فعالیت‌های بین‌المللی مدولباس...

فعالیت‌های بین‌المللی مدولباس...

فعالیت‌های بین‌المللی مدولباس ایرانی-اسلامی کمرنگ‌تر از گذشته

فرآیندها و اقدامات فرهنگی و بین‌المللی نوپا در حوزه مد و لباس برای منتج شدن به یک دیپلماسی فرهنگی که باعث نفوذ، رشد و پرورش افکار یک فرهنگ در فرهنگ ملت‌های دیگر می‌شود، امری بدیهی به نظر می‌رسد.

در سال‌های اخیر، تلاش برای معرفی مد و لباس ایرانی- اسلامی به شکل قابل‌توجهی در راس برنامه‌های فرهنگی مدیران امر قرار گرفت و حد فاصل سال‌های ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۸، اتفاقات خوبی در این زمینه رقم خورد.

متاسفانه در دو سال گذشته، به دلایل مختلف ازجمله مشکلات اقتصادی و اعمال برخی تحریم‌ها، فرصت این همراهی برای هنرمندان ایرانی تا اندازه زیادی از دست رفت و بخش بین‌الملل جشنواره مد و لباس فجر در دوره هفتم و هشتم، تنها زمان ممکن برای درخشش هنر ایرانی در عرضه لباس اقوام و پوشش اسلامی بود.

با این ‌همه فعالیت‌های جسته‌و‌‌گریخته‌ای را از سوی برخی فعالان حوزه مد و لباس طی همین ماه‌های اخیر در ابعاد بین‌المللی شاهد بوده‌ایم که شاید شرط لازم برای روشن ماندن موتور محرک فعالیت‌های بین‌المللی عرصه مد و لباس باشد، اما به‌هیچ‌عنوان کافی نیست.

در این گزارش با درج یک مقدمه، مروری خواهیم داشت بر مهم‌ترین فعالیت‌های بین‌المللی مد و لباس کشور در سال‌های اخیر.

از آنجا که زبان هنر در عرصه بین‌الملل فرصت بیان ارزش‌های دینی، اسلامی و گفتمان‌های بین‌المللی را فراهم می‌سازد و همچنین با عنایت به تبلیغات منفی رسانه‌های غربی علیه ایران و اسلام، انجام فعالیت‌های مختلف به‌خصوص در زمینه‌های فرهنگی و هنری ما را قادر خواهند ساخت تا پیوندی ناگسستنی میان جهانیان و اسلام برقرار سازیم و با حضور موفق خود، زمینه‌ساز روشن شدن افکار عمومی نسبت به ذخایر فرهنگی هنری ایران و نقش ایران اسلامی در تمدن اسلامی باشیم.

بدیهی است با توجه به اهمیت ترویج سبک زندگی اسلامی در سطح بین‌الملل و همچنین خیز برخی مجموعه‌های دارای رسالت فرهنگی و هنری همچون موسسه توسعه هنرهای معاصر در راه ترویج و تعمیم هنر و لباس حلال ایرانی-اسلامی در سایر کشورها، این نوع فرآیندها و اقدامات فرهنگی نوپا برای منتج شدن به یک دیپلماسی فرهنگی که باعث نفوذ، رشد و پرورش افکار یک فرهنگ در فرهنگ ملت‌های دیگر می‌شود، نیازمند همیاری و همگامی مسئولان با این نهاد بوده تا در سایه همکاری‌های مشترک، کاری بزرگ انجام شود چراکه امروزه بحث حلال یکی از شاخص‌ترین دغدغه‌های مسلمانان و حتی غیرمسلمانان نیز محسوب می‌شود.

به گزارش خبرآنلاین، طی سال‌های ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۸، موسسه توسعه هنرهای معاصر با عنایت به سوابق اجرایی خود در برنامه‌های مهم ملی و بین‌المللی و بنا بر تکلیف و رسالت خود در گسترش فرهنگ و هنر ایران‌زمین از راه اجرای برنامه‌های اصیل ایرانی در حوزه‌های موسیقی، تجسمی، نمایشی، مد و لباس و حضور در نمایشگاه‌های حلال با عنوان هنر حلال و پوشاک حلال برای اولین بار در دنیا و همچنین در جهت شناساندن زن ایرانی-اسلامی و توانمندی‌های وی به جهانیان در عرصه‌های گوناگون، نمایشگاه‌ها و جشنواره‌هایی را در کشورهای مختلف برگزار کرده است که در ادامه به برخی از رویدادها اشاره می‌شود. البته تمامی این رخدادهای بین‌المللی در کنار برپایی بخش بین‌المللی مد و لباس فجر در همان سال‌ها توانست تا اندازه قابل توجهی، بذر جلب توجه جهانیان به هنر ایرانیان در عرصه مد و لباس را به درستی بکارد.

