سلول‌های ایمنی با دست ورزی به جنگ سرطان‌ها می‌روند

سلول‌های ایمنی با دست ورزی به جنگ سرطان‌ها می‌روند

سال‌های دور مردم از بیماری‌هایی مانند سل جان خود را از دست می‌دادند. علم پزشکی در طول سالیان پیشرفت کرد. به گونه‌ای که بسیاری از بیماری‌های صعب العلاج درمان شدند. بیماری‌های جدید ظهور کردند. سلول‌های بنیادی کشف شدند. کشفی که تاثیرات شگرف بر حوزه پزشکی داشت. اکنون محققان در دنیا با کمک این سلول‌ها بیماری‌های صعب العلاج را درمان می‌کنند.

با توجه به اهمیت این حوزه ستاد توسعه فناوری‌های سلول‌های بنیادی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری اقدام به برگزاری سمپوزیوم‌هایی در این حوزه می‌کند.

به تازگی نیز چهارمین سموپوزیوم «ایمیون سل تراپی با رویکرد مفاهیم، محصولات و سیستم کیفیت» در مرکز طبی کودکان برگزار شد.

امیر علی حمیدیه دبیر ستاد توسعه فناوری‌های سلول‌های بنیادی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در این سمپوزیوم درباره اهمیت این حوزه توضیحاتی ارائه داد و گفت: ایمیون سل تراپی شاخه‌ای از علم سلول‌های بنیادی و پزشکی بازساختی است که این علم را در سطح دنیا پیش می‌برند. در گذشته اطلاعات کمی درباره بیماری‌های خونی وجود داشت اما امروز سرطان‌های خون طبقه بندی زیادی دارند. مبتلایان به این بیماری ۸۰ سال پیش شانس زنده ماندن و ادامه حیات نداشتند اما در حال حاضر ۷۰ درصد بیماران شانس ادامه زندگی دارند.

حمیدیه ادامه داد: البته مطالبه بیماران تا روزی که همه بیماران درمان نشوند وجود دارد. موفقیت برای درمان این ۳۰ درصد نیز با ایمیون سل تراپی محقق می‌شود. ایمیون سل تراپی جانشینی برای پیوند سلول‌های بنیادی خونساز است.

وی همچنین گفت: سه نوع سلول‌های سیستم ایمنی بدن مسئول مبارزه با سلول‌های سرطانی هستند. در تمام حوزه‌های مربوط به آنها محققان در دنیا در کشورهای پیشرفته در مرحله کارآزمایی بالینی قرار دارند و اگر کشورمان دیر وارد این حوزه‌ها شود باید این محصولات را از با هزینه‌های بالا وارد کند. اکنون زمان مناسبی برای فعالیت در این حوزه است.

دبیر ستاد توسعه فناوری‌های سلول‌های بنیادی معاونت علمی و فناوری درباره اهمیت این فناوری گفت: هر فردی در طول روز ممکن است ۴ هزار بار به سرطان خون مبتلا ‌شود اما سلول‌های ایمنی بدن مانع ابتلای ما به این بیماری می‌شوند. اما فردی که مبتلا می‌شود یعنی سلول‌های ایمنی بدن او توانایی مبارزه خود را از دست داده‌اند. یک فناوری برای کمک به این بیماران کار تی سل تراپی است که لنفوسیت‌های تی (نوعی از سلول‌های ایمنی) از بدن فرد خارج می‌شود و پس از دست ورزی ژنتیکی به بدن بازمی‌گردند. با مهندسی ژنتیک این سلول‌ها توانایی مقابله با سرطان را کسب خواهند کرد.

حمیدیه همچنین بیان کرد: کار تی سل تراپی در درمان بیماری‌های صعب العلاج می‌تواند به خوبی نقش ایفا کند و اکنون زمان خوبی است تا در این حوزه فعالیت و تحقیقاتمان را گسترده‌تر کنیم تا در آینده از صادرکننده‌های این فناوری باشیم. برگزاری این رویداد نیز گامی برای ترویج و آشنایی بیشتر با این حوزه است تا پلی میان محققان بالینی و آزمایشگاهی باشد. امروز در این حوزه به قدری پیشرفت کرده‌ایم که شرکت‌های دانش بنیان این فناوری را تولید می‌کنند و با اقدامات خود اشتغالزایی را برای جوانان به همراه دارند.

در ادامه این سمپوزیوم اساتید برجسته این حوزه هر یک در قالب پنل‌هایی مطالب خود را ارائه دادند و مباحثی مانند ژن درمانی در سرطان، ایمیون سل تراپی و اگزوزوم تراپی در بیماری های اتوایمیون و التهابی، ایمیون سل تراپی در کودکان، نقش و جایگاه سلول های دندریتیک و سلول های فعال شده با سایتو کاین در ایمونوتراپی مطرح شد .

گزارش از مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

پایان پیام/۲۵

اخبار مرتبط:

* تولید مقالات بالاست ولی نفعی برای مردم نداشته است/علمی نافع است که تبدیل به ثروت شود

* رشد شتابان ایران در پیوند سلول‌های بنیادی خون ساز

* جهش معنادار در درمان سرطان خون/ چطور چادر اسکان خانواده بیماران جمع شد

* درمان سرطان و برخی بیماری های بدخیم کودکان با سلول درمانی

لینک اصل خبر در سایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

منبع خبر

معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری یک سازمان دولتی در شهر تهران می باشد

    نظرات