از خدمات و محصولات دانش بنیان رونمایی شد/افتتاح فاز نخست مرکز جامع سلول های بنیادی و پزشکی بازساختی دانشگاه علوم پزشکی تهران

از خدمات و محصولات دانش بنیان رونمایی شد/افتتاح فاز نخست مرکز جامع سلول های بنیادی و پزشکی بازساختی دانشگاه علوم پزشکی تهران

همزمان با هشتمین روز از ایام الله دهه فجر علاوه بر رونمایی از دستاوردها و محصولات دانش بنیان شاهد افتتاح مرکز جامع سلول های بنیادی و پزشکی بازساختی دانشگاه علوم پزشکی تهران برای توسعه فعالیت ها در این حوزه بودیم.

سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رییس جمهوری در این مراسم گفت: به زودی فناوری های بسیاری در این مجموعه توسعه می یابد و با نصب تجهیزات اتاق تمیز نیز شاهد ایجاد زیرساختی برای فعالیت جوانان در این حوزه می شویم.

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری ادامه داد: معاونت علمی و فناوری از اقدامات در این حوزه حمایت می کند. دانشگاه علوم پزشکی تهران نیز با در اختیار گذاشتن این مکان فرصتی را برای جمع شدن جوانان دور هم در این حوزه فراهم کرد. معاونت علمی نیز قطعا از این اتفاق و تسریع آن حمایت می کند.

رییس ستاد توسعه علوم و فناوری های سلول های بنیادی همچنین بیان کرد: با راه اندازی این مرکز دریچه ای جدید در حوزه علوم پزشکی باز شد تا فناوری با سرعت بیشتری به این حوزه وارد شود. جوانان و محققان فعال در حوزه های مهندسی و پزشکی می توانند در این مرکز فعالیت های تحقیقاتی مشترک انجام دهند. حمایت از پروژه های مشترک نیز یکی از اولویت های معاونت علمی است.

ستاری با بیان اینکه تجاری سازی سلول های بنیادی موضوع مورد توجه دولت است که با همکاری وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی و سازمان غذا و دارو در حال انجام است، افزود: تعداد محصولاتی که از وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی تاییدیه گرفته افزایش یافته همچنین تعداد شرکت های دانش بنیان در این حوزه به ۱۰۰ شرکت رسیده که عدد مناسبی است، هر کشوری این تعداد شرکت و محصول را ندارد.

محصولات و خدمات دانش بنیان رونمایی شد

در حاشیه این مراسم  از محصولات و خدمات دانش بنیان دو شرکت فناور رونمایی شد. ۲۵ نوع ماده حدواسط پژوهشی در حوزه مهندسی بافت و پزشکی بازساختی توسط شرکت دانش بنیان ژرف اندیشان فناور زیست بسپار رونمایی شد.

این مواد در رشته های علمی مختلف مانند سلول های بنیادی و پزشکی بازساختی، مهندسی بافت، شیمی، زیست شناسی کاربرد دارند. از جمله این محصولات می توان به مواد پلیمری طبیعی و سنتزی و مشتقات آنها اشاره کرد.

این مواد ارزش افزوده بالایی دارند و قیمت وارداتی آنها گاها به بیش از ۱۰ میلیون تومان به ازای ۱ گرم از آن ماده می رسد. بومی سازی و تولید این مواد تاثیر زیادی در پیشرفت علوم و صنایع گوناگون کشور دارد و منجر به بی نیازی این صنایع به واردات در این حوزه می شود.

رونمایی از خدمتی برای بیماری های نادر ژنتیکی

همچنین از «اگزومین» به عنوان خدمت و راهکاری برای بیماری های نادر ژنتیکی رونمایی شد. با این خدمت با استفاده از هوش مصنوعی و تحلیل نتایج آماری جهش ژنتیکی عامل بیماری کشف می شود.

از این پس با خلاقیت متخصصان شرکت دانش بنیان پردیس ژن فناوری این خدمت با کیفیت مشابه بهترین نمونه خارجی اما با هزینه ای کمتر از نصف آن به مردم ایران ارائه می شود.

بر اساس این گزارش، افتتاح فاز نخست مرکز جامع سلول های بنیادی و پزشکی بازساختی دانشگاه علوم پزشکی تهران را باید گامی دیگر برای گسترش فعالیت های این حوزه دانست. توسعه مراکز جامع سلول های بنیادی و پزشکی بازساختی در کشور یکی از اقداماتی است که ستاد توسعه علوم و  فناوری های سلول های بنیادی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برای انجام آن در تلاش است. بر این اساس در ۱۰ قطب علوم پزشکی و در شهرهایی همچون تهران، تبریز، شیراز، اهواز، کرمان و زنجان این مراکز در حال راه اندازی است.

در  مرکز جامع سلول های بنیادی و پزشکی بازساختی دانشگاه علوم پزشکی تهران توسعه آموزش، توانمندسازی، شتابدهی، رشد، مدیریت و راهبری ظرفیت های صاحبان ایده، فناوران، کارآفرینان را انجام می دهد. این مرکز با دارا بودن ۶ آزمایشگاه تخصصى، در سه حوزه تولید دانش و تربیت نیروی انسانی، گسترش فناوری های پیشرفته و توسعه خدمات بالینی فعالیت خود را توسعه می دهد.

شرکت های دانش بنیان نوپا با حضور در این فضا فرصت دارند تا محصولات خود را توسعه و روند ورود آن به بازار را تسریع کنند. استقرار شرکت های دانش بنیان و توسعه فعالیت هایشان گام برداشتن در مسیر خودکفایی است. خودکفایی که به مدد فعالیت جوانان این سرزمین انجام می شود و به زودی همپای سایر کشورها از این مراکز محصولات نوین به بازار راه می یابد.

سورنا ستاری در مراسم افتتاح این مجموعه نخست از دستاوردهای شرکت های دانش بنیان مستقر در این آزمایشگاه بازدید کرد. پس از آن از بخش های این مرکز مانند مجموعه اتاق های تمیز و ژن درمانی و اتاق فناوری های پیشرفته در مهندسی بافت بازدید کرد.

گزارش از م رکز ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

پایان پیام/۲۵

لینک اصل خبر در سایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

منبع خبر

معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری یک سازمان دولتی در شهر تهران می باشد

    نظرات