جایزه سال استیکر «ایران‌ساخت» جلوه پیوند هنر با فناوری دیجیتال است

جایزه سال استیکر «ایران‌ساخت» جلوه پیوند هنر با فناوری دیجیتال است

به گزارش مرکز ارتباطات واطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری به نقل از پایگاه خبری «ایران ساخت» پرویز کرمی دبیرکل جشنواره ایران ساخت در این مراسم گفت: با همت هنرمندان وفعالان حوزه انیمیشن، کارتون و استیکر حرکت برای توسعه و پیشرفت در این حوزه آغاز شده است. به زودی شاهد شکل گیری شرکت‌هایی قدرتمند خواهیم بود تا در این حوزه نیز اتقافات برجسته‌ای با وجود جوانان خلاق و هنرمندان رخ دهد.

دبیر ستاد فرهنگسازی اقتصاد دانش بنیان ضمن تجلیل از هنرمندان شرکت کننده در نخستین دوره «جایزه استیکر سال» گفت: هزار آفرین می گویم به هنرمندانی که دراین رویدادشرکت کردند و با ذوق وخلاقیت وهنرخود افریننده استیکرهای ایران‌ساخت شدند و تحسین مخاطبان را باعث.

مشاورمعاون علمی وفناوری ریاست جمهوری تاکید کرد: حمایت از هنرمندان عرصه‌های گوناگون و پیوند آنها با فناوری نو و دیجیتال همچون سایر اقدامات برای توسعه فعالیت‌های فناورانه در معاونت علمی و فناوری و ستاد فرهنگسازی حمایت می‌شود.

کرمی با افزود: معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در راستای حمایت از صنایع خلاق و فرهنگی اقدامات خوبی را درقالب برنامه زیست بوم خلاق انجام داده است که هنرمندان و شرکت‌های خلاق در این حوزه می‌توانند از این خدمات بهره ببرند. بنابراین بسیاری از هنرمندان و فعالان این حوزه می‌توانند در قالب این شرکت‌ها از خدمات و تسهیلاتی که تحت عنوان حمایت از زیست بوم صنایع فرهنگی و خلاق ارائه شده است استفاده کنند.

سهم قابل توجه بازار جهانی

دبیر کل جشنواره ایران‌ساخت، به گردش مالی جهانی که در این حوزه وجود دارد اشاره کرد و گفت: زیست بوم فناوری و نوآوری در حوزه انیمیشن، کارتون و استیکروصنایع خلاق در کشورهای پیشرفته بیش از ۲ هزار ۷۰۰ میلیارد دلار گردش مالی دارد و سهم کشور ایران در این حوزه چیزی در حدود ۶۰ میلیارد تومان است که این مقدار نیز سهم تعداد کمی از شرکت‌های بزرگ است که در این حوزه فعالیت دارند. واین رتبه اصلا مناسب کشورایران باتوجه به نیروی انسانی مستعد وخلاق وپیشینه میراثی وتمدنی ان نیست

کرمی، به افتخارات بین المللی وجوایز سینمای ایران و نواقص موجود در این حوزه اشاره و بیان کرد: هنرمندان سینما و انیمیشن ما توانسته‌اند جوایز بین المللی مهم و بسیاری را کسب کنند اما باید بدانیم هنرمند به تنهایی نمی تواند همزمان تولید کننده و صادر کننده اثر و صنایع خلاق باشد و وجود شرکت‌های خلاق و تشکیل یک تیم قوی ومنسجم این مهم امکان پذیر است و نبود آن باعث آسیب به این حوزه می‌شود.

وی ادامه داد: در این صورت کشورمان می‌تواند از گردش مالی ۲۷۰۰ میلیارد دلاری این حوزه در دنیا به تناسب یک درصد از جمعیت جهان و یک درصد سهم جغرافیایی خود سهم داشته باشد.


کرمی ضمن امیدواری از آینده پیش روی فعالان این حوزه بیان کرد: با فعالیت فعالان در حوزه تولید استیکردر گونه های مختلف ان و حرکتی که در این حوزه شکل گرفته است به زودی شاهد شکل گیری شرکت‌هایی قدرتمند خواهیم بود تا در این حوزه نیز اتقافات برجسته‌ای با وجود جوانان خلاق و هنرمندان رخ دهد.

کرمی همچنین گفت: در حال حاضر بیش از ۴۷۰۰ شرکت دانش‌بنیان در حوزه‌های هایتک در کشور و ۶۰۰۰ استارت اپ وشرکت خلاق عرض اندام می‌کنند و تعدادی از این شرکت‌ها توانسته‌اند به کشو‌های پیشرفته صادرات محصول داشته باشند .

