تجهیزات آزمایشگاهی ایران‌ساخت به مدارس می‌رود

تجهیزات آزمایشگاهی ایران‌ساخت به مدارس می‌رود

به گزارش مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری در مراسم امضای تفاهم‌نامه همکاری مشترک میان معاونت علمی و فناوری، بنیاد ملی نخبگان و وزارت آموزش و پرورش و وزیر آموزش و پرورش و معاونان آن وزارتخانه گفت: آموزش و پرورش یکی از پایه‌های اصلی حرکت اقتصاد دانش‌بنیان در کشور است. باید از این ظرفیت بزرگ که پتانسیل بالایی دارد برای تقویت و تحقق اقتصاد دانش‌بنیان بهره بگیریم.

وی افزود: در گذشته هم همکاری۲های خوبی با آموزش و پرورش داشتیم؛ اما کوتاهی‌های ما در معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری که تمرکزمان را روی آموزش عالی گذاشته بودیم مانع از پیشرفت این برنامه‌ها شد. اما امروز همکاری‌های خوب و تاثیرگذاری با این نهاد را آغاز کردیم و به شدت پیگیر اجرایی شدن آن‌ها خواهیم بود.

ستاری در ادامه بیان کرد: حوزه آموزش و پرورش یک بستر وسیع و تخصصی است که ورود به آن شهامت می‌خواهد. امیدواریم بتوانیم در همکاری‌های مشترک جدیدی که با آموزش و پرورش داریم کمک حال سیستم آموزشی باشیم نه اینکه باری اضافه برای آن‌ها محسوب شویم.

رییس بنیاد ملی نخبگان با اشاره به ارائه تجهیزات آزمایشگاهی ایران‌ساخت به مدارس، پژوهش‌سراها و هنرستان‌ها، گفت: معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری همه این تجهیزات را با تخفیف ۵۰ درصدی در اختیار آن‌ها می‌گذارد تا با این کار هم به تجهیز مدارس کمک کند و هم بازار خوبی برای دانش‌بنیان‌ها ایجاد کند.

وی ادامه داد: نمایشگاه تجهیزات آزمایشگاهی ایران ساخت از ۶ سال پیش با ساده‌ترین محصولات و تجهیزات آزمایشگاهی تولید داخل آغاز شد؛ اما در سال‌های اخیر پیچیده‌ترین دستگاه‌ها و تجهیزات آزمایشگاهی توسط متخصصان داخلی تولید و در این نمایشگاه عرضه می‌شود.

به گفته ستاری، امروز کم‌ترین تجهیز آزمایشگاهی از دیگر کشورها به ایران وارد می‌شود. ما می‌توانیم این تجهیزات آزمایشگاهی را در سطح نیازهای مدارس و پژوهش‌سراها تولید و با ۵۰ درصد تخفیف در اختیار قرار دهیم.

برگزاری نمایشگاه سالیانه از تجهیزات آزمایشگاهی مورد نیاز مدارس

رییس ستاد توسعه فرهنگ‌سازی اقتصاد دانش‌بنیان همچنین تاکید کرد: معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری آمادگی دارد نمایشگاهی سالانه از تجهیزات آزمایشگاهی مورد نیاز مدارس برگزار کند تا این تجهیزات ایران‌ساخت به مدارس و پژوهش‌سراها معرفی و عرضه شود.

وی با اشاره به دیگر ماموریت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در طی این سال‌ها، گفت: معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در یک همکاری مشترک با بنیاد ملی نخبگان به دنبال شناسایی و کشف استعدادهای برتر است که در قالب طرح‌های «شهاب» و «سمپاد» پیگیری می‌شود. ما آمادگی داریم این طرح را در مدارس کشور هم اجرایی کنیم.

ستاری ادامه داد: طرح‌های سمپاد و شهاب یکی از طرح‌های مهم معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و مورد تاکید مقام معظم رهبری است. اجرای این دو طرح در تفاهم‌نامه همکاری میان معاونت علمی و آموزش و پرورش هم آمده است.

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری با بیان این که آموزش و پرورش بازار بزرگی برای دانش‌بنیان‌ها هستند، گفت: آموزش و پرورش بازار خوبی برای دانش‌بنیان‌های داخلی و دانش‌بنیان‌ها زمینه و فرصت مناسبی برای تجهیز مدارس، پژوهش‌سراها و هنرستان‌ها هستند.

کلاس درس آغازگر فرهنگ اقتصاد دانش‌بنیان

ستاری، آغاز فرهنگ‌سازی اقتصاد دانش‌بنیان را از مدارس کشور دانست و گفت: باید فرهنگ اقتصاد دانش‌بنیان، فرهنگ‌سازی خرید کالای ایران‌ساخت، روحیه کارآفرینی، ایجاد روحیه بازگشت به سنت‌ها و ارزش‌های فرهنگی، بروز خلاقیت‌ها و ایجاد اعتماد‌به‌نفس در دانش‌آموزان که به توانمندی آن‌ها می‌انجامد در کلاس‌های درس اتفاق بیفتد.

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری معتقد است که این فرهنگ باید در کلاس درس شکل بگیرد و فرزندان ما نباید دنبال استخدام باشند و به نوآوری بیاندیشند و کارآفرینی را مورد توجه قرار دهند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود، گفت: تلاش می‌کنیم در فرصت باقی مانده تا پایان دولت یازدهم، فرهنگ اقتصاد دانش‌بنیان را در مدارس نهادینه کنیم و تاثیرگذاری دانش‌آموزان در اقتصاد را به جامعه نشان دهیم.

ستاری با اشاره به آموزش تخصصی نانوفناوری، زیست‌فناوری و هوافضا در مدارس و پژوهش‌سراهای دانش‌آموزی، گفت: این طرح به قوت خود باقی است. ما در همکاری مشترک جدید به دنبال توسعه علم و فناوری به صورت عام در تمام مدارس کشور هستیم.


پایان پیام/۲۳

لینک اصل خبر در سایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

منبع خبر

معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری یک سازمان دولتی در شهر تهران می باشد

    نظرات