اکوویک چهل و سوم: از تحریم کسب‌وکارهای ایرانی توسط گوگل مپ تا فراخوان وزارت ارتباطات برای انتخاب کالای خوب و باکیفیت ایرانی

با سلام و تبریک به مناسبت عید فطر این هفته نیز مانند هفته‌های گذشته در اکوویک، به بررسی اخبار مهم داخلی در حوزه کسب‌وکارهای داخلی خواهیم پرداخت. لطفاً تا پایان با ما همراه باشید.

به گزارش اکوسیستم، هفته سوم خرداد ماه سال جاری اخبار قابل توجهی در بسیاری حوزه‌های کسب کار داخلی از جمله کسب‌وکارهای آنلاین در رسانه‌های فعالی که به پوشش اخبار مربوط به کسب‌وکارهای ایرانی می پردارند، منتشر شده است. از جمله این اخبار می‌توان به خبر مربوط به تحریم کسب‌وکارهای ایرانی توسط گوگل مپ اشاره کرد. گوگل در ادامه تحریم‌های خود علیه ایران، دسترسی API نقشه خود را برای وب‌سایت‌های با دامنه ir مسدود کرده است. خبر دیگری که در حوزه کسب‌وکارهای داخلی در رسانه‌های پوشش دهنده این اخبار منتشر شده است خبر مربوط به فراخوان وزارت ارتباطات برای انتخاب کالای خوب و باکیفیت ایرانی در حوزه ICT است که مورد استقبال بسیاری از مخاطبان قرار گرفته است.

گوگل مپ کسب‌وکارهای ایرانی را تحریم کرد. گوگل در تحریم‌های جدید خود علیه ایران، دسترسی API نقشه خود را برای وب‌سایت‌ها با دامنه ir مسدود کرد. به این ترتیب کسب وکارهای ایرانی که از نقشه گوگل استفاده می‌کردند با مشکل مواجه شده‌اند. شرکت گوگل فعلا در این مورد سیاست سکوت را در پیش گرفته است. البته زمانی که اپلیکیشن ما از گوگل پلی حذف شد، نیز آنها سکوت کردند و پاسخی در تایید یا تکذیب آن اقدام دریافت نکردیم. مدیر ارشد فنی اسنپ به این موضوع اشاره کرد که هنوز یک سرویس نقشه باکیفیت داخلی نداریم، با این وجود اسنپ از ۷ ماه پیش در حال توسعه نقشه بومی خود بوده است. وی با بیان اینکه کاربران اسنپ هنوز با مشکلی روبرو نشده‌اند، گفتند: ما برای چنین شرایطی آماده بودیم، در حال حاضر نسخه اولیه نقشه را نیز آماده کرده‌ایم و تا چند روز آینده snapp.ir و پنل سازمانی اسنپ به نقشه بومی خودمان منتقل خواهد شد. در دی ماه سال گذشته نیز کافه بازار از توسعه یک نقشه بومی، ابتدا برای تهران و سپس برای کل کشور خبر داده بود. در آن زمان حسام آرمندهی (هم بنیانگذار کافه بازار) هدف از این اقدام را کاهش هزینه‌های حمل و نقل از تصادف گرفته تا برخورد با ترافیک دانست.

شرکت‌های خلاق می‌توانند از مزایای شرکت‌های دانش‌بنیان استفاده کنند. دبیر ستاد توسعه فضای مجازی معاونت علمی با اشاره به عملیاتی شدن طرح شناسایی شرکت‌های خلاق، گفت: شرکت‌های خلاقی که ماهیت دانش‌بنیان شدن را ندارند، شناسایی و مشمول قانون حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان می‌شوند. مهدی فقیهی (دبیر ستاد توسعه فضای مجازی معاونت علمی) اعلام کرد که این طرح در مرحله عملیاتی شدن در معاونت علمی فناوری رئیس جمهور است و به زودی شاهد رونمایی از آن در ستاد توسعه ICT و فضای مجازی خواهیم بود. وی در مورد شناسایی شرکت‌های خلاق گفت: در طرح شناسایی شرکت‌های خلاق، شرکت‌هایی که شرایط دانش‌بنیان شدن را به ذات ندارند و ماهیت آنها نیز در سطح تکنولوژی مشخص شده در قانون دانش‌بنیان نیست، شناسایی خواهند شد. دبیر ستاد توسعه فضای مجازی معاونت علمی فناوری رئیس جمهور با اشاره به اینکه شرکت‌های مذکور، شرکت‌های خلاق و نوآوری هستند که به اقتصاد دانش‌بنیان کشورمان کمک می‌کنند، افزود: به همین علت مطابق با برنامه مدنظر، این شرکت‌ها شناسایی می‌شوند و مورد حمایت قرار می‌گیرند. این حمایت هم‌تراز با قانون حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان است.

