دلیل آشفتگی بازار موبایل از دید وزیر ارتباطات

دلیل آشفتگی بازار موبایل از دید وزیر ارتباطات

محمدجواد آذری جهرمی (زیر ارتباطات و فناوری اطلاعات) اعلام کرد که افراد سودجو پشت پرده گوشی‌های گران قیمتی هستند که امروز در بازار با ارز بالا محاسبه می‌شوند.

به گزارش اکوسیستم، با افزایش یافتن قیمت دلار و وضعیت آشفته‌ای که این ارز در چند وقت اخیر داشته است، بازار موبایل‌ نیز پابه‌پای آن افزایش قیمت را تجربه کرد، به نحوی که در حال حاضر بعضی از موبایل‌ها تا 60 درصد افزایش قیمت داشته‌اند. این اتفاق در شرایطی رخ داده است که یکی از وظایف طرح رجیستری، سامان دادن به واردات موبایل و جلوگیری از قاچاق این کالا بود.

اکنون سوال این است که اگر موبایل به طور قانونی و با ارز ۴۲۰۰ تومانی به کشور وارد می‌شود، پس دلیل آشفتگی بازار این کالا چیست؟

وزیر ارتباطات در مورد قیمت بالای موبایل به ویژه آیفون گفت: پشت پرده گوشی‌های گران قیمتی که امروز در بازار با ارز بالا به مشتریان فروخته می‌شوند، افراد سودجویی هستند که ارز را گرفته و کالا را با قیمت بالا عرضه می‌کنند.

جهرمی اشاره کرد که از ابتدای سال 97 تاکنون، ۵۴ شرکت درخواست واردات ۷ میلیون و ۲۲۹ هزار و ۶۴۶ هزار دستگاه تلفن همراه به ارزش ۵۸۰ میلیون و ۶۲۹ هزار و ۲۸۳ یورو را داشته‌اند که از این بین به ۴۰ شرکت ارز ۴۲۰۰ تومانی اختصاص پیدا کرده است.

وی گفت: از سوی بانک مرکزی مبلغی بیش از ۲۲۰ میلیون و ۶۴۳ هزار و ۲۰۶ یورو به این شرکت‌ها تخصیص داده شده است؛ براساس آمار ما که بازه زمانی آن تا ۲۹ خرداد را شامل می‌شود. پس از این حدود ۱۴۰ هزار و ۳۹۹ گوشی به ارزش ۷۵ میلیون و ۲۸۳ هزار و ۸۶۰ یورو ترخیص شده که متوسط قیمت آنها  ۵۳۶ یورو است.

با وجود اینکه این مقام مسئول، افراد سودجو را مقصر می‌داند، اما آمار ارائه شده نشان می‌دهد که تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی تقریبا نصف ارز درخواستی از سوی واردکنندگان موبایل بوده است و به گفته خود واردکنندگان، در حال حاضر تقاضا بیش از عرضه است.

مجموع این دلایل سبب شده است در ماه‌های اخیر، واردات چمدانی موبایل رونق بگیرید و موبایل‌هایی که به این طریق وارد کشور می‌شوند با قیمت‌های بالاتری در بازار فروخته شوند. در هر صورت قیمت تمام شده برای بیش از ۱۴۰ هزار دستگاه تلفن همراه باید با ارز ۴۲۰۰ تومانی محاسبه شود، اما به نظر می‌رسد افراد سودجو این موبایل‌ها را نیز به نرخ ارز آزاد در بازار به مشتریان می‌فروشند.

    نظرات