سه مدیر کسبوکار از داستانهای موفقیت و شکست خود گفتند / در اولین رویداد گپ ناب چه گذشت؟
این رویداد سه سخنران داشت که از تجربیات و فعالیتهای خود در کسبوکارها گفتند. موفقیت یک استارتآپ یا کسبوکار در شناسایی و رفع نیاز مردم است اولین سخنران این رویداد روحالله رحمانی، رئیس هیات مدیره دیجیکالا نکست در ابتدا از بیوگرافی خود گفت و توضیح داد: «من دانشآموخته رشته هوش مصنوعی هستم و فعالیت خود را از شرکتها مایکروسافت و آمازون شروع کردم. این را میدانیم که پس از اینکه شرکتی بعد از چند سال رشد میکند از مهمترین چالشهای آن نیروی انسانی است و آن شرکت باید افراد را بهدرستی انتخاب کند. شما که استارتآپ را راهاندازی کردهاید ممکن است در ابتدا با دوستان خود کار را شروع کرده باشید، اما در ادامه به مرحلهای میرسید که باید فردی را استخدام کنید.» او با ذکر این نکات به سه تجربه خود در زمان استخدام در شرکت مایکروسافت اشاره کرد و توضیح داد: «اولین درس من از مایکروسافت در زمان استخدام این بود که آنها به این موضوع توجه میکردند که فرد چگونه فکر میکند. اما ذات آسانسور این است که در چه ساختمانی او توضیح داد: «اندازهگیری از مهمترین کارهایی است که باید استارتآپها انجام دهند. بهترین جملهای که یک کسبوکار در ارائه محصول خود میگوید این است که به کاربر بگوید قبلا بدون این محصول چگونه زندگی میکرد؟ محصول شما باید بخشی از زندگی کاربر باشد.» وقتی مشغول به کار شدم کسبوکار یا بهتر بگویم وبسایت خود را به نام دونیت راه او در ادامه از اینکه چرا این استارتآپ رشد کرد و پس از آن تعطیل شد، گفت: «فکر میکنم آن زمان دونیت در حوزه مدل کار این بود که افراد نیازمند به سرمایه را شناسایی کنیم. میخواستیم شبیه به کیکاستارتر در ایران شویم، اما موفق نشدیم، چراکه ریسک حوزه کرادفاندینگ بالا بود و دلایل دیگر هم وجود داشت که نتوانستیم وارد تامین مالی استارتآپها شویم.» بهگفته سنیسل بزرگترین مانع ما این بود که درک درستی از کرادفاندینگ به آن شکلی که ما مورد نظر داشتیم وجود نداشت. موفق شود و تلاش کند پاداش بزرگی نصیب او میشود، چراکه این حوزه در دنیا هم درحال اینکه فکر کنیم خارج از ایران خیلی ایدهآل است و برای ما همه چیز فراهم او در ادامه تجربیات کاری خود در گذشته را توضیح داد و گفت: «پس از فارغالتحصیلی از دانشگاه بهواسطه اینکه به ما میگفتند شما نخبه هستید و از دانشگاههای معتبر فارغالتحصیل شدهاید، ما را از کسبوکار دور کردند و سال ۱۳۷۶ شرکتی را تاسیس کردیم که بعدها شکست خورد. به این دلیل که مجبور بودیم در جایی دیگر مشغول به کار باشیم تا شرکتی که هویت ما شده حفظ شود. مدیرعامل فناپ با اشاره به اینکه متوجه شدم باید در حوزه کسبوکاری اما این بار با سوال کردن و اینکه تحصیل کنم تا جواب سوال خود را پیدا کنم.» جوانمردی تاکید کرد که سازماندهی یک دانش است و من فهمیدم که باید طبق گفته جوانمردی برای اینکه مدیر خوبی باشیم باید بدانیم که مدیریت ما باید به دنبال این موضوع باشیم که چه ارزشی را به مشتریهایمان میدهیم.
متن کامل خبر در سایت راه پرداخت
نظرات