جدال میان خشکشویی‌های آنلاین و اتحادیه خشکشویی ادامه دارد. رئیس اتحادیه خشکشویی و لباسشویی بار دیگر به انتقاد از خشکشویی‌های آنلاین پرداخت و به کاربران این کسب و کارها هشدار داد که این واحدها تنها واسطه هستند و از بهداشت و کیفیت مناسبی برخوردار نیستند. ابوالفضل رجب‌زاده (رئیس اتحادیه خشکشویی و لباسشویی) در خصوص شرایط واحدهای صنفی خشکشویی اظهار کرد: صنف خشکشویی دچار رکود شده است و کاری از طرف مشتری‌ها به واحدهای صنفی سپرده نمی‌شود. وی افزود: زمانی که کسب و کار صنف خشکشویی با رکود مواجه می‌شود، میزان خرید مواد شوینده نیز کاهش می‌یابد و از طرف دیگر افزایش قیمت ارز به خصوص دلار باعث افزایش قیمت این مواد شده است که در نهایت این مسائل باعث کاهش میزان خرید مواد شوینده و داروهای کمکی شستشو گردید. رئیس اتحادیه خشکشویی و لباسشویی به بیان این موضوع پرداخت که با توجه به افزایش هزینه تعمیر و خرید قطعات دستگاه‌های مورد استفاده در واحدهای صنفی و شرایط فعلی بازار، تعداد زیادی از واحدهای صنفی با افت فعالیت و تعطیلی مواجه شده‌اند.

دیجی کالا ۳ پلتفرم جدید معرفی می‌کند. دیجی کالا در یک نشست خبری، برنامه‌های خود برای سال ۹۷ را اعلام کرد. دیجی پی یکی از دیجی‌های جدید امسال خواهد بود که سرآغازی برای ورود این گروه به حوزه فین تک است. برادران محمدی (مدیران عامل دیجی کالا) در این نشست خبری اعلام کردند که دیجیکالا یک برند ملی است و در سال گذشته کالای ایرانی سهمی بالغ بر ۴۷ درصد از مجموع کل فروش این فروشگاه را به خود اختصاص داده بودند. مدیران عامل دیجی کالا پیش‌بینی کردند که این رقم در سال جاری به ۵۲ درصد برسد. اگرچه این مقدار شاید کمی عجیب به نظر برسد، اما محمدی اظهار داشت اجرای مدل مارکت پلیس باعث افزایش سهم فروش کالاهای ایرانی کمک چشمگیری کرده است، به طوریکه هم اکنون ۱۰۰ هزار کالای ایرانی از ۱۵۰۰ برند در این فروشگاه به فروش می‌رسد و مارکت پلیس دیجیکالا نیز با ۱۱ هزار فروشنده همکاری دارد. در نشست خبری این مجموعه اعلام شد که سه برند جدید به دیجی کالا اضافه خواهد شد. دیجی پی که آغازی برای ورود این مجموعه به حوزه فین‌تک خواهد بود، از ادغام استارتاپ فین‌تک هماپی با دیجیکالا شکل گرفته است. دیجی‌کلاب نیز قصد دارد به مشتریان وفادار امتیاز بدهد و در نهایت دیجی نکست نیز در سال ۹۷ معرفی خواهد شد که قرار است بذر اولیه شکل‌گیری و خدمات جدید خارج از فعالیت‌های فعلی باشد.

وزارت ارتباطات برای انتخاب کالای خوب و باکیفیت در حوزه ICT فراخوان منتشر کرده است. روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات اعلام کرد که در سال حمایت از کالای ایرانی، این وزارتخانه قصد دارد پس از بررسی‌های مقدماتی توسط هیئت داوران، با رای و انتخاب مردم،  کار خوب و باکیفیت ایرانی در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات را معرفی کند. در این فراخوان از تمام شرکت‌هایی که تقاضای ارزیابی کار خوب و باکیفیت ایرانی را دارند و محصول یا خروجی کسب و کار آنها مرتبط با حوزه ICT است یا از پلتفرم‌های آن استفاده کرده باشند، دعوت به عمل آمده است که حداکثر تا ۱۵ تیر ماه سال جاری فرم مربوطه را ارسال کنند. شرکت‌های متقاضی باید تاریخ مذکور درخواست و مستندات خود را به پست الکترونیکی javanan@ict.gov.ir نمایند. محورهای این فراخوان در حوزه مختلفی از جمله خدمات مبتنی بر ویدئو، خدمات و ابزارهای پایه فناوری اطلاعات، آموزش، بهداشت و سلامتی و از این دست فعالیت ها است.

شرکت رنو فعالیت خود را در ایران ادامه خواهد داد. شرکت خودروسازی رنو اعلام کرد که علیرغم تحریم‌های آمریکا همکاری خود را با ایران ادامه خواهد داد و این کشور را ترک نمی‌کند. بسیاری کارلوس گون را مدیری انقلابی در صنعت خودرو حال حاضر جهان می‌دانند. وی که مدیر هلدینگ بزرگ رنو، نیسان و میتسوبیشی است، اخیرا بر ادامه حضور رنو در بازار خودروی ایران تاکید کرده است. گون در این خصوص اظهار داشت که با وجود احتمال روبرو شدن با تحریم‌های آمریکا، بازار ایران را ترک نخواهد کرد. وی در ادامه با اشاره به احتمال کاهش فعالیت‌های این کمپانی در بازار ایران، خاطر نشان کرد که حضور در این کشور پس از بهبود شرایط در آینده به نفع گروه رنو تمام خواهد شد. پیش از خروج آمریکا از برجام و تحریم ایران از سوی این کشور، رنو برای خرید کارخانه بن رو از سایپا و تولید چند محصول نظیر کوئید و نسل جدید داستر در ایران برنامه ریزی کرده بود، اما به دنبال شرایط جدید احتمال تغیبر در این پروژه‌ها وجود دارد.

    نظرات