4 درس برای جلوگیری از سقوط یک استارتاپ

4 درس برای جلوگیری از سقوط یک استارتاپ

نجات و حفظ یک کسب و کار به اتخاذ تصمیم‌ها و انتخاب‌های دشواره نیاز دارد. در این بین علاقمندی به کسب و کار یکی از اصلی‌ترین موارد لازم برای بقای آن است.

به گزارش اکوسیستم، بیل گیتس (بنیانگذار مایکروسافت) باور دارد که موفقیت یک معلم کثیف است و به افراد باهوش می‌آموزد که هیچوقت شکست نمی‌خورند.

پژوهش‌های کاترین شاو (پژوهشگر دانشگاه استنفورد) و فرانسیس لافونتن (پژوهشگر دانشگاه میشیگان) حاکی از آن است که کارآفرینان شکست خورده در تلاش دوم با احتمال بیشتری به موفقیت دست پیدا می‌کنند. همچنین هرچه مدت زمان فعالیت کسب و کار اولیه آنها بیشتر بوده باشد، فرصت دستیابی آنها به موفقیت در مرتبه دوم بیشتر خواهد بود، از اینرو هر فعالیت اقتصادی شکست خورده یک جنبه‌ مثبت نیز دارد.

به هرحال شکست خوشایند نیست، همه کارآفرینان نیز به دنبال راه اندازی استارتاپی هستند که هیچگاه سقوط نکند. البته می‌توان از هر شکست یک درس گرفت و آن را به تجربه ارزشمندی تبدیل کرد.

چگونه مانع از سقوط استارتاپ شویم

در صورتی که تسلیم نشوید، فراتر از تصور خود به موفقیت دست پیدا خواهید کرد، از اگر استارتاپ‌تان در مسیری پیچیده حرکت می‌کند، روش‌هایی که در ادامه این مطلب ذکر می‌شود را در نظر قرار دهید.

به استارتاپ خود علاقمند باشید

استیو جابز (بنیانگذار شرکت اپل) اعتقاد داشت، تنها راه برای آنکه یک کار را به خوبی انجام دهید، عشق ورزیدن به آن کار است. بزرگ‌ترین اشتباهی که یک کارآفرین مرتکب می‌شود، ساخت محصولی است که به آن نه علاقه دارد نه باور.

برخی از کارآفرینان تنها به دلیل رونق یک محصول در بازار، به دنبال آن می‌روند. به بیان ساده‌تر، عشق و باور به خدماتی که ارائه می‌دهید و محصولی که می‌سازید، حتی در شرایط سخت نیز به حفظ کسب و کار کمک می‌‌کند.

لیبین بعد از آنکه دو کسب و کاری که به آنها علاقه نداشت را واگذار کرد، تصمیم گرفت شرکت متفاوتی را تاسیس کند. وی به همراه تیم خود به جست‌وجوی مخاطب پرداختند، محصولی که به آن علاقه داشتند را تولید کردند و به دنبال تجارت خود رفتند. این محصول پلتفرم اورنوت (Evernote) بود. اما پس از مدتی لیبین به علت محدودیت‌های مالی، تصمیم گرفت به کار خود پایان دهد. در این شرایط بود که وی ایمیلی را از یک سرمایه‌دار سوئدی دریافت کرد که طرفدار اورنوت بود و قصد داشت مبلغ ۵۰۰ هزار دلار را در این کسب و کار سرمایه‌گذاری کند. بعد از مدتی ارزش Evernote بالغ بر یک میلیارد دلار شد.

علت مشکل را بیابید

فردریک دبلیو. اسمیت (کارآفرین آمریکایی) معتقد است که رهبرها در برابر مشکلات می‌ایستند و استانداردهای قضاوت و تمایل به قضاوت خود را ارتقاء می‌دهند.

