نخبگان کشور نخستین نمونه دوربین رقومی زنیت را می‌سازند

نخبگان کشور نخستین نمونه دوربین رقومی زنیت را می‌سازند

با ایجاد سامانه ملی دوربین رقومی زنیت در کشور، ارتفاع ژئوئید و ارتومتریک دقیق نقاط مورد نظر و حیاتی پروژه‌های زیربنائی ارتفاعی در سطح ملّی، اندازه‌گیری می‌شود.

شهریورماه امسال بود که تفاهم‌نامه‌ای میان ستاد توسعه فناوری‌های فضایی و حمل‌ونقل پیشرفته معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و سازمان نقشه‌برداری کشور منعقد شد در این تفاهم‌نامه بر ایجاد کسب‌وکارهای دانش بنیان در زمینه اطلاعات مکانی و مهندسی نقشه برداری در کشور تاکید شد.

ایجاد سامانه ملی دوربین رقومی زنیت با کمک متخصصان داخلی، یکی از این اقدامات مشترک است که کمک می‌کند ارتفاع ژئوئید و ارتومتریک نقاط مورد نظر و حیاتی پروژه‌های زیربنائی ارتفاعی در سطح ملّی دقیق‌تر اندازه‌گیری شود.

تعیین اختلاف ارتفاع‌های ژئوئید و ارتومتریک یکی از مهم‌ترین مزایای ساخت این سامانه در کشور است. با استفاده از یک ایستگاه جزر و مدی، ارتفاع‌های ژئوئید و ارتومتریک به دست می‌آید که در کارهای زیربنائی ارتفاعی در سطح ملّی، حیاتی و ضروری است.

با توجه به اهمیت طراحی و ساخت سامانه ملی دوربین رقومی زنیت در کشور، نشستی تخصصی در این زمینه با حضور نمایندگانی از ستاد توسعه فناوری‌های فضایی و حمل‌ونقل پیشرفته معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و سازمان نقشه‌برداری کشور برگزار شد.

دانش‌بنیان‌ها به میدان می‌آیند

یاسر ابراهیمیان قاجاری، رئیس گروه ژئوماتیک ستاد توسعه فناوری‌های فضایی و حمل‌ونقل پیشرفته معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در این نشست، گفت: این سامانه نیاز به تحقیق و توسعه کامل دارد و باید ارزیابی شود که می‌توانیم در این راستا از دانشگاه‌ها و شرکت‌های دانش بنیان بهره بگیریم یا خیر.

به گفته وی، یکی از کمک‌های معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری شناسایی پتانسیل‌ها است. باید کارگروهی تشکیل شود تا جلسات منظمی برای ارزیابی این سامانه شکل بگیرد و از نخبگان ایرانی و غیر ایرانی کمک بگیریم.

ابراهیمیان با تاکید بر حمایت معاونت علمی ریاست جمهوری از تولید دوربین رقومی زنیت؛ افزود: نخستین نمونه از این دوربین را با استفاده از توان نیروهای متخصص داخلی خواهیم ساخت. سازمان نقشه‌برداری کشور هم باید متعهد شود هزینه ساخت چهار نمونه بعدی را تقبل کند.

کاهش چشمگیر هزینه‌های ترازیابی

مسعود شفیعی، رئیس سازمان نقشه برداری کشور نیز در این نشست، با اشاره به این‌که ایجاد این سامانه اولویت اول سازمان نقشه‌برداری است، گفت: در صورت موفقیت این طرح، هزینه‌ها تا ۲۵ درصد نسبت به روش‌های ترازیابی دقیق فعلی کاهش خواهد یافت.

وی، با اشاره به انعقاد تفاهم‌نامه منعقد شده میان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و سازمان نقشه‌بردای در شهریورماه امسال، بیان کرد: امیدواریم با تکیه بر توان شرکت‌های دانش‌بنیان و نخبگان داخلی این طرح با موفقیت به نتیجه برسد.

همچنین عبدالرضا سعادت مدیرکل ژئودزی و نقشه‌برداری زمینی سازمان نقشه‌برداری کشور نیز گفت: بازنگری در شبکه ارتفاعی ترازیابی کشور بالغ بر ۷۶ میلیارد تومان هزینه در بر دارد.

به گفته وی، بکارگیری روش‌های جدید ترازیابی از جمله دوربین رقومی زنیت می‌تواند این هزینه را کاهش دهد.

«تعیین سطح مبنای ارتفاعی کشور (ژئوئید محلی دقیق) به روش نجوم- ژئودتیک»، «اهمیت راه‌اندازی سامانه ملی دوربین زنیت رقومی در ایران؛ مزایا و محدودیت‌های آن»، «تجربیات جهانی در خصوص استفاده از سامانه زنیت رقومی و امکان‌سنجی سامانه ملی دوربین زنیت رقومی برای تولید داده‌های مکانی در ایران» از مهم‌ترین موضوعات این نشست تخصصی بود.

برخی کارشناسان سازمان نقشه‌برداری کشور، در همکاری با متخصصان ملی و بین‌المللی، پیشنهاد طرح ایجاد سامانه ملی دوربین رقومی «زنیت» را ارائه کرده‌اند. این سامانه یک سیستم سخت افزاری است که ارتفاع ژئوئید و ارتومتریک دقیق نقاط مورد نظر را تعیین می‌کند که نیاز حیاتی پروژه‌های زیربنائی ارتفاعی در سطح ملّی است.

گزارش از مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

پایان پیام/۲۳


اخبار مرتبط:

روش‌های نوین تعیین موقعیت نجومی بررسی می‌شود

تحول بزرگ در روند گردآوری داده‌های ارتفاعی


لینک اصل خبر در سایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

منبع خبر

معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری یک سازمان دولتی در شهر تهران می باشد

    نظرات