وعده دوباره جهرمی، بازار موبایل به ثبات می رسد

وعده دوباره جهرمی، بازار موبایل به ثبات می رسد

محمدجواد آذری جهرمی (وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات) اعلام کرد اقداماتی انجام شده است و به زودی ثبات به بازار موبایل بازمی‌گردد.

به گزارش اکوسیستم، جهرمی در حاشیه جلسه هیئت دولت در مورد واردات گوشی‌های تلفن همراه با تعرفه بالا، گفت: سخنگوی دستگاه قضایی در نشست خبری خود اعلام کرد که در این رابطه چند نفر را بازداشت کرده‌اند و روند بازپرسی و تشکیل پرونده همچنان ادامه دارد. تاکنون هر اطلاعاتی را که دستگاه قضایی از ما خواسته، در اختیار آنها قرار داده‌ایم و دستگاه قضایی نیز با جدیت و به سرعت وارد عمل شده است.

وی در مورد بازگشت تعادل به بازارا موبایل، اظهار داشت که این موضوع به شدت به نرخ ارز وابسته است. بر اساس نامه‌ای که آقای شریعتمداری (وزیر صنعت، معدن و تجارت) در این زمینه ارسال کردند، گوشی‌های تلفن همراهی با قیمت کمتر از ۳۰۰ دلار ارز از گروه دوم از طریق سامانه نیما تامین می‌شود. برای گوشی‌هایی با قیمت بیشتر از ۳۰۰ دلار نیز ارز از گروه سوم تخصیص خواهد یافت.

وزیر ارتباطات ضمن اشاره به اینکه اقدام مذکور تا حدودی تکلیف بازار را روشن می‌کند، افزود: درخصوص تامین نیازمندی‌های بازار پیگیری‌هایی انجام دادیم و به دو موضوع برخوردیم. یکی از این مسائل در مورد بخشی از تجهیزات مربوطه بود که در گمرک مانده است و قرار شد که روند ترخیص آنها تسهیل و این تجهیزات در بازار عرضه و در اختیار متقاضیان نهایی قرار بگیرند.

وی با بیان این موضوع که در مورد بالغ بر 100 هزار موبایلی که توقیف است، تصمیم گیری می‌شود، گفت: دستگاه قضا اعلام آمادگی کرده است که از تصمیمات کمیته ثبت تلفن همراه در مورد چگونگی واگذاری و عرضه این گوشی‌ها، حمایت می‌کند و همکاری‌های لازم را انجام می‌دهد. با این دو اقدام شرایط مناسبی به وجود می‌آید و قیمت در بازار تلفن ثبات پیدا خواهد کرد.

آذری جهرمی درباره زمان تحقق تثبیت در بازار تلفن همراه، افزود: جلسه‌ای را با حضور معاونین وزارت ارتباطات برگزار کردیم تا در هفته آینده بازار موبایل مقداری به شرایط ثبات بازگردد. قبلا پیش‌بینی کرده بودیم که ظرف ۱۰ روز بازار تلفن همراه به تعادل می‌رسد، اما از آنجا که تصمیم‌گیری در مورد بازار ارز زمان زیادی به طول انجامید، این اتفاق اندکی با تاخیر مواجه شد.

وزیر ارتباطات در مورد تبلیغی خواندن، بازدید خبرنگاران از طبقه نهم ساختمان ارتباطات زیرساخت، بیان کرد: هنگامی که افرادی کار تبلیغاتی انجام می‌دهند، باید با کار تبلیغاتی به آنها پاسخ داد. این ادعا که در طبقه نهم یکی از ساختمان‌های وزارت ارتباطات تجهیزاتی با کاربری اعلام شده وجود دارد، باعث می‌شود مخاطب تصور کند که این ادعا صحت دارد. آنان به جای اینکه اقدام این وزارتخانه را تبلیغات جلوه دهند، باید بگویند که چرا پیش‌تر چنین ادعایی را مطرح کرده بودند.

وی ادامه داد: ما اعلام کردیم که امکاناتی در اختیار آنها قرار ندادیم و همچنان براین ادعا پافشاری داریم. قصد ما این بود که مردم نیز اطلاع پیدا کنند که چیزی برای مخفی کردن از آنها نداریم. تصمیم‌گیری در مورد فعالیت دو نسخه از تلگرام تا زمان گذار، در مرکز ملی فضای مجازی اتخاذ شده و اینکه دو سه دستگاه برخلاف قانون درباره این تصمیم‌گیری صحبت کنند و به دولت تهمت بزنند همچنان مورد سوال است.

    نظرات