خلاقیت در ارائه محصول در استارتاپ‌های فعال در حوزه مبلمان

خلاقیت در ارائه محصول در استارتاپ‌های فعال در حوزه مبلمان

سرمایه‌گذاران مختلف، همواره تمایل به حمایت و سرمایه‌گذاری در استارتاپ‌هایی دارند که برای ارائه محصولات خود به مشتریان خلاقیت نشان می‌دهند. این خلاقیت‌ها در واقع می‌تواند ارائه روش‌هایی برای ارسال و انتقال کالا به صورت مستقیم به مشتری باشد. استارتاپ‌هایی که در آن‌ها خلاقیت در نحوه ارائه و ارسال کالا بسیار مهم است، استارتاپ‌های حوزه مبلمان و دکوراسیون داخلی هستند.

به گزارش اکوسیستم، سرمایه‌گذاری در استارتاپ‌هایی که محصول را مستقیماً و بدون نمایش در فروشگاه یا گالری به مشتری تحویل می‌دهند، از نظر سرمایه‌گذاران قابل‌ توجه بوده و ارزش سرمایه‌گذاری دارند‌. از این رو استارتاپ‌های جدید فعال در حوزه مبلمان و دکوراسیون داخلی که به‌ جای استفاده از گالری و نمایشگاه برای نمایش محصولات خود، آن‌ها را مستقیماً به مشتری تحویل می‌دهند یکی از مناسب‌ترین استارتاپ‌ها برای سرمایه‌گذاری شناخته شده‌اند.

میزان سرمایه‌گذاری در 96 دور سرمایه‌گذاری بر روی این استارتاپ‌ها در آمریکا، بین سال‌های 2010 تا 2017 در حدود 1.1 میلیارد دلار بوده است. هر چند بر اساس آمار منتشر شده در طول این 7 سال توزیع سرمایه‌گذاری در هر سال یکسان نبوده است.

بر اساس گزارش‌های منتشر شده، کل سرمایه‌گذاری در استارتاپ‌های فعال در حوزه مبلمان در سال 2011 در 12 دور چیزی در حدود 423.7 میلیون دلار بوده است. در این سال یک وب‌سایت فروش مبلمان موفق به جذب سرمایه 165 میلیون دلاری در راند A شد که تقریباً معادل 1/3 ارزش این استارتاپ بوده است.

استفان کول مدیر وب‌سایت فروش مبلمان Burrow، بر این باور است که سرمایه‌گذاران قبل از انجام سرمایه‌گذاری در این نوع استارتاپ‌ها، می‌بایست چند مرحله اساسی را در نظر مورد توجه قرار دهند. او بر این باور است که فروش مبلمان به روش‌های سنتی که بیشتر در مبلمان فروشی‌های کشورهایی از جمله چین و مکزیک و یا کشور خودمان ایران انجام می‌شوند، چندان خلاقانه نیستند و این نوع فروش سنتی نمی‌تواند سرمایه زیادی جذب نماید. اما با ایجاد روش‌های خلاقانه‌ای برای فروش مبلمان، می‌توان میزان سرمایه‌گذاری در این صنعت و به خصوص استارتاپ‌های جوان فعال در حوزه مبلمان و دکوراسیون داخلی را افزایش داد. به عقیده کول استارتاپ‌های فعال در حوزه مبلمان می‌بایست خلاقیت خود را در ارائه یک برند خاص، محصولات جدید و همچنین نحوه ارائه محصول به مشتری نشان دهند. به غیر از پول در این حوزه چیزی که می‌تواند بازار را تکان دهد، استارتاپ‌ها و فعالیت‌های آن‌ها است.

با بررسی سرمایه‌گذاری‌های انجام شده در این حوزه نکته قابل‌توجهی که می‌توان به آن دست یافت، این است که غالب سرمایه‌گذاری‌ها در استارتاپ‌های مبلمان، بیشتر به آن دسته استارتاپ‌هایی اختصاص یافته است که در مسئله ارائه و تحویل کالا به مشتری خلاقیت داشته و روش‌های جدیدی را به مشتریان ارائه کرده‌اند.

