در اولین روز از اینوتکس 2018 چه گذشت

در اولین روز از اینوتکس 2018 چه گذشت

هفتمین نمایشگاه بین المللی نوآوری و فناوری (اینوتکس 2018) روز پنج‌شنبه آغاز به کار کرد. در نخستین روز اینوتکس، دو میزگرد تخصصی در مورد بررسی مشکلات کسب و کارهای نوپا و یک نشست به منظور واکاوی سازوکار هوشمندسازی شهرها برگزار شد.

به گزارش اکوسیستم، در میزگرد اول با عنوان نکات کاربردی برای سرمایه‌گذاری در استارتاپ‌ها، محمد احمدی و علی عمیدی (مدیران عامل دو کسب و کار نوپا)، سهیل عباسی (مدیر یک شرکت شتاب‌دهنده) و مریم نجفی، مجید زورمند و محمد رامین کمیلیان (سه تن از اعضای یک گره سرمایه‌گذاری) حضور داشتند.

در اولین روز از اینوتکس 2018 چه گذشت

در این میزگرد معیارهایی که در ارزیابی استارتاپ‌ها به جهت جذب شتاب‌دهنده‌ها و سرمایه‌گذاران مهم است، مورد بررسی قرار گرفتند. سخنرانان این پنل، مواردی از قبیل برخورداری از یک تیم منسجم، پویایی استارتاپ‌ها و نمونه محصول اولیه بیشتر مورد توجه فعالان بازار است.

مبحث دیگری که در این پنل مطرح شد، تشخیص یک استارتاپ موفق بود. محمد احمدی در این مورد اظهار داشت که کار چندان ساده‌ای نیست و حتی در اکثر موارد شرکت‌های سرمایه‌گذار در تشخیص این استارتاپ‌ها دچار خطا می‌شوند.

در اولین روز از اینوتکس 2018 چه گذشت

میزگرد دوم تحت عنوان چالش‌های اکوسیستم کارآفرینی خوب از منظر استارتاپ‌ها و سرمایه‌گذاران برگزار شد. جمع بندی این میزگرد از چالش‌های بی شماری که اکوسیستم کارآفرینی ایران با آن مواجه است، خبر داد.

سخنرانان این میزگرد معتقد بودند که اگر قرار باشد اکوسیستم‌ها به موفقیت برسند، به لینک‌های بسیار قوی نیاز دارند و برای محقق این موضوع به دو پیش نیاز دانشگاه‌های کارآمد و مدیران باسواد احتیاج است.

آنان اظهار داشتند که دانشگاه‌های کشور با نیازهای بازار کار فاصله بسیاری دارند، به طوریکه در طی 40 سال گذشته، بیشترین تقاضا برای رشته‌های دانشگاهی، در مواردی بوده بازار کار به آنها نیاز نداشته است. از طرف دیگر ساختار آموزشی دانشگاه از کارآیی لازم برای تربیت نیروی کار تاثیرگذار برخوردار نیست.

در بخشی از این میزگرد تخصصی به این موضوع اشاره شد که استارتاپ‌ها کوچک هستند، از اینرو صدای آنها به گوش دانشگاه‌ها نمی‌رسد. فعالان استارتاپی معتقدند که نمی‌توان با دانشگاه‌های کشور تعامل مناسب و سازنده‌ای برقرار کرد و تنها شرکت‌های بزرگ و مطرح قادر به انجام این کار هستند.

براساس آمارهایی که از سوی کشورهایی مانند کانادا و آمریکا منتشر شد، نقش دانشگاه‌ها در تربیت نیروی انسانی مجرب بسیار کمرنگ شده است و این سازمان‌های آموزشی همچون گذشته بازدهی لازم را ندارند. به علاوه بررسی‌ها حاکی از آن است که از هر سه نفر تحصیل‌کرده در آمریکا، تنها یک نفر در رشته تحصیلی خود جذب بازار کار می‌شود.

عدم کارایی دانشگاه‌ها در تربیت نیروی‌های متخصص در شرایطی چالش برانگیز شده است که بعضی صاحب‌نظران حاضر در این میزگرد معتقدند که برخی فعالان استارتاپی کم سواد یا بی‌سواد هستند و توجهی نیز به افزایس سطح سواد خود ندارند. به باور آنها، تا زمانی که توهم دانایی در بعضی از استارتاپ‌ها از بین نرود، نمی‌توان مسیر را برای رشد و توسعه استارتاپ‌ها و در نتیجه بازار کار مناسب هموار کرد.

امروزه موضوع شهر هوشمند توجه مردم بسیاری از کشورهای جهان را جلب کرده است. در این میزگرد اینوتکس 2018 به این موضوع نیز اشاره شد. شهر هوشمند به توسعه سیستم‌های شهری مبتنی بر فناوری اشاره دارد و در نهایت باعث پیش رفتن شهرها به سوی مدیریت موثر و کارآمد و رشد اقتصادی خواهد شد.

در اولین روز از اینوتکس 2018 چه گذشت

در شش دوره گذشته نمایشگاه بین المللی نوآوری و فناور، بالغ بر 750 شرکت فناور از 25 کشور جهان حضور داشتند و بیش از 130 سند همکاری طی دوران برگزاری این نمایشگاه به امضا رسیده است.

در اینوتکس 2018 بالغ بر یک هزار فعال در حوزه نوآوری و فناوری در قالب استارتاپ و شرکت دانش بنیان شرکت کرده‌اند. پیش بینی می‌شود این نمایشگاه روزانه بیش از 2 هزار نفر بازدید کننده داشته باشد.

هفتمین نمایشگاه بین المللی نوآوری و فناوری از روز پنج شنبه در بوستان گفت و گو تهران کار خود را آغاز کرد و تا شنبه مورخ شانزدهم تیر ماه ادامه خواهد داشت. علاقه مندان می‌توانند از ساعت 10صبح لغایت 8 شب از این نمایشگاه بازدید کنند.

    نظرات