اسنپ و تپسی چطور از جیب مردم به شهرداری پول می‌دهند؟

محسن پورسیدآقایی، معاون حمل‌و‌نقل و ترافیک شهردار تهران نیز در روز هشتم مهر ماه امسال اعلام کرد: از این پس سقف کرایه تاکسی‌های اینترنتی تابع نرخ‌های مصوب شورای شهر برای تاکسی‌های تلفنی است و نباید نرخ‌هایشان را در حالت داینامیک افزایش دهند؛ در صورتی که چنین اتفاقی رخ دهد شرکت‌ها مکلف هستند قبل از تایید سفر به مسافر اعلام کنند که این نرخ‌ها از نرخ مصوب شورا برای تاکسی‌های تلفنی به دلیل ترافیک یا تقاضای زیاد، بالاتر است و مسافر با علم به این موضوع تصمیم به استفاده از خودروی آنها کند چرا که در چنین شرایطی نرخ خودروهای آژانس یا تاکسی‌های تلفنی از آنها کمتر خواهد بود. برد-برد قلمداد کردن امضای این دستورالعمل و همکاری تاکسی‌های اینترنتی با شهرداری فقط برای این دو مجموعه منفعت داشته است، چون شهرداری‌ها که به خواسته خود رسیده‌اند و عوارض دریافت می‌کنند، تاکسی‌های اینترنتی نیز از زیر بار پرداخت هزینه عوارض بیرون آمده‌اند؛ یعنی تا این جا کار قاعده برد-برد کاملا رعایت شده است؛ اما انگار بازنده این بازی مسافران و کاربران استفاده‌کننده از این تاکسی‌های اینترنتی هستند. در این باره شهرداری و وزارت کشور از این جهت مورد انتقاد هستند که این دو نهاد از ابتدای مهر ماه تا زمان امضا قرارداد بارها اعلام کردند که اگر تاکسی‌های اینترنتی با شهرداری‌ها همکاری کنند، یا عوارض را پرداخت می‌کنند یا همانند روال قبلی مالیات بر ارزش افزوده می‌پردازند، یعنی اخذ همزمان عوارض و مالیات کاملا منتفی شد. اما پرداخت عوارض به طور مستقیم از جیب مسافران و بدون اطلاع قبل از شروع سفر در مصاحبه‌های مسئولان وزارت کشور و شهرداری یا در اظهارات مدیران تاکسی اینترنتی عنوان نشده بود. در همان زمان هم موضوع اقدام یکباره و فوری میلاد منشی‌پور، مدیرعامل شرکت تپسی برای امضا قرارداد با شهرداری سوال برانگیز بود و مدیرعامل اسنپ به وی انتقاد کرد، زیرا پیش از این شرکت‌های تاکسی امضای آن را برابر با نابودی فعالیت تاکسی‌های اینترنتی عنوان می‌کردند. این هزینه در حالی به هزینه هر سفر افزوده می‌شود که قبل از اجرایی شدن این تصمیم درباره آن هیچ گونه اطلاع‌رسانی نه از سوی شهرداری به عنوان دریافت کننده این پول و نه از سوی شرکت‌های تاکسی اینترنتی به عنوان شرکت‌هایی که مردم باید به آنها اعتماد داشته باشند، اطلاع‌رسانی نشده بود. اما ایراد اصلی این است که پرداخت عوارض برای هر سفر پس از انجام سفر و پرداخت کرایه، در زمان امتیازدهی به رانندگان به مسافران اطلاع داده می‌شود که این موضوع به نظر می‌رسد نقض حقوق شهروندی و عامل سلب اعتماد کاربران به آنها باشد. این تاکسی‌های آنلاین باید قبل از این که مسافر درخواست تاکسی خود را نهایی کند، به وی اطلاع داده شود که این سفر مشمول این مقدار از عوارض است تا مسافر با دانستن این موضوع تصمیم‌گیری کند از اما سه‌شنبه هفته گذشته اعلام شد که دریافت عوارض ۱٫۵ درصدی شهرداری از تاکسی‌های آنلاین براساس دستورالعمل نظارتی تاکسی‌های اینترنتی که پنج ماه پیش به تصویب دو وزارتخانه کشور و صنعت، معدن و تجارت رسید، باید انجام شود.

متن کامل خبر در سایت تجارت نیوز

منبع خبر

تجارت نیوز

تجارت نیوز

تجارت نیوز یک رسانه در شهر تهران می باشد

نظرات