17 نکته برای استفاده از گیمیفیکشن در استارتاپها
کاربر یا مشتری در تمام استارتاپها و کسب و کارها رکن اصلی محسوب میشود. در حقیقت تمام دغدغه مدیران کسب و کارها وفادار ساختن مشتریان است و برای رسیدن به این هدف از راهکارهای متفاوتی نیز استفاده میکنند، یکی از این راهکارها که اخیر بسیار مورد توجه قرار گرفته، گیمیفیکیشن است.
اکوسیستم - گیمیفای کردن یک وبسایت یا محصول، راهی مطمئن برای درگیر کردن ذهن کاربران است. به کار بردن مکانیکهای بازی روی محصول، نه تنها احتمال استفاده کاربران از آن را افزایش میدهد، باعث آشنایی آنان با ویژگیهای محصول نیز میشود. این تکنیک مزایای دیگری نیز دارد که در ادامه به آنها میپردازیم.
تمایز محصول
اگر در بازاری که فعالیت دارید، محصولات مشابهای با محصول شما وجود دارند، میتوانید با استفاده از عناصر بازی، تفاوتهای محصول خود را بیان کنید. به علاوه این اقدام باعث میشود، محصول شما بیشتر سرگرم کننده باشد تا رقابتی.
وفاداری کاربر یا مشتری
گیمیفیکیشن باعث میشود، مشتریان به برند شما وفادار بمانند. برای مثال کاربران، به علت زمان، هزینه و احساساتی که توسط این تکنیک سرمایهگذاری میکنند، یک اپلیکیشن موبایل یا یک وبسایت خاص را ترجیح میدهند.
فراگیر شدن
زمانی که کاربران در مورد محصول یا وبسایت احساس سرگرمی داشته باشند، راجع به آن صحبت میکنند و حتی آن را در شبکههای اجتماعی با سایرین به اشتراک میگذارند. این موضوع باعث خواهد شد که محصول شما فراگیر گردد و در نتیجه شانس آن بیشتر شود.
افزایش درآمد
در صورتی که تمرکز محصول بر درآمدزایی باشد، گیمیفیکیشن میتواند به طور مستقیم با افزایش مشتری و کاهش هزینههای خرید، باعث افزایش درصد درآمد شود.
بهره وری بهتر
برخی از محصولات از جمله ابزارهای مدیریت پروژه و حمایت از مشتری، بر بهرهوری متمرکز شدهاند. گیمیفای کردن این محصولات میتواند بهرهوری کاربران را از طریق اندازهگیری، مانیتورینگ و پاداش دادن به آنها به شکل چشمگیری افزایش دهد.
اکنون این سوال پیش میآید که چگونه میتوان محصولی را گیمیفای کرد؟
بازی محصول نیست، بخشی از آن است
نخستین قانون گیمیفیکیشن این است که با استفاده بیش از حد مکانیکهای بازی در محصول، مخاطب یا کاربر را سردرگم نکنید. به یاد داشته باشید که بازی برای محصول ساخته میشود، در نتیجه کاربران میتوانند راه حلی برای مشکل خود پیدا کنند یا سرگرم شوند. در اینجا نقش این تکنیک، اضافه کردن یک لایه تعاملی و درگیری به محصول است.
تم بازی را باید متناسب با محصول انتخاب کنید
زمانی که تم بازی متناسب با محصول باشد، ترکیب قوی و موفق را خواهید داشت. همچنین رعایت مشابه بودن تم، باعث افزایش وفاداری کاربر نیز خواهد شد. برای مثال، تم بازی محصولی جدی و مکانیکهای به کار رفته در آن باید کاملا از یک وبسایت اجتماعی متفاوت باشند. این موضوع در مورد گیمیفیکیشن برای استارتاپ نیز صدق میکند.
جوایز باید سریع و در دسترس باشند
جوایز و پاداشهایی که برای کاربران درنظر گرفته میشوند، باید سریع و تدریجی باشد. چنانچه دستاوردها در دسترس نباشند یا در طولانی مدت قابل دسترسی باشند، کاربران توجه خود را به متریکها و معیارها از دست خواهند داد و در نهایت علاقه آنها کاهش پیدا میکند.
