اختصاص 150 میلیارد تومان تسهیلات به طرح‌های اشتغالزایی در روستاها

اختصاص 150 میلیارد تومان تسهیلات به طرح‌های اشتغالزایی در روستاها

براساس تفاهم‌نامه فی‌مابین بنیاد برکت وابسته به ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) و قرض الحسنه مهر ایران، بیش از 150 میلیارد تومان تسهیلات در قالب وام قرض الحسنه به طرح‌های اشتغالزایی اجتماع محور این محور در مناطق محروم و روستاها تخصیص پیدا کرده است.

به گزارش اکوسیستم، ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) به موضوع اشتغال و توانمند سازی اقتصادی به ویژه در مناطق محروم و کمتر توسعه پیدا کرده و مناطق روستایی، نگاهی سیستماتیک دارد. با توجه به دغدغه‌ها و نگرانی‌های مقام معظم رهبری در خصوص اشتغال و اقتصاد مقاوتی، این ستاد تمرکز خود را بر این موضوع قرار داده است تا باعث توسعه اشتغال پایدار در این مناطق شود.

در راستای تحقق این هدف، بنیاد برکت به عنوان نماینده ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) حدود دو سال پیش مطالعات و بررسی‌هایی را انجام داد تا بتواند چارچوبی از حیث منابع و بحث نظری را به دست آورد. نتیجه آن وجود الگوهای مشارکتی در بنیاد برکت و عملیاتی شدن آنها در جوامع محلی به خصوص در روستاها و مناطق محروم در حوزه اشتغالزایی پایدار است.

مدیرعامل بنیاد برکت، اجرای طرح‌های آسمان و آفتاب را در راستای اشتغالزایی پایدار در مناطق محروم و روستایی عنوان کرد و افزود: باید مشارکت جوامع محلی را به عملیاتی شدن این طرح‌ها جلب کنیم. همچنین با توانمندسازی اقتصادی و اجتماعی مردم و با شناسایی ویژگی‌ها و مزایای اقتصادی هر منطقه در جامعه‌ هدف، تولید، توزیع و بازاریابی را به صورت زنجیره‌‌ای کامل داشته باشیم.

تفاهم‌نامه فی‌مابین بنیاد برکت و قرض الحسنه مهر ایران تا کنون در شهرستان‌های نهبندان، هامون، سرخس، تکاب و راور به اجرا رسیده است و متقاضیانی که واجد شرایط بودند در حوزه‌های مشاغل اجتماع محور روستایی و خانگی مثل پرورش دام سبک، قالی بافی، کارگاه خیاطی، تولید پوشاک و پارچه بافی، تسهیلاتی را از قرض الحسنه دریافت کرده‌اند.

تاکنون ۴۳۵ نفر در عرصه قالی بافی، ۴۲۰ نفر در حوزه پرورش دام سبک، ۱۴۰ نفر در زمینه پارچه‌بافی و ۷۰ نفر برای تجهیز کارگاه خیاطی و تولید پوشاک در شهرستان‌های مذکور، تسهیلات قرض‌الحسنه‌ی اشتغال‌زایی بنیاد برکت را دریافت کرده‌اند.

تسهیلات فوق با هدف توانمندسازی روستاها، اشتغالزایی و تقویت زمینه‌های کسب و کارهای روستایی، رفع بیکاری و تأمین معیشت پایدار مردم در نظر گرفته شده‌اند. این تسهیلات با نظارت برنامه‌ریزی بنیاد برکت برمبنای الگوهای کارآفرینی این بنیاد، با عاملیت بانک قرض‌الحسنه مهر ایران به روستاییان که شرایط لازم را دارند، اعطا می‌شود. تاکنون این روش نتایج مثبت چشمگیری را در خصوص ایجاد اشتغال روستایی داشته است.

تقریبا یک سوم از جمعیت ایران در مناطق روستایی زندگی می کنند. این مناطق معمولا دارای فعالیت اقتصادی هدفمند و پویا نیستند، اما بخش اقتصاد روستایی ظرفیت‌های بالقوه‌ فراوانی دارد که با هدایت و برنامه‌ریزی می‌تواند سهمی در اقتصاد کشور داشته باشد. از اینرو توانمندسازی اقتصادی روستاها و مناطق محروم کشور یکی از راهکارهای حائز اهمیت در جهت دست یافتن به اهداف اقتصاد مقاومتی مورد تأکید مقام معظم رهبری است، که ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) به‌طور جدی آن را دنبال می‌کند.

رئیس هیئت مدیره‌ بنیاد برکت با اشاره به این موضوع که به منظور رفع مشکل اشتغال در روستاها، مطالعاتی به مدت تقریبی دو سال صورت گرفت، افزود: برای رفع مشکل اشتغال در این مناطق طرح‌های آسمان و آفتاب را ارائه داده‌ایم. ‌طرح آسمان مربوط به توسعه‌ مشاغل خانگی با روش علمی و فنی است و طرح آفتاب برای استاندارد سازی، بسته‌بندی، آماده‌سازی، فرآوری و بازاریابی محصولات طراحی شده می‌باشد و قرار است از فعالیت‌های خانگی روستایی را در سطح استان، منطقه و صادرات به سایر کشورها حمایت کند.

وی با بیان این موضوع که برای آموزش روستاییان برنامه ریزی‌های شده و مدل‌های کسب و کار برای هریک از مشاغل نیز طراحی شده است، گفت: طرح‌ها توسط تسهیلگرانی که آموزش دیده‌اند و در این طرح به‌کار گرفته می‌شوند، به مردم منتقل خواهد شد و در پایان نیز با اختصاص منابع مالی که به شکل وام قرض الحسنه اعطا می‌شود، کلید می‌خورد.

    نظرات