برنامه سفر تفریحی اسپیس ایکس به دور ماه به تعویق افتاد

برنامه سفر تفریحی اسپیس ایکس به دور ماه به تعویق افتاد

شرکت اسپیس ایکس در سال گذشته میلادی از فرستادن گردشگر به دور ماه در اواخر سال 2018 خبر داده بود، اما اکنون به نظر می‌رسد این برنامه با تاخیر همراه خواهد بود.

به گزارش اکوسیستم، اگرچه هنوز اسپیس ایکس به طور رسمی به تعویق افتادن برنامه فرستادن گردشگر به فضا را تایید نکرده است، اما احتمالا این سفر تا چند سال آینده انجام نشود.

هفته گذشته جیمز گلیسون (سخنگوی شرکت اسپیس ایکس) به وال استریت ژورنال گفته بود که این شرکت مشغول برنامه‌ریزی برای ماموریت تفریحی گردشگران به دور سیاره ماه است، اما در مورد زمان اجرا شدن این برنامه صحبتی نکرد.

ایلان ماسک (مدیرعامل اجرایی اسپیس ایکس) چند ماه پیش خبر در جمع خبرنگاران اعلام که اسپیس ایکس تاکنون هیچ برنامه‌ای برای سفر به فضا توسط موشک فالکون هوی را به طور رسمی تایید نکرده است.

برنامه سفر تفریحی اسپیس ایکس به دور ماه به تعویق افتاد

اینطور به نظر می‌رسد که برنامه‌های ایلان ماسک برای استفاده از فالکون هوی دستخوش تحولاتی شده است. به علاوه مدیرعامل اجرایی اسپیس ایکس گفته بود که تمرکز شرکت آنها بیشتر روی ایده بزرگتری یعنی استفاده از موشک فالکون بزرگ (The Big Falcon Rocket) یا BFR است.

موشک فالکون بزرگ قابلیت استفاده مجدد را دارد و از دو استیج (مرحله) تشکیل شده است. یک مرحله بوستر (تقویت کننده) که به وسیله ۳۱ موتور رپتور با سوخت متان می‌تواند نیروی تراستی برابر با ۱۲ میلیون پوند تولید کند و قادر است مانند سایر موشک‌های اسپیس ایکس بعد از انجام ماموریت به زمین بازگردد و به صورت فرود عمودی روی سکوی فرود (خشکی یا دریا) بنشیند. استیج فوقانی موشک فالکون بزرگ حکم یک وسیله‌ نقلیه برای حمل و نقل بین سیاره‌ای را دارد و قادر به حمل سرنشین، لوازم و تجهیزات، ماهواره و تانکرهای سوخت خواهد بود. ماسک به خبرنگار گفته بود که قصد دارد از این موشک جدید برای ماموریت‌های با سرنشین استفاده کند.

در صورتی که برنامه این شرکت برای استفاده از فالکون هوی تغییر کرده باشد، گردشگران فضایی باید مدت زمان بیشتری را منتظر بمانند تا موشک فالکون بزرگ آماده شود. گزارش‌ها حاکی از آن است که تا سال ۲۰۱۹ میلادی مراحل آزمایشی این موشک آغاز خواهد شد و تا سال ۲۰۲۲ برای سفرهای فضایی آماده می‌شود.

از آنجا که ایلان ماسک همواره در زمان‌بندی‌های خود رویکردی خوشبینانه داشته است، احتمال دارد موشک فالکون بزرگ با چند سال تاخیر آماده شود. برای مثال وی پیش‌بینی کرده بود که فالکون هوی در اواسط یا اواخر سال ۲۰۱۳ آماده پرواز شود، اما این موشک چهار سال بعد آماده شد. گوین شاتول (رئیس و مدیر ارشد اجرایی شرکت اسپیس ایکس) زمان‌بندی منطقی‌تری را اعلام کرد و گفت این موشک طی یک دهه آینده برای پرواز آماده خواهد شد.

حتی اگر ماسک تصمیم بگیرد که از فالکون هوی برای ماموریت تفریحی به ماه استفاده کند، به طور قطع این برنامه در سال جاری میلادی انجام نخواهد شد. پیش‌تر اسپیس ایکس اعلام کرده بود که ماموریت گردشگران فضایی به سیاره ماه، پیش از آغاز پروازهای سرنشین‌دار منظم این شرکت به ایستگاه فضایی بین‌المللی انجام نمی‌شود.

    نظرات