آمارهایی از تجارت ترجیحی با اتحادیه...

آمارهایی از تجارت ترجیحی با اتحادیه...

آمارهایی از تجارت ترجیحی با اتحادیه اوراسیا
به گزارش پایگاه خبری تجارت طلایی نیوز، سخنگوی گمرک اعلام کرد: بیش از ۹۰ درصد واردات از کشورهای عضو اتحادیه اوراسیا براساس موافقت‌نامه تجارت ترجیحی صورت می‌گیرد. به گزارش «ایبنا» سیدروح‌الله لطیفی در بازدید از گمرک منطقه ویژه اقتصادی امیرآباد افزود: ارزش صادرات کالاهای فهرست تجارت ترجیحی ایران به اتحادیه اوراسیا، از پنجم آبان تا پایان دی به بیش از ۶۶ میلیون دلار رسیده است.
وی گفت: با توجه به اجرایی شدن موافقت‌نامه تجارت ترجیحی با اتحادیه اقتصادی اوراسیا از پنجم آبان ماه و تجارت با اعمال تخفیفات ترجیحی درخصوص ۸۶۲ قلم کالای وارداتی و صادراتی به کشورهای عضو اتحادیه اقتصادی، علاوه بر صادرات و واردات اقلام دیگر صادرات ایران به کشورهای مذکور طی ۹ ماهه سال‌جاری، حدود ۴۳/ ۲ درصد از وزن و ۴۶/ ۲ درصد از ارزش کل صادرات غیر نفتی کشور را به خود اختصاص داده است؛ این درحالی است که حجم صادرات ترجیحی ایران به کشورهای اوراسیا پس از تفاهم‌نامه واعمال تخفیفات ترجیحی در آبان امسال به ۵۸ هزارو ۳۰۲ تن و به ارزش ۶۶ میلیون دلار رسیده است.
لطیفی، با اشاره به میزان کل صادرات کشور پس از اجرایی شدن موافقت‌نامه به اوراسیا افزود: کل صادرات ایران به مجموع ۵ کشورعضو اتحادیه اوراسیا ۶۶۳ هزار و ۳۵ تن بوده است که ارزش این حجم صادرات برابر با ۲۷۰ میلیون و ۵ هزارو ۱۵۷ دلار است که نسبت حجم صادرات ترجیحی طی ۳ ماه گذشته نسبت به کل صادرات به این اتحادیه ۷۹/ ۸ درصد واز حیث ارزش این نسبت ۳/ ۲۴ درصد است.
دبیر شورای اطلاع‌رسانی گمرک درخصوص میزان واردات ترجیحی از اوراسیا گفت: حجم واردات از کشورهای اوراسیا طی پنجم آبان تاکنون یک میلیون و ۴۹۳ هزارو ۴۴۷ تن ثبت شده که از این مقدار، میزان یک میلیون و ۳۸۳ هزار و ۵۴۱ تن واردات ترجیحی بوده است. به عبارت دیگر ۶۴/ ۹۲ درصد از حجم واردات کشور از اوراسیا را کالاهای ترجیحی، تشکیل داده‌اند که میزان ارزش واردات ترجیحی ۴۳۹میلیون و ۳۳۳ هزار و ۸۰۹ دلار بوده است. لطیفی اضافه کرد: در این مدت ۳۴ درصد حجم تجارت خارجی با اوراسیا را صادرات و ۶۶ درصد را واردات تشکیل می‌دهد که از این حجم تجارت، بیشترین سهم متعلق به فدراسیون روسیه با ۹/ ۳۹ درصد صادرات و ۹/ ۷۱ درصد واردات است؛ همچنین اقلام عمده وارداتی از روسیه نیز شامل؛ روغن‌ دانه آفتابگردان، جو، ذرت دامی، محصولات نیمه‌تمام آهن یا فولاد، خطوط راه‌آهن، کاغذ روزنامه و گوشت بوده است.
سخنگوی گمرک همچنین با اشاره به پنجاه قلم اصلی صادرات به اوراسیا گفت: صرف‌نظر از گاز طبیعی و سایر مشتقات گازی، میوه، خشکبار، صیفی‌جات، سبزیجات، محصولات غذایی بخش عمده این اقلام را تشکیل می‌دهند، ضمن آنکه اقلام وارداتی ترجیحی نیز شامل ذرت دامی، روغن دانه آفتابگردان، گوشت، عدس و کاغذ روزنامه است.
منبع: دنیای اقتصاد
لینک اصل خبر در سایت تجارت طلایی نیک روش

منبع خبر

تجارت طلایی نیک روش

تجارت طلایی نیک روش

تجارت طلایی نیک روش یک شرکت در شهر تهران می باشد

    نظرات