اجرا نشدن پرداخت الکترونیک کرایه تاکسی و تداوم مشکل پول خرد

اجرا نشدن پرداخت الکترونیک کرایه تاکسی و تداوم مشکل پول خرد

کمبود پول خُرد هنگام پرداخت کرایه تاکسی، معضل اکثر رانندگان تاکسی و مسافران است. قرار بود این مشکل به کمک سیستم پرداخت الکترونیک کرایه تاکسی حل شود، اما همچنان شاهد وجود این مشکل هستیم.

به گزارش اکوسیستم، یکی از مهم‌ترین مشکلاتی که رانندگان تاکسی و مسافران توجه به مشکل نرخ گذاری توسط شرکت تاکسیرانی با آن روبرو هستند، پول خُرد و در نهایت پرداخت کرایه تاکسی است. قرار بود مشکل مذکور با نصب دستگاه‌های پرداخت از جمله دستگاه کارتخوان حل شود، اما به دلیل هزینه بالا این طرح اجرا نشد. همچنین استفاده از سیستم‌های پرداخت کرایه الکترونیکی توسط استارتاپ‌ها نیز در دستور کار قرار گرفت، اما به دلیل عدم استقبال گسترده مردم و ایجاد انحصار در این زمینه توسط شرکت فون پی با همکاری تاکسیرانی، مشکل پرداخت کرایه همچنان حل نشده باقی‌مانده است.

علیرضا قنادان (مدیرعامل شرکت تاکسیرانی تهران) گفت: سازمان تاکسیرانی تهران و سازمان فناوری اطلاعات شهرداری تهران به طور جدی پیگیر موضوع پرداخت کرایه خُرد تاکسی‌ها است. زیرا با توجه به مشکلات قیمت گذاری و کاهش پول خُرد سیستم الکترونیکی برای پرداخت و تسویه فوری با رانندگان ضروری است. وعده داده شده بود که تا پایان تابستان این مشکل رفع شود؛ اما با وجود مشکلاتی در زمینه تعامل و قانونگذاری احتمالا تا پایان سال جاری شاهد رفع آن خواهیم بود.

وی خاطر نشان کرد: سازمان تاکسیرانی نگرانی‌ شرکت‌های پرداخت آنلاین درک می‌کند، از اینرو در سیستم جدید فعالیت هیچ شرکتی به صورت انحصاری نخواهد بود و تمامی فعالان این حوزه برای یک راهکار نهایی در سامانه پرداخت با فراهم بودن بستری بدون انحصار، تعامل خواهند داشت. البته این مورد در ابتدا باید به تایید شورای شهر و سپس سازمان فناوری اطلاعات شهرداری تهران برسد تا با پیمانکاران وارد مذاکره شویم.

همچنین محسن پورسید آقایی (معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران) در این خصوص گفت: سیستم پرداخت الکترونیک کرایه تاکسی تنها در مسیرهای ثابت با تعرفه مشخص قابل اجرا است و سازمان تاکسیرانی تهران با توجه به فعالیت ۸۰ هزار تاکسی در این ناوگان، در پی یک سیستم تعاملی با تمام فعالان در عرصه پرداخت الکترونیک کرایه با روشی ارزان و سریع است. همین امر سبب شده تا احتمالا روش پرداخت کرایه از طریق کدهای QR ادامه پیدا کند.

وی افزود: آخرین آمارها حاکی از آن است که ۳۰۰ هزار تاکسی در تهران به سیستم پرداخت الکترونیک مجهز شده‌اند و قرار است تا عملیات تجهیز ناوگان کلانشهر تهران به این سیستم تا پایان سال 97 اجرایی شود.

تلاش برای محقق شدن پرداخت الکترونیک کرایه تاکسی تا پایان تابستان سال جاری

بهاره آروین (عضو شورای شهر تهران) در کانال اطلاع رسانی خود ضمن اشاره به پرداخت الکترونیک کرایه تاکسی، اظهار داشت: هم اکنون بالغ بر پنج ماه است که در تعامل با سازمان تاکسیرانی، پیگیر تحقق پرداخت الکترونیک کرایه تاکسی هستم. تصور می‌کنم چنانچه در این مدت سازمان تاکسیرانی به جای ورود به این مسئله و اعطای انحصاری مجوز اجرای آزمایشی تنها به یک نرم‌افزارهای موبایلی و ممانعت از حضور دیگران، این بازار را به حال خود گذاشته بود، در حال حاضر خود مسافران و رانندگان با منطق رقابت و کیفیت، به این حوزه سامان بخشیده بودند و احتیاجی به ورود تاکسیرانی و شهرداری نبود.

وی ادامه داد: موضوعی که باعث شد، تحقق پرداخت الکترونیک کرایه تاکسی علیرغم تقاضای جدی برای آن، به تعویق بیفتد، اختلاف نظر بر سر میزان و نحوی ایفای نقش حاکمیتی سازمان تاکسیرانی و شهرداری تهران در این موضوع است. هر نوع معماری و چارچوبی که به منظور فعالیت شرکت‌ها در این حوزه درنظر گرفته شود، بنده به عنوان نماینده مردم در شورای شهر، سه اصل را پیگیری خواهم کرد؛ این سه اصل عبارتند از اینکه شهرداری نباید متولی اموری از قبیل تسویه وجوه پرداختی و عملیات پرداخت شود، زیرا جزء وظایف ذاتی‌ این نهاد نیست و تخصص و مهارتی هم در انجام آن ندارد، دوم اینکه موضوع واگذاری امور به فعالان تخصصی در هر حوزه باید در شرایط رقابتی انجام شود و از هرگونه انحصار در هر یک از مراحل پرداخت شامل پرداخت کرایه از سوی مسافر و تسویه وجوه با راننده جلوگیری شود و سوم اینکه هیچ فردی بیشتر و بهتر از راننده و مسافر نمی‌تواند نیازهای آنها را تشخیص دهد، از اینرو بهتر است تعامل میان شرکت‌های پرداخت با راننده و مسافر را به خود آنها بسپاریم. به این ترتیب سرویس بد باید برود و سرویس خوب نیز توسعه پیدا خواهد کرد.

این عضو شورای شهر تهران خاطر نشان کرد: سعی می‌کنیم موضوع  پرداخت الکترونیک کرایه تاکسی با رعایت سه اصل مذکور تا پایان تابستان سال جاری عملیاتی شود.

    نظرات