تاپیک چهل و چهارم: از خودداری آمازون از ارائه خدمت به کاربران استرالیایی تا مبارزه آمازون با سرطان

طبق روال یکشنبه‌های گذشته، این هفته نیز به بررسی اخبار مهم خارجی که طی هفته گذشته در صدر خبرهای منتشر شده توسط خبرگزاری‌های مختلف جهانی فعال در حوزه کسب‌وکار منتشر شده است، خواهیم پرداخت.

به گزارش اکوسیستم، در هفته اول از ششمین ماه سال جاری میلادی، آمازون بسیاری از خبرهای مهم خبرگزاری‌های فعال در حوزه کسب‌وکار را به خود اختصاص داده است. از جمله اخبار مهم که در خصوص شرکت آمازون و فعالیت‌های آن در خبرگزاری‌های معتبر جهان منتشر شده است و تعجب بسیاری از مخاطبان را به همراه داشت، خبر مربوط به خودداری آمازون برای ارائه خدمات به کاربران استرالیایی این شرکت است. خبر دیگری که می‌توان از آن به عنوان خبری خوش در خصوص اقدامات مفید و کاربردی شرکت آمازون نام برد، گزارش آمازون در خصوص تصمیمات و اقدامات جدید این شرکت در مسیر مبارزه با سرطان است. این شرکت قرار است اقدامات جالبی را در خصوص مبارزه با سرطان انجام دهد.

آمازون از ارائه خدمات به کاربران استرالیایی خودداری کرد. به دنبال تصویب قوانین مالیاتی جدید در استرالیا، شرکت آمازون اعلام کرد که خریداران ساکن در این کشور امکان خرید از این وب‌سایت را نخواهند داشت. بر اساس قوانین جدید دولت استرالیا از اول ماه ژوئن سال جاری، مالیات ۱۰ درصدی برای خرید اینترنتی از وب‌سایت‌های خارجی در نظر گرفته شده است. این در حالی است که پیش از تصویب این قانون، خریدهای با مبلغ کمتر از ۱۰۰۰ دلار در این کشور از پرداخت مالیات معاف بودند. به دنبال تصویب این قانون مالیاتی از سوی دولت استرالیا، شرکت آمازون اعلام کرد که کاربران این کشور دیگر امکان خرید از وب‌سایت آمازون را ندارند و فقط می‌توانند از وب‌سایت اینترنتی کوچک این شرکت در کشور استرالیا که محصولات بسیار کمتری را ارائه می‌دهد، خرید کنند. دولت استرالیا اخیرا قوانین گسترده‌ای را برای افزایش درآمدهای مالیاتی از محل خریدهای خارج از کشور تصویب کرده است. قوانین مالیاتی جدید بعد از سال‌ها بحث، جدل و ممانعت لابی‌های شرکت‌های خرده فروشی، در مجلس این کشور به تصویب رسید. طبق این قوانین، مالیات برخرید برای تمام خریدهای اینترنتی و فروشگاهی در نظر گرفته می‌شود.

مارک زاکربرگ به روسیه احضار شد. مسئولان روسیه از بنیانگذار و مدیرعامل فیسبوک خواستند برای ارائه اطلاعاتی در مورد حریم خصوصی به این کشور سفر کند. البته این درخواست دوستانه مطرح نشد، ‌آنها به طور رسمی زاکربرگ را برای شهادت دادن به کنسول فدرال این کشور فراخواندند. مدتی قبل مارک زاکربرگ (بنیانگذار و مدیرعامل فیسبوک) در مجلس سنای آمریکا حاضر شد و سعی کرد به منظور جلب اعتماد دوباره کاربران، توضیحاتی را در مورد حفظ حریم خصوصی کاربران به مقامات دولتی ارائه دهد. به نظر می‌رسد که این موضوع باعث شده است که زاکربرگ به روسیه فراخوانده شود. آنتون بیلیاکوف (Anton Belyakov، سناتور روس) براین باور است که احضار مدیرعامل فیسبوک به روسیه در راستای توجه‌ ویژه ولادیمیر پوتین (رئیس جمهور روسیه) به دنیای فناوری است. این سناتور امیدوار است که سفر زاکربرگ به روسیه باعث شود اطلاعات ارزشمندی در مورد حفظ حریم خصوصی کاربران ارائه گردد تا آنها بتوانند قوانین مناسبی در این زمینه تدوین کنند.

