرو کند.

    نظرات