دبیر ستاد فرهنگسازی اقتصاد دانش‌بنیان بیان کرد: به زودی در هر استان در کنار پارک‌های علم و نوآوری، مراکزوکارخانه‌های نوآوری را نیز خواهیم داشت؛ کارخانه‌هایی که میزبان شرکت‌های دانش بنیان، صنایع خلاق و فرهنگی خواهند بود.

استیکرها در حال پیشرفت هستند

میثم عسگری رییس جایزه سال استیکر و مدیرعامل پیام رسان «آیگپ» در آغاز این مراسم به اهمیت فضای مجازی و پیام‌رسان‌های در دنیای امروز اشاره کرد و گفت: اگر امروزه فضای مجازی را جزو زندگی روزمره بدانیم آن‌گاه نمی‌توان نقش مهم استیکرها را نادیده گرفت. تجربه فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی و پیام‌رسان‌ها در طول یک دهه گذشته، نشان داده است که استیکرها هم صاحب سبک و هم در حال پیشروی هستند به طوری که می توانند جایگزین ایموجی‌ها شوند و کسب و کارهای تازه ای را در این زمینه ایجاد کنند.


وی ادامه داد: در اولین گام از هنرمندان دعوت کردیم تا آثاری را برای ما طراحی کنند که این استیکرها بهمن ماه سال گذشته مورد استفاده قرار گرفت ولی راضی کننده نبود به این دلیل که اگر چه هنرمندان آن ایرانی بودند اما برگرفته از فرهنگ بومی و ملی ما نبود و استیکرهایی غریبه بودند و بنابراین از همراهی آقای شجاعی طباطبایی بهره مند شدیم و طرح برگزاری مسابقه ای برای طراحی استیکر با استقبال از سوی ایشان روبرو شد و درنهایت ایده «جایزه سال استیکر» شکل گرفت


کشف استعدادهای جوان

محمد میثم میثمی مدیر فرهنگسرای اندیشه نیز در سخنان کوتاهی با اشاره به نیاز جامعه نسبت به پیام‌رسان‌های داخلی بیان کرد: پیام رسان‌های داخلی بر اساس نیاز جامعه تلاش کرده‌اند تا خود را به سطح توقعات مردم برسانند و در این مسیر رقبای قدرتمندی هم داشته‌اند و بنابراین این وظیفه ماست که از این دوستان حمایت کنیم و در کنارشان باشیم تا اتفاق اثربخشی را در این حوزه شاهد باشیم .

وی همچنین با بیان این که برگزاری این مسابقه، استعدادهای جوان را به جامعه معرفی می‌کند، یادآور شد: در خلال برگزاری این مسابقه به گواه داوران، استعدادهای بالقوه ای کشف شد و رسالت دیگری این مسابقه نیز که کشف استعدادهای جوان بود، به این ترتیب محقق شد که امیدواریم در آینده شاهد درخشش استعدادهای جوانان در حوزه تولید آثار هنری باشیم .

تصویرسازی ها و طراحی ها عالی بود

شجاعی طباطبایی دبیر «جایزه سال استیکر» و یکی از اعضای هیات داوران این مسابقه،سخنران بعدی این مراسم بود که پشت تریبون قرار گرفت و بیانیه هیات داوران را خواند و به برخی از نکات مهم در داوری آثار این مسابقه اشاره کرد و گفت: در داوری آثار این جایزه ایرانی بودن آثار اهمیت بسیار زیادی داشت وامکان کوچک کردن سایز اثر ضمن حفظ ویژگی های آن از دیگر نکات حائز اهمیت در داوری آثار بود، همچنین کنار هم چیده شدن آثار و امکان انتخاب شدن آن از سوی مردم و کاربران و انتقال حس درست به مخاطب از دیگر نکاتی بود که در داوری آثار مورد توجه قرار گرفت.


وی همچنین تصریح کرد: دیده شدن آثار در پس زمینه های مختلف، تکنیک طراحی استیکرها و سلیقه داوران نیز در قضاوت و داوری نهایی آثار تاثیرگذار بود.

مراسم اختتامیه و اهدای جوایز برگزیدگان «جایزه سال استیکر» عصر دوشنبه ۳۰ دی ماه، با حضور میثم عسگری مدیر عامل آیگپ و رییس جایزه سال استیکر، سیدمسعود شجاعی طباطبایی دبیر این مسابقه، بهرام عظیمی رییس هیات داوران، پرویز کرمی رئیس مرکز ارتباطات و اطلاع‌رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و محمد میثم میثمی مدیر فرهنگسرای اندیشه در این فرهنگسرا برگزار شد.


پایان پیام/

لینک اصل خبر در سایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

منبع خبر

معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری یک سازمان دولتی در شهر تهران می باشد

    نظرات