اکوویک چهل و دوم: از رسیدگی مرکز ملی فضای مجازی به حساب‌های کاربری ناخواسته سروش تا تعلیق فعالیت‌های پژو سیتروئن

این هفته نیز طبق روال شنبه‌ها به بررسی اخبار مهم داخلی که در حوزه استارتاپ و کسب‌وکار در رسانه‌های مختلف منتشر شده است خواهیم پرداخت. لطفاً تا پایان با ما همراه باشید.

به گزارش اکوسیستم، هفته دوم خرداد ماه در رسانه‌های معتبر فعال در حوزه کسب‌وکار اخبار متنوعی در زمینه‌های مختلف کسب‌وکار منتشر شد. از جمله خبرهایی که در پی اعتراضات برخی از افراد برای باز شدن حساب کاربری در پیام‌رسان سروش برای آن‌ها بدون اطلاع قبلی در رسانه‌های داخلی منتشر شده خبر مربوط به اعلام مرکز ملی فضای مجازی برای رسیدگی به حساب‌های کاربری ناخواسته کاربران در پیام‌رسان سروش است. این مرکز اعلام کرده است تاکنون مستنداتی در این مورد دریافت نکرده است و در صورت داشتن این مستندات در اسرع وقت رسیدگی به اعتراضات را شروع خواهد کرد. خبر دیگر خبر مربوط به تعلیق فعالیت‌های پژو سیتروئن در ایران به دنبال خروج آمریکا از برجام است. علیرغم باقی ماندن کشورهای اروپایی در برجام، شرکت پژو سیتروئن فعالیت خود در ایران را تعلیق کرده است.

عرضه اولیه سهام "سپ" در بورس تهران آغاز شد. در هفته دوم خرداد ماه سال 97 شاهد عرضه یک شرکت جدید در بورس تهران خواهیم بود. هر کدام از کدهای حقیقی و حقوقی در این عرضه اولیه می‌توانند حداکثر ۵۰۰۰ سهم را با حداقل قیمت ۶۲۰ تومان و حداکثر قیمت ۶۵۰ تومان خریداری کنند. شرکت بورس تهران پیش‌تر اعلام کرده بود که در سال جاری قسمتی از سهام ۱۲ شرکت در بورس عرضه خواهد شد، اما با وجود اینکه در ماه سوم سال هستیم، عرضه اولیه سهام هیچ شرکتی انجام نشده است. اواخر سال گذشته بود که بورس تهران اعلام کرد بخشی از سهام شرکت پرداخت الکترونیک سامان کیش با نماد سپ وارد بورس می‌شود، ولی به علت مشکلاتی که در گزارش‌دهی این شرکت به وجود آمد، جلوی عرضه اولیه آن گرفته شد. پس از مشکلاتی که در عرضه سهام سپ به وجود آمد، بورس به تازگی اعلام کرد که تعداد ۱۸۰ میلیون سهم معادل ۱۰ درصد از سهام این شرکت برای نخستین بار در بورس عرضه خواهد شد. در این عرضه سهام، هر کد حقیقی و حقوقی می‌تواند تعداد ۵۰۰۰ سهم با کف قیمت ۶۲۰ تومان و سقف قیمت ۶۵۰ تومان را خریداری کند.

مرکز ملی فضای مجازی به موضوع حساب‌های کاربری ناخواسته در پیام‌رسان سروش رسیدگی خواهد کرد. پس از آنکه شایعاتی در مورد ساخت اکانت‌های ناخواسته در پیام‌رسان سروش برای برخی از کاربران منتشر شد، مرکز ملی فضای مجازی کشور اعلام کرد که تاکنون مستنداتی در این مورد دریافت نکرده است و در صورت داشتن این مستندات، سریعا به موضوع رسیدگی خواهد کرد. محمدجواد آذری جهرمی (وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات) از ارسال مدارک و شواهد موجود درخصوص شایعات ساخت اکانت‌های ناخواسته سروش خبر داد. مدیرعامل پیام‌رسان سروش موضوع ارسال مدارک از سوی وزیر ارتباطات را تایید کرد، اما گفت که احتمال دارد این مدارک پیرامون رفع اتهام از این پیام‌رسان باشد. مرکز ملی فضای مجازی کشور اعلام کرد: تاکنون مستنداتی از سوی وزیر ارتباطات و افرادی که مدعی این موضوع هستند، دریافت نکرده‌ایم. در صورتیکه از سوی مدعیان مذکور مدارک و مستندانی به دست ما برسد، مرکز ملی فضای مجازی از جایگاه نظارت کلان بر فضای مجازی کشور، در اسرع وقت موضوع را بررسی می‌کند و نتایج را به اطلاع مردم عزیز ایران اسلامی می‌رساند. علیرغم اینکه مدیر سروش اعلام کرد از افرادی که شایعات فوق را در فضای مجازی منتشر کرده‌اند، شکایت می‌کند، اما به نظر می‌رسد موضوع کمی پیچیده‌تر باشد و نهادهای بالا دست باید آن را بررسی کنند.

