ایجاد 31 هزار شغل در صنعت تولید نرم افزار در سال 96

ایجاد 31 هزار شغل در صنعت تولید نرم افزار در سال 96

صنعت تولید نرم افزارهای ایرانی در حوزه‌های سرگرمی، آموزش و غیره در سال 96 موفق شدند 31 هزار شغل مستقیم و غیرمستقیم به وجود آورند و به این ترتیب مسیر اشتغال‌زایی دانش بنیان بر پایه بومی سازی محتوا و خودکفایی فنی را هموار سازد.

به گزارش اکوسیستم، در سال 96 صنعت تولید برنامه‌های نرم افزاری گوشی‌های هوشمند، 20 هزار و 700 شغل به طور مستقیم ایجاد کرد و تا پایان سال نیز تعداد توسعه دهندگان به 23 هزار تیم رسید.

آمارها حاکی از آن است که توسعه دهندگان ایرانی به طور میانگین 20 ماه تجربه فعالیت داشتند و هر کدام از آنها بالغ بر 7 برنامه یا بازی را منتشر کرده‌اند. همچنین متوسط تعداد شاغلان در هر گروه فعال 1/87 بوده است.

براساس آخرین آماری که وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات ارائه داده است، تا پایان سال گذشته 169 میلیون و 543 هزار و 368 سیم‌کارت واگذار شد که از این میان 88 میلیون و 341 هزار و 723 خط فعال بوده است.

اشتغالزایی از طریق فضای مجازی و شبکه‌های تلفن همراه یکی از مهمترین برنامه‌های دولت دوازدهم در راستای ایجاد اشتغال و کاهش بیکاری است. جمعیت کشور و تعداد سیمکارت‌های فعال نشان از بازار رو به رشد صنعت تولید نرم افزارهای ایرانی دارد و باید از این فرصت برای توسعه اشتغال در حوزه فناوری اطلاعات بهره برد.

بیشترین تعداد تیم توسعه دهنده مربوط به استان تهران بود و استان‌های خراسان رضوی، اصفهان و فارس در رتبه‌های بعدی قرار گرفتند. کمترین تعداد تیم‌های توسعه دهنده هم مربوط به استان‌های خراسان شمالی، چهارمحال بختیاری و ایلام بودند. از لحاظ سهم درآمد دیجیتال، استان تهران رتبه اول را داشت و استان‌های خراسان رضوی، اصفهان و البرز در رتبه‌های بعدی قرار گرفتند.

اکنون که دولت تصمیم به اشتغالزایی از طریق فناوری گرفته است، تلاش برای برطرف کردن موانع تولید این فناوری‌ها بهترین کمک به توسعه اشتغال خواهد بود. علاوه بر این در سال جاری که سال حمایت از کالای ایرانی نامیده می‌شود، انتظار می‌رود کاربران ایرانی در فضای مجازی با استفاده از چنین برنامه‌هایی که براساس اقتضائات فرهنگی و بومی کشور تهیه شده است، بستر مناسبی را برای تولیدات بیشتر و رونق بخشی به تولید و اشتغال در این بخش فراهم کنند.

    نظرات