تاپیک چهل و پنجم: از تنفر بنیان‌گذاران واتساپ برای همکاری با فیسبوک تا رقابت آمازون و مایکروسافت در فروشگاه‌های بدون صندوقدار

طبق روال یکشنبه‌های گذشته، این هفته نیز به بررسی اخبار مهم خارجی که طی هفته گذشته در صدر خبرهای منتشرشده توسط خبرگزاری‌های مختلف جهانی فعال در حوزه کسب‌وکار منتشرشده است، خواهیم پرداخت.

به گزارش اکوسیستم، در هفته دوم از ششمین ماه سال میلادی جاری، خبرگزاری‌های جهان به پوشش اخبار متنوعی در حوزه کسب‌وکار به خصوص کسب‌وکار در حوزه آی تی و حوزه‌های مشابه پرداخته‌اند. از جمله خبرهای جالبی که در این زمینه توسط خبرگزاری‌های جهان پوشش داده شده است خبر مربوط به عدم تمایل همکاری واتساپ با فیسبوک است. بر اساس گفته‌های وال‌استریت ژورنال بنیان‌گذاران واتساپ از کار در مقر شرکت فیسبوک متنفر بوده‌اند. خبر دیگر که نشان‌دهنده تحول چشمگیر در حوزه هوش مصنوعی است خبر مربوط به رقابت آمازون و مایکروسافت برای استفاده از تکنولوژی هوش مصنوعی در زمینه صندوقداری فروشگاه‌های بزرگ است. این دو شرکت و یا به عبارتی غول تکنولوژی بر سر توسعه فروشگاه‌های بدون صندوقدار در رقابت هستند.

بنیان‌گذاران واتساپ از همکاری با فیسبوک متنفرند. پس از آنکه فیسبوک با پرداخت مبلغ ۲۲ میلیارد دلار توانست واتس آپ را تصاحب کند، خبرگزاری‌ها دائماً از عدم تفاهم میان مدیران این پیام‌رسان با مارک زاکربرگ (بنیانگذار و مدیرعامل فیسبوک) سخن می‌گفتند. اکنون براساس گزارش وال‌استریت، جان کوم و برایان اکتوم، هر دو مخالف تبلیغات در پلتفرم واتساپ بودند، اما فیسبوک که لقب پادشاه تبلیغات دیجیتال را دارد، همواره بر استفاده از تبلیغات برای افزایش درآمد تاکید داشته است. علاوه بر تفاوتی که در مدل تجاری دو پلتفرم وجود داشت، به مرور چالش‌های داخلی نیز به سوی مشکلات شخصی رفت، برای مثال بنیان‌گذاران واتساپ از دفتری که در مقر فیسبوک در اختیار آنها قرار داده بودند، رضایت نداشتند. در گزارش وال‌استریت ژورنال ذکر شده است که کارمندان فیسبوک نیز از اینکه همکاران جدیدشان از امکانات بهتری برخوردارند، رضایت نداشتند. زیرا پرسنل واتساپ دارای میزها و سرویس‌های بهداشتی بزرگ‌تری هستند. محدودیت‌های موجود در بزرگ‌ترین شبکه اجتماعی دنیا، از دیگر علل نارضایتی مدیران فیسبوک بود. جان کوم بارها با زاکربرگ و سایر مدیران فیسبوک بر سر جزئیات کوچک صحبت کرده بود، اما ظاهرا نتایج این مکالمات برای بنیانگذار واتساپ چندان رضایت بخش نبوده است. البته مسلما تفاوت‌های زیادی در فرهنگ کاری این دو پلتفرم وجود دارد که فراتر از تقسیمات فلسفی و امکانات لوازم اداری است.

انگلیس با کمبود نیروی کار ماهر مواجه است. از بین هر ۱۰ کارفرمای انگلیسی، ۹ نفر از آنها اعلام کرده‌اند که با کمبود نیروی کار ماهر مواجه هستند. به نظر می‌رسد تصمیم این کشور مبنی بر خروج از اتحادیه اروپا می‌تواند این شرایط را حتی بدتر کند. موسسه سیتی نظرسنجی را در انگلیس برگزار کرده است که نتایج آن نشان می‌دهد دوسوم از کارفرمایان این کشور اعتقاد دارند که خروج از اتحادیه اروپا باعث تشدید مشکل آنها برای یافتن نیروی کار ماهر خواهد شد. این نظرسنجی حاکی از آن است که تاثیر خروج از اتحادیه اروپا بر رقابت‌پذیری صنایع انگلیسی فاجعه بار خواهد بود. براساس این تحقیقات، طی پنج سال آینده برای پاسخگویی به نیازهای اقتصادی، تعداد زیادی نیروی کار ماهر نیاز خواهد بود و از ۱۰۰۰ مدیر اجرایی ارشد در انگلیس که در این نظرسنجی شرکت کرده‌اند، دوسوم آن‌ها معتقدند شکاف بین مهارت مورد نیاز آنها و توانایی بازار در سه تا پنج سال آینده بیشتر می‌شود.

