3 توصیه برای راه‌اندازی یک کسب‌وکار خانوادگی موفق

3 توصیه برای راه‌اندازی یک کسب‌وکار خانوادگی موفق

بسیاری از افراد آرزوی راه‌اندازی یک کسب‌وکار خانوادگی موفق را دارند. برای این دسته از افراد داشتن یک کسب‌وکار خانوادگی به نوعی افتخار محسوب می‌شود. در این مطلب قصد داریم تا چند روش برای راه‌اندازی یک کسب‌وکار خانوادگی موفق را بررسی کنیم.

به گزارش اکوسیستم، در حال حاضر کسب‌وکارهای خانوادگی نقش بزرگی در اقتصاد بسیاری از کشورها ایفا می‌کنند. در واقع در بسیاری از کشورهای دنیا بخش بزرگی از اقتصاد بردوش کسب‌وکارهای خانوادگی است. معمولاً کسب‌وکارهای کوچک خانوادگی در کنار هم می‌توانند به رونق اقتصادی در یک کشور کمک کنند.

اگر چه کسب‌وکارهای خانوادگی به نوعی یک افتخار برای خانواده صاحب آن کسب‌وکار محسوب می‌شود اما در طول تاریخ بسیاری از کسب‌وکارهای خانوادگی به دلیل اشتباه برخی از نسل‌هایی که آن کسب‌وکار را به ارث برده‌اند، با شکست‌های زیادی مواجه شده‌اند. بر اساس مطالعات انجام شده تنها 3 تا 5 درصد از کسب‌وکارهای خانوادگی توانسته‌اند با عبور از نسل‌های گوناگون همچنان به موفقیت برسند.

به عقیده بسیاری از کارشناسان کسب‌وکارهای خانوادگی به نوعی یک عامل شتابدهنده و پیشران برای اقتصاد هر کشور به حساب می‌آیند. مثلا سامسونگ، والمارت، نایکی و برخی دیگر از غول‌های تجارت در دنیا در ابتدا به عنوان یک کسب‌وکار خانوادگی تشکیل شده‌اند. بر اساس مطالعه انجام شده توسط گروه مشاوره بوستون، 30 درصد از تمام کسب‌وکارهایی که درآمدی بیش از یک میلیارد دلار دارند، در ابتدا به صورت خانوادگی راه‌اندازی شده‌اند.

ازآنجایی‌که در راه‌اندازی و ادامه یک کسب‌وکار، اعضای یک خانواده درگیر هستند، به نظر می‌رسد این مدل کسب‌وکارها دارای مزایای منحصر به فرد خود هستند.

اما برای راه‌اندازی یک کسب‌وکار خانوادگی موفق می‌بایست به فن‌های منحصربه‌فرد مربوط به این مدل کسب‌وکارهای توجه کرد و هنگام راه‌اندازی این نوع کسب‌وکارها آن‌ها را رعایت کرد.

در ادامه به ارائه 3 توصیه کارشناسان برای آن دسته از افرادی که کسب‌وکار خانوادگی راه‌اندازی کرده‌اند و می‌خواهند در آن به موفقیت برسند، خواهیم پرداخت.

  • توصیه‌های مشاوران و افراد متخصص خارج از کسب‌وکار را جدی بگیرید.

معمولاً کسب‌وکارهای خانوادگی از یک نسل به نسل دیگر منتقل می‌شود. در این میان هر فرد که با این کسب‌وکار سروکار دارد می‌تواند در آینده به یک متخصص در آن زمینه تبدیل شود. اما این به معنی نیست که این افراد نباید از نظر کارشناسان و متخصصان آن کسب‌وکار استفاده کنند. بسیاری از کسب‌وکارها خانوادگی صدها سال پیش راه‌اندازی شده‌اند و نسل به نسل، دست‌به‌دست شده‌اند و مسلماً استراتژی راه‌اندازی آن کسب‌وکار با علوم مدیریتی و کسب‌وکار زمان حال متفاوت و در بسیاری از موارد متناقض است. پس نمی‌توان تنها با اتکا به استراتژی اولیه برای راه‌اندازی کسب‌وکار و بدون توجه و مشورت با متخصصان انتظار داشت که روند پیشرفت کسب‌وکار همواره با موفقیت و بدون شکست خواهد بود.

  • با تمامی اعضای گروه که در واقع اعضای یک خانواده هستند، در تعامل و ارتباط باشید.

در کسب‌وکارهای خانوادگی هرچه تعامل و ارتباط میان اعضای گروه بیشتر و بیشتر باشد، احتمال پیشرفت کسب‌وکار بیشتر خواهد بود. به عنوان مثال تمامی اعضای خانواده می‌بایست از نقش خود و وظایف خود در آن کسب‌وکار آگاهی لازم را داشته باشند. به این ترتیب همه اعضا می‌توانند در کنار یکدیگر برای رسیدن به هدف اصلی که موفقیت و پیشرفت کسب‌وکار است شرکت کنند. کارشناسان اغلب تأکید زیادی برای تعامل میان اعضای کسب‌وکار خانوادگی و از سویی مشخص شدن وظایف هر فرد در گروه دارند.

  • آموزش‌های لازم در خصوص کسب‌وکار خانوادگی را در اختیار فرزندانتان قرار دهید.

فرزندان شما وارثان کسب‌وکار خانوادگی شما هستند. در واقع آینده کسب‌وکار شما در دست فرزندان شما است. پس از همان ابتدای نوجوانی آموزش‌های لازم برای ادامه کسب‌وکار و استراتژی‌ها و همچنین اهدافی که با راه‌اندازی آن کسب‌وکار خانوادگی قصد رسیدن به آن‌ها را داشته‌اید، مشخص کنید. از طرفی به فرزندان خود مهم‌ترین موضوعات و مهارت‌هایی که باید برای ادامه کسب‌وکار خانوادگی فرا بگیرند را بگویید و به آن‌ها کمک کنید تا این مهارت‌ها را به درستی و مطابق با اهداف کسب‌وکار فرا بگیرند.

همچنین فرزندان خود را در برخی از کارهای مربوط به کسب‌وکار که از عهده آن‌ها بر می‌آید مشارکت دهید تا با فضای آن کسب‌وکار و آنچه در آینده قرار است انجام دهند بیشتر آشنا شوند.

    نظرات