پیشنهاد همکاری با ایران توسط بانک سرمایه‌گذاری اروپا رد شد. خبرگزاری رویترز اعلام کرد که بانک سرمایه‌گذاری اروپا پیشنهاد اتحادیه اروپا برای تجارت با ایران را تحت فشارهای آمریکا رد کرد. هدف از این پیشنهاد مقابله با تحریم‌های آمریکا و نجات برجام بود. این موضوع ضعف اتحادیه اروپا برای حمایت از برجام در برابر تحریم‌های آمریکا را نشان می‌دهد. اتحادیه اروپا از طرح بخش اجرایی این اتحادیه مبنی بر تشویق بانک سرمایه‌گذاری اروپا برای حمایت از سرمایه‌گذاری‌های شرکت‌های این قاره در ایران حمایت کرد. البته این بانک در گذشته هرگز کار تجاری انجام نداده است. این اقدام یکی از ساده‌ترین راهکارها برای اتحادیه اروپا به منظور اثبات پایبندی به برجام است، به همین دلیل این اقدام تنها ارزش نمادین دارد. ایران چندی پیش از اتحادیه اروپا خواسته بود که پایبندی خود به برجام را اثبات کنند. مقامات بانک سرمایه‌گذاری اروپا از طرح کمیسیون اروپا ابراز نگرانی کردند. آنها نگران هستند که این طرح برنامه جذب پول چند میلیارد دلاری این بانک را به خطر بیندازد. در همین راستا یک دیپلمات اتحادیه اروپا گفت: این بانک از پیشنهاد کمیسیون اروپا ناراحت است، زیرا بیشترین جذب سرمایه را از بازار آمریکا دارد.

فعالیت‌های پژو سیتروئن در ایران به حالت تعلیق درآمد. پژو سیتروئن از تعلیق فعالیت‌های خود را در ایران خبر داد. در حقیقت این اقدام به ضرر این گروه خواهد بود، زیرا آنها نمی‌تواند سرمایه‌گذاری‌هایی که طی چند سال اخیر در ایران انجام داده‌اند را خارج کند. گروه خودروسازی پژو سیتروئن طی بیانیه‌ای اعلام کرد که به علت خارج شدن آمریکا از برجام، فعالیت‌های این شرکت در ایران به حالت تعلیق درمی‌آید. این موضوع در شرایطی رخ داد که پیش‌تر بعضی از کارشناسان پیش‌بینی کرده بودند با توجه به اعلام اتحادیه اروپا مبنی بر حفظ برجام، خودروسازان فرانسوی به همکاری با ایران ادامه می‌دهند. این گروه در دور جدید همکاری‌های خود با ایران در شرکت‌های خودروسازی سایپا و ایران خودرو سرمایه‌گذاری کرده است، در نتیجه تعلیق همکاری‌ها باعث زیان پژو سیتروئن می‌شود. شرکت پژو سابق بر این هم در سال ۱۳۹۱ به علت تحریم‌ها از ایران خارج شد و از ارسال قطعه به شریک ایرانی نیز خودداری کرد. این موضوع باعث شد پژو سابقه بدی در افکار عمومی ایران داشته باشد تا جائیکه پس از اجرایی شدن برجام برای بازگشت به ایران مجبور به پرداخت غرامت شد.

خروج آمریکا از برجام تاثیری در قراردادهای خارجی مناطق آزاد نداشته است. مرتضی بانک (دبیر شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی) اعلام کرد که با وجود خروج آمریکا از برجام، تاکنون هیچکدام از قراردادهای خارجی در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی متوقف نشده است. وی اضافه کرد: برای مثال یک شرکت اروپایی در بندر انزلی، ۲۰ میلیون دلار سرمایه‌‌گذاری کرده است و با جدیت نیز در حال انجام فعالیت‌های مرتبط با قرارداد فی‌مابین است. دبیر شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی درمورد سرمایه‌گذاری خارجی مورد توافق طی پنج سال گذشته نیز اظهار داشت: میزان سرمایه‌گذاری خارجی مورد توافق در پنج سال گذشته ۵ میلیارد دلار است که تاکنون حدود ۸۰۰ میلیون دلار آن محقق شده است. پس از توافق هستی میان ایران و گروه ۱+۵ شرایط به گونه‌ای شد که بعضی از شرکت‌های بزرگ برای حضور در ایران و قرارداد با جمهوری اسلامی ابراز تمایل کردند و در نتیجه آن قراردادهای بزرگی نیز منعقد گردید، اما با موضع جدید دولت امریکا، ادامه حضور این شرکت‌ها با چالش‌های مختلفی روبرو شده است.

    نظرات