خروج آمریکا از برجام، تاثیری در قراردادهای خارجی در مناطق آزاد نداشته است

مرتضی بانک (دبیر شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی) اعلام کرد که با وجود خروج آمریکا از برجام، تاکنون هیچکدام از قراردادهای خارجی در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی متوقف نشده است.

به گزارش اکوسیستم، مرتضی بانک راجع به آخرین وضعیت قراردادهای خارجی در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی بعد از خروج آمریکا از برجام، گفت: هیچ یک از قراردادهای خارجی در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی بعد از این اقدام آمریکا متوقف نشده است.

وی اضافه کرد: برای مثال یک شرکت اروپایی در بندر انزلی، 20 میلیون دلار سرمایه‌‌گذاری کرده است و با جدیت نیز در حال انجام فعالیت‌های مرتبط با قرارداد فی‌مابین است.

دبیر شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی درمورد سرمایه‌گذاری خارجی مورد توافق طی پنج سال گذشته نیز اظهار داشت: میزان سرمایه‌گذاری خارجی مورد توافق در پنج سال گذشته ۵ میلیارد دلار است که تاکنون حدود ۸۰۰ میلیون دلار آن محقق شده است.

پس از توافق هستی میان ایران و گروه ۱+۵ شرایط به گونه‌ای شد که بعضی از شرکت‌های بزرگ برای حضور در ایران و قرارداد با جمهوری اسلامی ابراز تمایل کردند و در نتیجه آن قراردادهای بزرگی نیز منعقد گردید، اما با موضع جدید دولت امریکا، ادامه حضور این شرکت‌ها با چالش‌های مختلفی روبرو شده است.

البته بعضی از کارشناسان و تحلیلگران معتقدند که بلند مدت بودن قراردادهای تجاری ایران با شرکت‌های بزرگ، یک مانع جدی بر سر راه دولت دونالد ترامپ است. از طرف دیگر عدم حمایت اتحادیه اروپا، چین و روسیه از آمریکا سبب شده است که این کشور نه تنها برسر دوراهی قرار بگیرد، بلکه هزینه خروج از برجام نیز برای آمریکا افزایش پیدا کند.

    نظرات