نقد روند توسعه استارتاپ ها، نیاز ضروری امروز کشور

نقد روند توسعه استارتاپ ها، نیاز ضروری امروز کشور

دکتر یونس یونسیان فعال اکوسیستم استارتاپی کشور در حاشیه هفتمین همایش مدیران فناوری اطلاعات کشور به نقد وضعیت فعلی استارتاپ ها و حمایت های موجود کشور از این حوزه و فعالانش پرداخت. قوانین مدون ، مالیات، بیمه ، نبود حمایت های همه جانبه ، مشخص نبودن جایگاه در برنامه های اقتصادی ، ناشناخته بودن و نداشتن چشم انداز و برنامه جامع از جمله موانع توسعه کسب و کارهای الکترونیکی و استارت آپ های کشور در میزگرد ایرنا اصفهان مورد نقد و بررسی قرار گرفت.
در دنیایی که ارتباطات و اینترنت در آن از نقش تأثیرگذاری و ابعاد اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی وسیعی دارند حوزه نوینی همچون استارت آپ ها از اهمیت خاصی برخوردار هستند و این عرصه به همان اندازه که می‌تواند پر قدرت و توانمند عمل کند در عین حال آسیب پذیر و حساس به شرایط اکوسیستم باشند.
برآیندها مبین این است که بحث 'استارت آپ' ها و شرکت‌ها خلاق هم اکنون در ایران تبدیل به یک بحث روز شده اند و این شرکت‌ها که با ورود به عرصه‌های مختلف، در حال تغییر ساز و کارهای کسب و کار در جامعه هستند در واقع می‌توانند راهی برای نیل به اهداف تعیین شده در اقتصاد مقاومتی باشند.
کشورمان با وجود ۶ هزار استارت آپ فعال بزرگترین استارت آپ های منطقه را به خود اختصاص داده که باید از این ظرفیت در راستای توسعه پایدار بخوبی استفاده شود، شتاب دهنده‌ها می‌توانند تضمین کننده آینده این شرکت‌ها و حمایت کننده مالی آنها باشند و تامین کننده بسیاری ازنیازهای آنها باشند.
نکته مهم اینجاست که کسب و کارهای مجازی به دلیل نوپا بودن با مشکلات خاص خود در زمینه جذب سرمایه دست و پنجه نرم می‌کنند، به گفته کارشناسان بسیاری از شرکت های فعال در این حوزه از خدمات بین المللی بهره می برند که در صورت ممنوعیت، مشکلات جدی برابر آنها قرار خواهد گرفت و ممکن است برخی در پرداخت های خود دچار مشکل شوند.
در شرایط کنونی با توجه به تحریم‌های اقتصادی، استارت آپ ها که بازارهای کوچک و نوپایی هستند به دلایل موجود با مشکلات عدیده ای روبرو و برخی از آنها صدمه های بسیاری را متحمل شده اند، آنها از این وضعیت به شدت نگران هستند زیرا در مواقعی با کمبود یا نبود کالاهای مورد نیاز مواجه می‌شوند.
برخی از این کسب و کارهای اینترنتی هنوز نتوانسته‌اند برای خود ایجاد بازار کنند و باید به ناچار از این فضا خارج شوند و همچنین افزایش حقوق‌ها شرایط دشواری را برای کارفرمای این صنف ایجاد کرده است.
از طرف دیگر با توجه به شرایط سیاسی موجود و تحریم‌ها، در ایجاد بازارهای بین المللی محدودیت های بسیاری برای این حوزه ایجاد شده و آنها را برای فروش کالا به کشورهای خارجی با مشکلات زیادی مواجه کرده است.
به طور مثال بسیاری از این شرکت‌ها در این عرصه، آمادگی فروش کالا و خدمات در کشورهای حاشیه مانند عراق را دارند اما شرایط کنونی مانع این کار می‌شود، همچنین نظام پرداخت این حوزه در این شرایط با تنش‌هایی مواجه است زیرا سرورها و بسیاری از سرویس‌های تبلیغاتی استار تاپ ها در خارج کشور صورت می گرفت که با این وجود آنها مجبورند هویت خود را ایرانی جلوه ندهند تا مشکل خود را حل کنند.
در این شرایط تمامی بخش های اجرایی برای بقا تلاش می‌کنند و در این میان استار تاپ ها به عنوان کسب و کارهایی نوین و نوپا ضربه پذیرتر هستند که اگر این بخش آسیب ببیند، آینده آنها به چالش کشیده خواهد شد.
استار تاپ ها باید حس کنند که در کنار دیگر عوامل اجرایی دولت قرار دارند، گرچه تاکنون سیستم دولتی حاضر نشده است، مشکلات خود را با استار تاپ ها حل کند اگر این حوزه از حمایت های همه جانبه مسؤولان برخوردار شود به راحتی می تواند با هزینه های اندک و خلق نوآوری ها منابع مصرفی کشور را نظم دهد.

    منبع خبر

    شاهکار

    شاهکار

    اکران سیستم کسب و کار پلتفرمی با رویکرد نوآوری باز در راستای تحقق جامعه نسل پنجم

      نظرات