4 استراتژی ورود به بازار برای استارتاپ‌ها

4 استراتژی ورود به بازار برای استارتاپ‌ها

چگونگی ورود به بازار، خصوصا بازار که رقابت شدیدی در آن حاکم باشد، همیشه یکی از مهمترین مسائل استارتاپ‌ها و کسب و کارهای کوچک است.

اکوسیستم - اغلب استراتژی‌های ورود به بازار برای بازارهای جهانی و امثال آن طراحی شده است و کاربرد چندانی برای استارتاپ‌ها و کسب و کارهای کوچک ندارند. منظور از کسب و کارهای کوچک، یک کسب و کار خانگی تا یک رستوران با حدود 10 پرسنل است.

چهار ابزار رخدادهای اجتماعی (Community Events)، خدمات متفاوت، تبلیغات و قیمت‌گذاری می‌توانند به کسب و کارهای کوچک و استارتاپ‌ها برای ورود به بازار کمک بسیاری کند.

رخدادهای اجتماعی

به عنوان مثال‌هایی برای رخدادهای اجتماعی که ترجمه عبارت Community Events است، می‌توان به موادری از جمله حمایت از یک کنفرانس علمی، اسپانسری یک باشگاه ورزشی، برگزاری مراسمی در یک خیریه، حمایت از یک کنسرت و امثال آن اشاره کرد. یک وب‌سایت در این خصوص ابتکاری جالبی به خرج داد، آنها در مراسم افتتاحیه کاربرانی که عضو سایت شده بودند را برای حضور در مراسم پذیرایی و افتتاحیه دعوت کرده بودند.

خدمات متفاوت و بیشتر

فضای رقابت را به خوبی بررسی کنید و به این سوال پاسخ دهید که چه خدماتی را متفاوت یا بیشتر از رقبای خود ارائه می‌کنید؟ فرض کنید مالک یک رستوران هستید و رقبای شما غذای اصلی را با کیفیت خوبی در بسته‌بندی مناسبی درب منزل و بدون هزینه پیک به مشتری تحویل می دهند! در ظاهر کار کمی سخت شد و نمی‌دانید چه خدمات بیشتری را ارائه کنید، اما هنوز امکان ارائه خدمات بیشتر وجود دارد. به طور مثال شما می‌توانید کنار ظرف غذا، یک ظرف کوچک ژله یا سوپ رایگان نیز ارائه دهید یا اگر وب سایتی دارید که خدمات خاصی را عرضه می‌کند، بخشی از آن خدمات را رایگان در اختیار مشتریان قرار دهید. همین خدمت اضافی و کم هزینه می‌تواند برگ برنده شما در ابتدای ورود به بازار باشد.

تبلیغات

برای ورود به بازار، تبلیغات یکی از ابزارهای پرکاربرد است. اگرچه معمولا این راهکار به عنوان اولین روش برای ورود به بازار به ذهن می‌رسد، اما باید کمی بیشتر فکر کرد و خلاقیت به خرج داد. در صورتی که تبلیغات بدون مطالعه و استفاده از تجربه افراد کاردان انجام شود، می‌تواند برای استارتاپ بسیار خطرناک باشد و هزینه زیادی را نیز به کسب و کار تحمیل کند. برای کسب و کارهای کوچک که ماهیت آن کمتر یک ماهیت محلی است، بهترین گزینه بازاریابی و تبلیغات اینترنتی خواهد بود.

قیمت گذاری

احتمالا با این روش آشنایی دارید؛ در این روش تازه واردها به یک بازار رقابت، معمولا با قیمتی کمتر وارد می‌شوند و به مرور و به طور نامحسوس قیمت‌ها را افزایش می‌دهند. نکته مهم این است که مشتریان به خوبی درک کرده‌اند که تازه واردهای بازار به دنبال مشتری هستند و می‌دانند که برای این منظور که در روزهای ابتدایی کیفیت بالا را با قیمت پایینی عرضه می‌کنند، از اینرو قصد فریب دادن مشتری را نداشته باشید، زیرا مسلما بازنده شما خواهید بود! البته اگر این روش به درستی اجرا شود، می‌تواند بسیار کارامد و مفید باشد.

    نظرات