برای ساکنان شهرهای بزرگ که اغلب دارای خانه‌های کوچکی هستند، معمولاً مبلمان‌ چندکاره بیشتر کاربرد دارد و مسلماً طرفداران بیشتری دارد. وب‌سایت Burrow که ارزش آن در حال حاضر به چیزی در حدود 19.2 میلیون دلار رسیده است، مبلمان چند کاره‌ای را ساخته است که بیشتر خریداران آن ساکنان شهرهای بزرگ هستند.

کول در اظهار نظرات خود در این رابطه به این نکته اشاره کرده است که مبلمان‌ ارائه شده در این وب‌سایت بیشتر برای آن دسته از افرادی مناسب است که خانه‌ای از خود ندارند و تقریباً هر دو سال یک‌بار مجبور به جابجایی و اسباب‌کشی هستند. در واقع این نوع مشتریان از جمله افرادی هستند که از مبلمان‌ چند کاره که فضای چندانی را اشغال نمی‌کند بسیار استقبال می‌کنند.

علاوه بر این مشتریان تمایلی به گذراندن وقت در فروشگاه‌ها و گالری‌های مختلف برای تماشای مبلمان و انتخاب آن را ندارند از این رو این وب‌سایت به‌جای نمایش محصولات در گالری یا نمایشگاه آن‌ها در بسته‌ها و پکیج‌های متنوع و جداگانه به صورت مستقیم به مشتری تحویل می‌دهند. با این کار در حدود 70 درصد از هزینه‌های ارسال و انتقال کالا، به خصوص مبلمان، به مشتری کاهش می‌یابد.

از جمله قابلیت‌های مبلمان‌های جدیدی که در وب‌سایت  Burrow به فروش می‌رسد، دارای امکاناتی از جمله تعبیه شارژ USB و از این دست است.

اما سؤالی که در اینجا پیش می‌آید این است که مشتریان این وب‌سایت چگونه می‌بایست مبلمان را مشاهده و آن را انتخاب نماید. از آنجایی که این وب‌سایت گالری و یا نمایشگاه انحصاری ندارد سعی کرده است تا از فضای سایر گالری‌ها برای نمایش محصولات خود استفاده نماید. به این ترتیب این وب‌سایت در 20 شهر مختلف به صورت اشتراکی از فضای نمایشگاهی همکاران خود استفاده می‌کند تا محصولات خود را به خریدارانی که تمایل به مشاهده محصول به صورت واقعی و از نزدیک دارند، نمایش دهد.

اگرچه دلیل اصلی تولید مبلمان‌ چند کاره همان ساکنان شهرهای بزرگ است اما در میان این افراد، خریدارانی نیز وجود دارند که از مبلمان تک کاره بیشتر استقبال می‌کنند. از این رو این وب‌سایت برای این دسته از مشتریان خود نیز محصولاتی از جمله میز ناهارخوری، انواع مبلمان نشیمن و غیره را ارائه می‌دهد. در واقع این مشتریان بیشتر برای خدمات و نحوه خاص ارسال محصول از طریق این وب‌سایت اقدام به خرید محصولات و مبلمان مورد نظر خود می‌کنند.

در میان استارتاپ‌های فعال در حوزه مبلمان استارتاپ‌هایی وجود دارند که برای بهبود، راحتی و افزایش میزان فروش مبلمان از روش‌های قابل‌توجه و خاصی استفاده می‌کنند. از جمله اینکه این وب‌سایت‌ها از تکنولوژی هوش مصنوعی و واقعیت افزوده برای نمایش محصولات خود استفاده می‌کنند. یکی از این استارتاپ ها،  Grokstyle است که توانسته است میزان فروش محصولات خود را تا 2.5 میلیون دلار افزایش دهد. این استارتاپ‌ها محصولات خود را از طریق اپلیکیشن منحصر به فرد خود که توانایی پشتیبانی از تکنولوژی واقعیت افزوده و هوش مصنوعی دارد، انجام می‌دهد.

با توجه به آنچه گفته شد در کل می‌توان به این نتیجه رسید که حداکثر سرمایه‌گذاری در استارتاپ‌های فعال در حوزه مبلمان و ارائه خدمات دکوراسیون داخلی بیشتر برای آن دسته از استارتاپ‌هایی انجام می‌شود که سعی کرده‌اند از روش‌های خاص و مبتکرانه‌ای استفاده نمایند.

    نظرات