حضور ایران در نمایشگاه مد و لباس ترکیه (۲۲ تا ۲۵ دسامبر ۲۰۱۵)

موسسه توسعه هنرهای معاصر در قالب کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور با همکاری تعدادی از طراحان و فعالان صنعت مد و لباس، در نمایشگاه مد ترکیه شرکت کرد. این نمایشگاه به مدت یک هفته در شهر استانبول ترکیه برگزار و بیش از ۱۵۰ اثر برتر از طراحان ایرانی در این جشنواره عرضه شد و همچنین ایران موفق به کسب رتبه اول در طراحی و محتوا شد.

برگزاری نمایشگاه لباس اقوام و مدرن در حیدرآباد هند (۲۶ تا ۲۹ دسامبر ۲۰۱۵)

برگزاری نمایشگاه لباس اقوام و لباس مدرن زن ایرانی در نمایشگاه الگوی زن ایرانی-اسلامی در موزه سالار جنگ حیدرآباد هند، برگ دیگری بود از استقبال پرشور زنان ایرانی و علاقه‌مندان به فرهنگ ایرانی-اسلامی در دنیا که  فعالیت آنان هرروز گسترده‌تر می‌شود.

حضور ایران در نمایشگاه حلال اسپانیا (۱۰ و ۱۱ نوامبر ۲۰۱۶)

در این نمایشگاه، غرفه مد و لباس ایرانی-اسلامی به همت موسسه فرهنگی و هنری توسعه هنرهای معاصر و بنیاد ملی مد و لباس اسلامی ایران و با همکاری رایزنی فرهنگی کشورمان در مادرید به ارائه دستاوردهای کشورمان پرداخت.

ایران برای اولین‌بار با موضوع مد و لباس حلال در این نمایشگاه حضور یافت. جمهوری اسلامی ایران به‌عنوان پیشگام و اولین کشور بنا دارد استانداردها و شاخص‌های لباس حلال را در دنیا مطرح و ثبت کند و آن را در معرض استفاده علاقه‌مندان قرار دهد.

حضور در نمایشگاه پوشش‌های اسلامی کازان (۱۸ تا ۲۰ مارس ۲۰۱۷)

هرساله در روسیه فستیوال‌های مد اسلامی‌، فشن‌شو و مسابقات از سوی اتحادیه طراحان مسلمان روسیه برگزار می‌شود. این مراسم در سالن‌های بسیار مجلل «پیرامیدا» در مجتمع فرهنگی-تفریحی «توگان آویلیم» واقع در مرکز شهر کازان برگزار می‌شود و طراحان لباس‌های اسلامی سراسر دنیا را گردهم می‌آورد. ایران سومین سال است که به دلیل حضور موفق طراحان ایرانی به‌صورت ویژه در این برنامه دعوت می‌شود و هرساله رتبه برتر را به خود اختصاص می‌دهد.

حضور در نمایشگاه بین‌المللی اکسپو ارمنستان (۸ تا ۱۰ دسامبر ۲۰۱۷)

این نمایشگاه با مشارکت موسسه توسعه هنرهای معاصر و با نظارت کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور و توسط شرکت همایشگران سام به مدیریت غلامرضا رضاییان برگزار شد.

حضور در جشنواره فرهنگ‌های دوست مکزیک (۲۰ می ۲۰۱۷)

برگزاری نمایشگاه لباس اسلامی ایران در موزه مردم‌شناسی مکزیک در قالب نمایشگاه فرهنگ‌های دوست با شعار صلح و دوستی جهانیان با استقبال ویژه‌ای روبه‌رو شد و نهایتاً منتج به اعزام هنرمندان و طراحان و برگزاری کارگاه‌های آموزشی و شرکت در فستیوال‌های مختلف در طول یک سال شد. بر اساس فعالیت سال گذشته، این موسسه برای بار دوم به‌صورت میهمان ویژه به نمایشگاه سال ۲۰۱۸ با موضوع دیزاین و طراحی نیز دعوت ‌شده است.

البته تمامی این رخدادهای بین‌المللی در کنار برپایی بخش بین‌المللی مد و لباس فجر در همان سال‌ها توانست تا اندازه قابل توجهی، بذر جلب توجه جهانیان به هنر ایرانیان در عرصه مد و لباس را به درستی بکارد و زمینه ایجاد همکاری میان هنرمندان ایرانی با سایر کشورهای صاحب‌نام در عرصه مد و لباس اسلامی را فراهم سازد.

لینک اصل خبر در سایت تجارت طلایی نیک روش

منبع خبر

تجارت طلایی نیک روش

تجارت طلایی نیک روش

تجارت طلایی نیک روش یک شرکت در شهر تهران می باشد

    نظرات