فیسبوک اینبار با شرکت‌های چینی به مشکل برخورد. در ادامه افشای دسترسی ۶۰ تولید کننده ابزار الکترونیکی به اطلاعات کاربران فیسبوک، ظاهرا شرکت‌های چینی مانند هواوی و لنوو نیز به این اطلاعات دسترسی داشته‌اند. بعد از آنکه خبرگزاری نیویورک تایمز در گزارشی برنامه فیسبوک برای به اشتراک گذاشتن اطلاعات کاربران خود با حداقل ۶۰ شرکت تولیدکننده ابزار الکترونیکی را افشا کرد؛ اکنون نیویورک تایمز و واشنگتن در گزارش دیگری از حضور چهار شرکت چینی هواوی،  لنوو،  اوپو و TCL در جمع این ۶۰ شرکت خبر دادند. فرانچسکو وارلا (مدیر اجرایی فیسبوک) در جواب این گزارش، اعلام کرد که تمام شرکت‌های چینی‌ مذکور، برنامه یکپارچه‌ای روی محصولات خود داشته‌اند که از ابتدا تحت کنترل قرار داشت و همه چیز مورد تایید فیسبوک بود. در میان این شرکت‌های چینی، هواوی به دلیل احتمال همکاری با دولت چین برای دسترسی به داده‌های موجود در سرورهای این کمپانی، بیش از سایر شرکت‌ها زیر ذره بین بود. اوایل سال ۲۰۱۸ میلادی FBI ،CIA و NSA با اشاره به احتمال جاسوسی ناشناخته، به کاربران در مورد استفاده از محصولات یا سرویس‌های هواوی هشدار دادند. فیسبوک از اعلام نام تمام شرکت‌های حاضر در این توافق‌نامه خودداری کرد، اما اشاره کرد که این وضعیت رو به اتمام است و احتمالا هواوی پایانی برای آن باشد.

آمازون به جنگ با سرطان می‌رود. آمازون در مقر اصلی خود یعنی سیاتل، اقدام به راه اندازی آزمایشگاهی سری با نام چالش بزرگ کرده است. در این آزمایشگاه در مورد موضوعاتی از قبیل درمان سرطان تحقیق می‌شود. بابک پرویز یکی از خالقین و معمار اصلی پروژه عینک گوگل، پس از شکست این پروژه، همکاری خود با گوگل را ادامه نداد و به آمازون پیوست. اکنون بعد از گذشت چند سال آمازون در مقر اصلی خود واقع در سیاتل آزمایشگاهی سری به نام چالش بزرگ راه‌اندازی کرده است تا در مورد موضوعاتی مانند درمان سرطان تحقیق کنند. این آزمایشگاه تا حد بسیاری به آزمایشگاه Google X که با نام X شناخته می‌شود، شباهت دارد. گزارش‌ها حاکی از آن است که آزمایشگاه چالش بزرگ در آمازون با نام‌های Amazon X و ۱۴۹۲ شناخته می‌شود و هدف اصلی آن درمان سرطان و ایده‌های عجیب و رادیکال این چنینی است. این آزمایشگاه در سال ۲۰۱۴ میلادی تاسیس شد و تا کنون بالغ بر ۵۰ نفر به پرسنل آن اضافه شده است.

برنامه سفر تفریحی اسپیس ایکس به دور ماه به تعویق افتاد. شرکت اسپیس ایکس در سال گذشته میلادی از فرستادن گردشگر به دور ماه در اواخر سال ۲۰۱۸ خبر داده بود، اما اکنون به نظر می‌رسد این برنامه با تاخیر همراه خواهد بود. اگرچه هنوز اسپیس ایکس به طور رسمی به تعویق افتادن برنامه فرستادن گردشگر به فضا را تایید نکرده است، اما احتمالا این سفر تا چند سال آینده انجام نشود. هفته گذشته جیمز گلیسون (سخنگوی شرکت اسپیس ایکس) به وال استریت ژورنال گفته بود که این شرکت مشغول برنامه‌ریزی برای ماموریت تفریحی گردشگران به دور سیاره ماه است، اما در مورد زمان اجرا شدن این برنامه صحبتی نکرد. ایلان ماسک (مدیرعامل اجرایی اسپیس ایکس) چند ماه پیش خبر در جمع خبرنگاران اعلام که اسپیس ایکس تاکنون هیچ برنامه‌ای برای سفر به فضا توسط موشک فالکون هوی را به طور رسمی تایید نکرده است. اینطور به نظر می‌رسد که برنامه‌های ایلان ماسک برای استفاده از فالکون هوی دستخوش تحولاتی شده است. به علاوه مدیرعامل اجرایی اسپیس ایکس گفته بود که تمرکز شرکت آنها بیشتر روی ایده بزرگتری یعنی استفاده از موشک فالکون بزرگ (The Big Falcon Rocket) یا BFR است.

    نظرات