معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری از دو دستاورد حوزه آمار رونمایی کرد/ستاری: آمارهای صحیح مهاجرت باید از سوی منابع معتبر داخلی ارائه شود

معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری از دو دستاورد حوزه آمار رونمایی کرد/ستاری: آمارهای صحیح مهاجرت باید از سوی منابع معتبر داخلی ارائه شود

به گزارش مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری ، سورنا ستاری در آیین رونمایی از دو دستاورد مرکز آمار ایران با تاکید بر اهمیت بهره‌مندی از نوآوری برای توسعه داده‌ها و تحلیل‌های دقیق آماری گفت: متاسفانه در حوزه‌های مختلف کمبود اطلاعات آماری وجود دارد. نوآوری در فرایند‌های مربوط به آمارگیری و استفاده از ابزارهای نوین، می‌تواند برطرف کننده برخی خلاء‌های آماری موجود باشد .

ظرفیت‌های آماری زیست بوم نوآوری

رئیس ستاد فرهنگ‌سازی اقتصاد دانش بنیان با اشاره به ظرفیت‌های آماری موجود در زیست بوم دانش بنیان کشور گفت: استارتاپ‌ها و مجموعه‌های فناوری، وجود دارند که بانک اطلاعاتی در اختیار آنها به مراتب از برخی داده‌های آماری دولتی کامل‌تر به نظر می‌رسد، برای نمونه روزانه ۱/۵ میلیون سفر در سامانه‌های متعلق به تاکسی‌های آنلاین با جزئیات منحصر به فرد ثبت می‌شود و ممکن است نهادهای دولتی، مشابه چنین داده‌های را با این کیفیت در اختیار نداشته باشند.

همکاری‌های علمی و فناورانه

ستاری ضمن تاکید بر ادامه همکاری‌های معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و مرکز آمار ایران بیان کرد: پروژه‌های فعلی همکاری‌های آماری میان این دو مرکز یک شروع است و زمینه‌های قابل توجه‌ای برای همکاری وجود دارد. برای نمونه آمارهای مرتبط با مهاجرت، به ویژه مهاجرت نخبگان و دانشجویان، باید از سوی مراکز معتبر داخلی تهیه شود.

احصاء ملی آمار

رئیس بنیاد ملی نخبگان، با تاکید بر احصاء ملی این آمارها افزود: آمار مهاجرت نخبگان ایرانی، که بعضاً از سوی منابع و سازمان‌های خارجی اعلام می‌‎شود با واقعیت فاصله معنا داری دارد . با این همه، به خاطر عدم وجود آمارهای داخلی کامل به ناچار به این آمارها مراجعه می‌شود.

پروژه های آماری مستدل

وی با اشاره به بهره‌مندی کشورمان از سرمایه ارزشمند نیروی انسانی تحصیل‌کرده افزود: در کشور ما بالغ بر ۴ و نیم میلیون میلیون دانشجو وجود دارد و درصد دانشجویان شاغل به تحصیل در خارج از کشور به نسبت کشورهای عربی و همسایه بسیار پایین‌‎تر است. کشورهای در حال توسعه‌ای وجود دارد که بیش  از ۲۰ تا ۳۰ درصد از دانشجویان آنها در خارج از کشور تحصیل می‌کنند.

رییس بنیاد ملی نخبگان، به برخی سوگیری‌های خاص آماری از سوی منابع خارجی اشاره کرد و گفت: لازم است که برای تهیه دقیق و مستدل چنین آمارهای کار جدی داخلی صورت گیرد تا بتوان تصویر دقیق‌تر و شفاف‌تری در این زمینه در دست داشته باشیم.

شاخص GII

وی با اشاره به شاخص جهانی نوآوری «Global Innovation Index-GII» ، گفت: رتبه ایران در این شاخص به شکل  قابل ملاحظه‌ای بهبود یافته است و با توجه به اینکه، شاخص GII در برآوردهای مرتبط با اقتصاد دانش بنیان یک معیار اساسی محسوب می شود، لازم است تا داده‌های آماری متعدد مربوط به این شاخص به شکل دقیق و به روزی جمع آوری و کامل گردد.


به گفته رییس ستاد فرهنگسازی اقتصاد دانش‌بنیان "با استفاده از روش‌های نوین و فناوری محور امروزی در زمینه آمارگیری، شاید لازم نباشد که در بسیاری از پروژه‌های آماری  به درب منزل مردم مراجعه حضوری صورت گیرد."

حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

جواد حسین‌زاده رئیس مرکز آمار ایران نیز در این رویداد،گفت: مرکز آمار ایران در گام دوم انقلاب به دنبال نقطه عطفی در فعالیت‌های خود است تا در راستای مدرن سازی نظام آماری، اقداماتی اساسی انجام دهد.

وی با اشاره به توسعه نوآوری‌ها و فناوری‌های حوزه آمار به دست شرکت‌های دانش‌بنیان و استارتاپ‌ها، ادامه داد: با همکاری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و پشتیبانی شخص دکتر ستاری، پروژه‌های آماری بسیار خوبی به ویژه در زمینه آمارهای مرتبط با تحقیق و توسعه به ثمر نشسته است و امیدوار هستیم با ادامه این حمایت‌ها پروژه‌های در دستور کار بعدی نیز با موفقیت به پایان بردسد.

رونمایی از دو دستاورد آماری

در این رویداد همچنین با حضور معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری از دو دستاورد آماری با عناوین:« نوین سازی آمارهای تجقیق و توسعه» و «سری زمانی حساب های ملی ۱۳۴ ۰_ ۱۳۹۵» رونمایی شد . ستاری همچنین پیش از آغاز مراسم از موزه مرکز آمار ایران بازدید کرد.

پایان پیام/۳۳

رونمایی از ۳۰ دستاورد پژوهشی و فناوری برگزیده

استارتاپ‌ها سرمایه انسانی اقتصاد دانش‌بنیان را تامین می‌کنند

ستاری : زیرساخت‌های اقتصاد دانش‌بنیان در دولت فعلی ایجاد شده است

ستاری: مردم محور توسعه اقتصاد دانش بنیان هستند

رشد ۶۰ پله‌ای اقتصاد دانش بنیان در پنج سال گذشته

لینک اصل خبر در سایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

منبع خبر

معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری یک سازمان دولتی در شهر تهران می باشد

    نظرات