درمان زخم‌های حاد با فناوری بومی ممکن شد

درمان زخم‌های حاد با فناوری بومی ممکن شد

یک زخم ممکن است صاف یا زبر باشد. ممکن است زخم در نزدیکی سطح پوست یا جایی عمیق تر ایجاد شده باشد. زخم عمیق می تواند بر روی رباط‌ها، عضلات، تاندون‌ها، اعصاب، رگ‌های خونی و استخوان‌ها تاثیر بگذارند .

زخم‌ها در طی مراحل مختلف بهبود می‌یابند. هر چه زخم کوچک‌تر باشد، سریع‌تر بهبود می‌یابد. هرچه زخم بزرگتر یا عمیق‌تر باشد، مدت زمان بیشتری طول می‌کشد تا بهبود یابد .

یکی از راه‌هایی که برای بهبود زخم انجام می‌شود، پانسمان محل زخم است. امروز پانسمان‌های گوناگون با ویژگی‌های خاص برای زخم‌های مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد. که در مواردی این پانسامان‌ها با فناوری پیشرفته که در هر کشوری تولید نمی‌شود، از سویی دیگر قیمت برخی از این پانسمان‌ها بسیار بالاست، به همین دلیل خرید این پانسمان‌ها برای هر بیماری ممکن نیست.

یک شرکت دانش‌بنیان در کشور توانسته با چندین سال تحقیق و پژوهش، ایران را در زمره کشورهای برتر دنیا در تولید پانسمان‌های با ساختار شبیه پوست انسان قرار دهد.

محمود قفقازی مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان «طبا زیست پلیمر» درباره محصول دانش‌بنیان تولید شده این شرکت با نام «پانسمان ماتریکس کلاژن طبادرم» گفت: پانسمان ماتریکس کلاژن طبادرم، پانسمانی پیشرفته با ساختار شبیه پوست انسان می باشد که به وسیله زیست پلیمرهای به کار رفته در ساختار پانسمان از قبیل کلاژن و مدیریت رطوبت، منجر به تسریع روند درمان زخم می شود .

وی ادامه داد: به کارگیری پلیمرهای طبیعی زیست تخریب پذیر و زیست سازگار با شباهت به ماتریکس خارج سلولی از طریق تحریک و القای روند بهبود زخم، گامی بزرگ در ترمیم بافت آسیب دیده می باشد.

به گفته این فعال فناور, فرمولاسیون خاص طبادرم مزایایی فراتر از یک پانسمان هیروژل را فراهم می آورد که می توان به مواردی همچون, تحریک تولید پروتئین در ماتریکس خارج سلولی و تسریع اپیتلیزاسیون، تسهیل دبریدمان اتولیتیک، مدیریت اگزودای زخم، افزایش رگزایی در بافت آسیب دیده، رطوبت رسانی به سطح زخم و اثرات آنتی میکروبیال اشاره کرد.

قفقازی به قیمت تمام شده این محصول و مقایسه با نمونه مشابه خارجی آن پرداخت و گفت: قیمت محصول تولیدی این شرکت حدود یک بیستم قیمت نمونه مشابه آمریکایی است و از نظر کیفیت نیز با نمونه آمریکایی و اروپایی برابری می‌کند به طوری که بسیاری از بیمارستان‌ها و مراکز معتبر درمانی کشور از این محصول استفاده می‌کنند.

مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان «طبا زیست پلیمر» به موارد مصرف این پانسمان اشاره کرد و گفت: زخم های ناشی از دیابت، زخم بستر، سوختگی درجه یک و دو، زخم‌های وریدی و عروقی، زخم‌های جراحی، زخم‌های تروماتیک، زخم‌های حاد و مزمن و انواع خراشیدگی‌ها و بریدگی‌ها از جمله مواردی هستند که با این پانسمان بهبود پیدا می‌کنند.

وی همچنین افزود: در این شرکت علاوه بر «پانسمان ماتریکس کلاژن طبادرم » محصولاتی دیگری با نام‌های «اسپری آنتی سپتیک طباسپت»، «پانسمان طبا استاپ»، « پانسمان طباگرن پلاس نقره » و « پانسمان طباگرن» تولید و به بازار عرضه شده است.

به گفته این فعال فناور محصولات این شرکت به کشورهای مالزی و گرجستان صادر می‌گرفت و اخیرا به دلیل تحریم‌های صورت گرفته صادرات بسیار محدود شده است و درحال حاضر تمرکز صادرات بر روی کشورهای منطقه است.

قفقازی همچنین درباره اشتغال‌زایی صورت گرفته در شرکت تحت مدیریتش گفت: در این شرکت به صورت مستقیم برای ۲۵ نفر شغل ایجاد شده است.

گزارش از مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

پایان پیام/

اخبار مرتبط

* فاکتور رشد اپیدرمی EGF برای نخستین بار در کشور تولید شد

* دریافت مجوز نولید۲محصول دانش‌بنیان در حوزه سلول‌های بنیادی و پزشکی بازساختی

* «وکیوم تراپی» از مرگ قطعی انسانها جلوگیری می کند

* تولید محصولات دارویی با خواص گیاهی با هدف کاهش عوارض مواد شیمیایی

* پیشرفت‌های علمی و فناوری حوزه پزشکی و سلامت کشور وارد بخش خصوصی شود

لینک اصل خبر در سایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

    منبع خبر

    معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

    معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

    معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری یک سازمان دولتی در شهر تهران می باشد

      نظرات