هر اتفاق که رخ دهد و فارغ از واکنش افراد به خدمات شما، از بازخوردها و نظرات دیگران ناراحت نشوید، تلاش کنید برای پیدا کردن راه حل‌ مشکلات خود، ذهنی باز و خلاق داشته باشید. شرکت آدیداس در یک کمپین بازاریابی ایمیلی خود از این تیتر استفاده کرد که تبریک، شما از ماراتون بوستون جان سالم به‌ در بردید، این اشتباه بزرگی بود زیرا مخاطبان، این تیتر را بی‌ربط با بمب‌گذاری تروریستی ماراتون بوستون در ۲۰۱۳ که منجر به کشته شدن سه نفر و آسیب رسیدن به ۲۶۰ نفر شد، نمی‌دانستند. آدیداس برای جبران مشکل، به سرعت عقب نشینی کرد و این مشکل را با بیانیه عذرخواهی برطرف کرد، این اقدامی هوشمندانه بود، زیرا در آن زمان به خاطر این ایمیل تنش‌زا، آدیداس تیتر اول بسیار از مطبوعات شد.

کامرون پوئتشر (معاون توسعه‌ سازمانی شرکت اوبر) که قبلا با چنین مشکلاتی مواجه شده بود، گفت: شرکت‌ها باید در مورد اشتباهاتشان عملکرد شفافی داشته باشند. هر خطایی می‌تواند یک فرصت برای پیشرفت محسوب شود.

فرصت‌هایی برای ادامه حیات کسب و کار ایجاد کنید

میلتون برل (بازیگر سینمای آمریکا) گفته بود: اگر فرصت در خانه شما را نزد، خودتان آن را بسازید.

ممکن است استارتاپ شما به مرز زمین خوردن برسد، در چنین شرایطی باید شیوه‌ای خلاقانه را برای حل مشکل خود در پیش بگیرید. صرف نظر از دیوانه‌وار بودن راه حلی که در پیش می‌گیرید، تا هنگامی که آن را امتحان نکنید، نمی‌دانید چه نتیجه‌ای خواهد داشت.

چگونه مانع از سقوط استارتاپ شویم

ایلان ماسک (مدیرعامل تسلا) زمانی بر سر دوراهی نجات تسلا و اسپیس اکس قرار گرفته بود. وی این دو راهی را اینگونه توصیف می‌کند: نمی‌توانستم میان تسلا و اسپیس اکس، یکی را انتخاب کنم، از سوی نمی‌توانستم پول باقیمانده را بین آنها تقسیم کنم.

موقعیت سختی که ماسک در آن قرار داشت، راه حلی کنش‌گر را به او ارائه داد. در نتیجه ماسک برای نجات اسپیس اکس قراردادی را با ناسا منعقد کرد، این قرارداد که ارزش آن ۱/۶ میلیارد دلار بود، باعث پیشرفت و موفقیت SpaceX شد. در ادامه ایلان به منظور نجات تسلا از اسپیس اکس وام گرفت و ۵۰ میلیون دلار را نیز از سرمایه‌گذارهای خود دریافت کرد، در نتیجه شرکت تسلا تنها چند ساعت پیش از ورشکستگی رسمی، در کریسمس سال ۲۰۰۸ میلادی از سقوط نجات پیدا کرد.

سرسختی خود را حفظ کنید تا مشکلات حل شود

هنری فورد (موسس شرکت خودروسازی فورد) گفته بود: اگر تصور می‌کنید می‌توانید یا نمی‌توانید، در هر دو صورت حق با شما خواهد بود.

بعضی کارآفرین‌ها، شکست را به منزله توقف کسب و کار خود می‌دانند، اما این تصور دور از واقعیت است. شاید آنها برای بهبود بهره‌وری و کارایی خود در کسب وکار و اطمینان از صحت عملکرد استارتاپ خود تمام راه‌ها را به درستی رفته باشند، اما در چنین موقعیت‌هایی، باید سرسخت باشند و باور به شکست را از خود دور کنند. بنابراین مشکلات را به معنی پایان کار تصور نکیند و سعی کنید برای حفظ و بقای کسب و کار خود بجنگید.

    نظرات