تامین محتوای آموزشی برای مدرسین زبان انگلیسی، راهی برای بهبود کیفیت آموزشی

یکی‌از‌مهم ترین قدم های اولیه در مسیر پیشرفت حرفه ای مدرسین زبان انگلیسی، شرکت در کارگاه ها و‌دوره های آموزشی است. در گذشته و حتی تاکنون بسیاری از این کارگاه ها بدون نیاز سنجی اولیه مدرسین و بر اساس برخی سر فصل های از پیش تبیین شده برگزار می شد و عدم وجود نیازسنجی علمی و اکتفا به تجارب شخصی باعث شد تا بسیاری از‌مدرسین زبان انگلیسی، شرکت در چنین کارگاه هایی را تکراری و باعث اتلاف وقت بدانند. شرکت ویدا گستر زرین ایساتیس با تکیه بر نیاز سنجی اولیه و استخراج نیاز مدرسین اقدام به تولید محتوای آموزشی برای کارگاه های تربیت مدرس، ضمن خدمت و پیشرفت حرفه ای مدرسین زبان انگلیسی نموده است. با حامد منتظران، مدیرعامل این شرکت گفت و گو کردیم که با هم می خوانیم:

لطفا بفرمایید ایده اصلی این شرکت از کجا شکل گرفت؟

یکی از اتفاقاتی که برای مدرسین زبان انگلیسی نیفتاده، برگزاری کارگاه های آموزشی بر اساس نیازمندی آنها است. به همین دلیل تصمیم گرفتیم در زمینه تولید محتوای آموزشی برای مدرسین زبان انگلیسی فعالیت کنیم.

لزوم همچین کاری چیست؟ آیا کتاب ها یا دوره های مشابه وجود نداشت؟

با توجه به وضعیت اقتصادی و قیمت دلار شرکت در دوره های بین المللی برای مدرسین امکان پذیر نیست، به همین دلیل در دوره های ما شرکت می کنند. مثلا  شرکت در یک دوره بین المللی با هزینه رفت و آمد حداقل ۵۰ میلیون است در حالی که این دوره ها توسط شرکت ما با قیمت بسیار پایین تر برگزار می شود.

و برای پیاده سازی این ایده چه کردید؟

شرکت ما از طریق بازدیدهای کلاسی و صحبت با مدیران آموزش آموزشگاه ها نیازسنجی کرد تا ببیند مدرسین زبان انگلیسی در تدریسشان به چه مهارت های حرفه ای شدنی نیاز دارند تا عملکرد بهتری سر کلاس داشته باشند  و در این راستا اقدام به تولید محتوا نمود.

پس از این بررسی ها به چه نتیجه ای رسیدید؟

مثلا متوجه شدیم در قسمت مدیریت کلاس ها یکسری فاکتورها را معلمین نمی دانند و نمی توان نسخه واحدی برای آنها پیچید به همین منظور در قالب بازی های آموزشی و متن های متفاوت تولید محتوا نموده و به سمتی رفتیم که مدرسین تفکر انتزاعی خودشان را بالا ببرند

تاکنون چه دوره هایی و در چه جاهایی برگزار کردید؟

دوره های بین المللی همچون    TKT, ToT, و CELTA در حال برنامه ریزی است و از آنجا که این دوره ها به دلیل شرایط کنونی در ایران برگزار نمی‌شود می بایست در کشوری دیگر طرح ریزی شود.

همچنین کارگاه   ICQ ;CCQ از جمله کارگاه های موفق در راستای ایده محوری دوره بود که پس از نیاز سنجی مدرسین از طریق بازدید کلاسی و جلسات مشاوره با مدیران آموزشی در قالب یک پکیج ۴.۵ ساعته طرح ریزی و اجرا شد

تا کنون۸ کارگاه آموزشی برگزار شده که از این تعداد ۵ کارگاه در یزد بوده است. در حال برنامه ریزی برای برگزاری دوره هایی در دانشگاه علامه طباطبایی و بوشهر هستیم. اما چون کار اصلی ما تولید محتوای آموزشی و زمان بر است، تعداد دوره های ما کمتر است.

مزیت این دوره ها چیست؟

مهم ترین مزیت این دوره ها نسبت به دوره های دیگر این است که چون طراحان ما در این دوره ها شرکت کرده اند توانستند این دوره ها را بومی سازی کنند و استانداردهای بین المللی تدریس را با یک قیمت بسیار مناسب ارائه کنند. بنابراین  مدرسین به جای هزینه های هنگفت شرکت در دوره ای بین المللی، می توانند در دوره های ۶۰ ساعته ما با همان محتوا به شکل بومی شده شرکت کنند.

شرکت ویداگستر فعالیت دیگری هم داشته است؟

بله. شرکت ما وارد حوزه تدریس دوره های آزمون های بین المللی نیز شده است. برای مثال مدرسی که می خواهد آزمون آیلتس را تدریس کند در این دوره ها یاد می گیرد که به چه شکلی و چه شیوه ای تدریس کند.

کارآفرینی شما به چه شکل بوده است؟

در حال حاضر ۳ نیروی ثابت داریم و با یکی از موسسات بنام یزد قرارداد بستیم و کار تولید محتوا برای مدرسینش را دست گرفتیم. در واقع کارآفرینی که ما انجام می دهیم در راستای این است که محصلین یا فارغ التحصیلان دوره لیسانس و یا فوق لیسانس بتوانند به شکل عملی سر کلاس رفته و تدریس کنند.

لینک اصل خبر در سایت پارک علم و فناوری یزد

منبع خبر

پارک علم و فناوری یزد

پارک علم و فناوری یزد

زندگی با طعم فناوری ایرانی

    نظرات