استخراج ارزهای مجازی برای کاربران آیفون و آیپد ممنوع شد. شرکت اپل استخراج ارزهای رمزپایه را در آیفون و آیپد ممنوع اعلام کرد. این اقدام اپل به دنبال استخراج پنهانی ارزهای مذکور انجام شد. این کمپانی آمریکایی به تازگی محدودیت‌های جدیدی را در مورد ارزهای مجازی در آیفون‌ و آیپد وضع کرده است. در حال حاضر در دستورالعمل‌های اپ استور ذکر شده است: اپلیکیشن‌ها امکان استخراج ارز دیجیتال را ندارند، مگر آنکه فرآیند مذکور خارج از دیوایس‌ها انجام شود. در سند مشابهی که چند هفته پیش اپل منتشر کرد، خبری از این شرط نبود. ظاهرا این کمپانی نگران اثرات مخرب استخراج ارزهای مجازی از جمله کاهش عمر باتری بر دیوایس‌های خود است. براساس قوانین جدید اپل، اپلیکیشن‌ها و تبلیغات شخص ثالث نمایش‌ داده‌ شده در آنها، اجازه ندارند پردازش‌های نامرتبط پس زمینه مانند استخراج ارزهای رمزپایه را انجام دهند. از مدت‌ها قبل وب‌سایت‌ها درگیر مقابله با معضل رمزگشایی باز (Cryptojacking) هستند. در این عملیات کلاهبرداران تبلیغاتی را در شبکه‌های تبلیغاتی مشخصی قرار می‌دهند تا قدرت پردازشگر مرکزی کاربر را برای استخراج ارز رمزپایه به سرقت ببرند و درآمد حاصله را به سازنده‌ تبلیغ بازمی‌گردانند. یوتیوب برای مدت کوتاهی به این قبیل تبلیغات سرویس دهی می‌کرد، اما گوگل به این موضوع پی برد و اقدامات لازم در جهت مسدود سازی آنها را انجام داد.

آمازون و مایکروسافت بر سر راه اندازی فروشگاه های بدون صندوقدار رقابت می‌کنند. بعضی منابع نزدیک به شرکت مایکروسافت، اعلام کردند که این شرکت قصد دارد فروشگاهی مشابه آمازون گو را راه اندازی کند. براساس اطلاعاتی که افراد نزدیک به مایکروسافت اعلام کرده‌اند، ردموندی‌ها مشغول کار روی فروشگاهی هستند که همانند آمازون گو، کاربران در طول خرید خود به وسیله سیستم‌های هوشمند تحت نظر باشند و کالاهایی که می‌خرند، به طور خودکار در حساب آنها منظور گردد تا در زمان خروج بدون نیاز به مراجعه به صندوق‌دار و منتظر ماندن در صف‌های طولانی، از فروشگاه خارج شوند. خبرهای تایید نشده حاکی از آن است که مایکروسافت مذاکراتی را با والمارت برای همکاری در پیاده سازی این سیستم انجام داده است. در صورتی که فروشگاه‌های والمارت از این سیستم بهره مند شوند، امکان رقابت با آمازون گو را خواهند داشت. آمازون گو نام فروشگاه فیزیکی و پیشرفته‌ آمازون است که در ژانویه سال جاری میلادی راه اندازی شد. مشتریان این فروشگاه با اسکن کردن گوشی‌ خود وارد فروشگاه می‌شوند و سپس دوربین‌ها و سنسور‌های تعبیه شده در سراسر فروشگاه با تحت نظر گرفتن آنها، هر چیزی که از قفسه‌ها بردارند و در سبد خود قرار دهند را به طور خودکار شناسایی می‌کنند. در پایان خرید، مشتریان به سادگی فروشگاه را ترک خواهند کرد و صورتحساب برای آن‌ها صادر می‌شود. آمازون قصد دارد در آینده‌ای نزدیک شعبی از این فروشگاه پیشرفته را در شهرهای سانفرانسیسکو و شیکاگو نیز افتتاح کند. بعضی از رقبای آمازون، سیستم‌هایی از قبیل اسکن کردن کد کالاهای انتخاب شده توسط خود مشتریان را آزمایش کرده‌اند، اما هیچکدام نتوانستند با آمازون گو رقابت کنند.

تیم کوک ازپرسنل خود می خواهد ایستاده کار کنند. تیم کوک (مدیرعامل اپل) باور دارد که نشستن زیاد نوعی سرطان جدید است، از اینرو تمام پرسنل اپل پارک دارای میزهایی برای ایستاده کار کردن هستند. تیم کوک اعتقاد دارد زیاد نشستن نوعی سرطان جدید است، از اینرو تمام پرسنل اپل پارک با میزهای ایستاده کار می‌کنند تا به این ترتیب بتوانند در ساعات کاری خود، مدت زمانی را ایستاده و مدتی را نیز روی صندلی‌های خود بنشینند و کار کنند. مدیرعامل اپل این سبک کار کردن را متناسب‌ زندگی بهتر و آسوده‌تر می‌داند. پرسنل اپل پارک به لطف میزهایی که در اختیار آنان است، می‌توانند در هنگام کار بین وضعیت نشستن و ایستادن تغییر وضعیت بدهند و با این کار به سلامت جسمی خود کمک کنند. کوک در یکی از سخنرانی‌های خود در سال ۲۰۱۵ میلادی به این موضوع اشاره کرد که نشستن طولانی مدت یک سرطان جدید است که کارمندان به آن دچار شده‌اند. وی در آن سخنرانی گفت: زمانی که به مدت طولانی پشت میز می‌نشینم، اپل واچ به من یادآوری می‌کند که از جای خود برخیزم و کمی حرکت کنم. پزشکان بسیاری نشستن طولانی مدت را نوعی سرطان جدید می‌دانند. اپل واچ ۱۰ دقیقه پیش از آنکه یک ساعت تمام روی صندلی نشسته باشید، به شما یادآوری می‌کند که باید تغییر وضعیت دهید و کمی حرکت کنید. پرسنل بسیاری در اپل از ساعت‌های هوشمند این شرکت استفاده می‌کنند که ۱۰ دقیقه قبل از یک ساعت، به آنها یادآوری می‌کند از جای خود بلند شوند و حرکت کنند. یک دفعه می‌بینیم کارمندان زیادی از جای خود بلند شده‌اند و حرکت می‌کنند. اگرچه عادت کردن به این روش کمی زمان خواهد برد، اما عالی است.

    نظرات