به منافع توجه شود
زمانی یک طرح پاداش نتیجه میدهد که مفید و کاربردی باشد؛ بنابراین احتمال دارد که نشانها (Badge) در تمام شرایط جواب ندهد. جوایز حقیقی برای کاربران میتواند مزایای بیشتری مانند وفاداری به برند را نیز برای کسب و کار به دنبال داشته باشد.
گیمیفیکیشن اجتماعی است
گیمیفیکیشن ذاتا اجتماعی و فراگیر است، کاربران تمایل دارند با جامعه ارتباط برقرار کنند، سطح خود را نشان دهند و آنان را از دستاوردهای خود آگاه کنند. شما باید این موارد را در قالب یک بازی مرتبط با محصول خود به وجود آورید.
ارزش کسب و کار و ارزش کاربر باید همپوشانی داشته باشند
گیمیفیکیشنی موفق خواهد بود که با اهداف کسب و کار و فعالیت و رفتار کاربر هم سو باشد. اگر این دو بایکدیگر ناهماهنگ باشند، باعث شکست حتمی محصول میشوند.
اگر گیمیفیکیشن مزایای بسیاری برای کسب و کارها دارد و میتواند موفقیت یک محصول را رقم بزند، اما نگرانیهایی نیز در رابطه با این موضوع وجود دارد. در ادامه به این دغدغهها میپردازیم.
محصول بد
اگر یک محصول بد یا ضعیف را گیمیفای کنید، باعث موفقیت آن نخواهد شد. در حقیقت گیمیفای کردن باعث نخواهد شد یک محصول بد به یک محصول خوب تبدیل شود و فقط شانس موفقیت محصول را افزایش میدهد.
مخالفتها
مانند تمام رقابتها، امکان بروز اختلاف وجود دارد، این اختلاف میتواند در محاسبه امتیازات، جوایز، پاداشها یا خود بازی باشد. برای حل کردن این مشکل نیاز به تفکیک پذیری اجزا مختلف دارید.
امکان تقلب
امکان تقلب در هر سیستمی وجود دارد و میتواند یک نگرانی باشد، به ویژه زمانی که پای مزایای پولی مانند کارت هدیه و امثال آن درمیان است. بنابراین باید نسبت به استفاده کردن از این اجزا در محصول خود هشیار باشید.
بازیکنان جدید در مقابل قدیم
اغلب بازیها مزایایی مانند امتیاز، سطح و امثال آن را به کاربران قدیمی پیشنهاد میدهند، اما گاهی این ویژگی باعث دلسرد شدن کاربران جدید نسبت به محصول میشود.
محتوای جدید
به مرور زمان بازیها قدیمی میشوند و دیگر جذابیت اولیه را برای کاربران ندارند و آنها را خسته میکنند. یکی از چالشهای گیمیفیکیشن، تولید محتوای جدید بدون تاثیر چشمگیر بر دینامیکهای بازی است.
بودجه هزینهها
گیمیفای کردن یک محصول باعث افزایش هزینهها خواهد شد، این هزینهها میتوانند شامل پول، تلاش و زمان باشند. که باید کاملا نسبت به آن یک برنامهریزی و طرح شفاف و واضح داشته باشید.
صرفنظر از یک محصول خوب، هر استارتاپی به حمایت مناسب محصول، پذیرش، تعامل و درگیری کاربر برای موفقیت احتیاج دارد. گیمیفیکیشن یکی از استراتژیهایی است که میتواند به این کسب و کارها کمک کند. در بازار محصولات کمی وجود دارند که از عناصر گیمیفای شده برای افزایش شانس موفقیت محصول خود استفاده میکنند، بنابراین میتوانید با بکار گرفتن این استراتژی احتمال موفقیت محصول خود را افزایش دهید.
منبع: آقای گیمیفیکیشن
نظرات