موفقها، شکستناپذیر نیستند
توییتر، آمازون و لینکدین از جمله نمونههای موفق استارتاپهای جهان به شمار میروند که بهندرت ممکن است امکان اشتباه و شکست را برای آنها تصور کنیم، اما واقعیت این است که حتی جف بزوس، رید هافمن و اوان ویلیامز نیز شکست را تجربه کردند. ما همیشه عادت داریم انسانهای موفق را در موقعیت موفقیتآمیزی که دارند، ببینیم، در حالی که این افراد برای رسیدن به جایگاه کنونی خود، زحمت زیادی کشیدند و چهبسا در همین کسبوکار فعلی و یا تجربههای کاری قبل خود، تجربه شکستهای سنگینی را نیز داشته باشند. اما مهم این است که یک کارآفرین بتواند از مراحل اندوهبار شکست عبور کرده و دوباره روند در ادامه با معرفی ۵ بنیانگذار موفق که تجربه شکست را در فرایند کسبوکارهای نوین داشتند، به این نکته توجه خواهیم کرد که چگونه این افراد، بعد از پذیرش شکست خود، توانستند تغییرات رفتاری مثبت و کارآمدی را در روند کاری خود ایجاد کنند. آمازون برای همه مردم جهان یک برند شناختهشده و موفق به شمار میرود، اما باید به شما بگوییم که جف بزوس، بنیانگذار این شرکت بزرگ، قبل از دستیابی به موفقیت کنونی خود، اشتباهات بزرگی را مرتکب شد. اشتباهاتی از این دست نشان میدهد که حتی شخصی مانند بزوس نیز از اشتباه برکنار نمیماند، اما مهم این است که این کارآفرین توانست از کنار این خطرات با موفقیت عبور کند و آمازون را به جایگاه فعلی آن برساند. شناخته میشود و در استارتاپ Institute فعالیت دارد، برای رسیدن به جایگاه کنونی خود، فراز و نشیبهای زیادی را پیموده و شکست را در فرایند کسبوکار خود تجربه کرده است. شاید کسانی که هماکنون این زن را در قالب یک سخنران ماهر و مشاور برجسته میبینند، این تصور را نداشته باشند که در روند کاری خود شکست و تلخی ناشی از آن را تجربه کرده باشد؛ اما کارآفرین موفقی مثل والاس نیز از تیغ برنده شکست تجاری در امان نبوده است. تجربه شکست کریستینا، از آن دست تجربههایی بود که او را در تغییرات رفتاری قویتر کرد و باعث شد در کسبوکار بعدی خود موفقتر عمل کرده و اشتباهات قبل را تکرار نکند. اوان ویلیامز که یکی از همبنیانگذاران توییتر بود، قبل تاسیس از این استارتاپ معروف، در سال ۲۰۰۵ کسبوکار دیگری را راهاندازی کرده بود که در قالب یک پلتفرم، پادکست ارائه میداد.
متن کامل خبر در سایت هفته نامه شنبه
نظرات