کروناویروس: از واهمه‌ها تا واقعیت‌ها/«آگاهی» بیماری همه‌گیر را در هم می‌شکند

کروناویروس: از واهمه‌ها تا واقعیت‌ها/«آگاهی» بیماری همه‌گیر را در هم می‌شکند

بشر در برخورد نخست، به دلیل آگاه نبودن، ورودی همراه با ترس و نگرانی داشت و بیماری‌، ساده یا پیچیده، بلای اول جان انسان بود. علم وفناوری اما با پیشرفت خود، امیدها را افزون کرد.

حال که این‌روزها «ناخوانده‌ای» دیگر مهمان بدن انسان شده، نگاه‌ها به سوی دانش، فناوری و ابزارهایی که برای صیانت از حیات ارائه می‌کند، خیره است.

اخبار ضد و نقیضی که از این بیماری نوورود منتشر می‌شود، فضای آگاهی را غبارآلود ساخته و بر نگرانی‌ها می‌افزاید. برخی آن خطرناک نمی‌دانند و برخی دیگر معتقدند کرونا باید جدی گرفته شود. کرونا چیست که اینگونه در جوامع بین‌المللی جدی گرفته شده است. مبارزه‌ای ناشناخته میان پزشکان و این ویروس در حال انجام است. اما قطعا همچون سایر بیماری‌ها انسان پیروز این جنگ است.

حال این بیماری به کشورمان رسیده است. افرادی به آن مبتلا شده‌اند و مردم نگران هستند. پیام‌های متعددی در شبکه‌های اجتماعی میان مردم پخش می‌شود. اما چقدر از آن‌ها به واقعیت نزدیک است. چقدر از این پیام‌ها تنها ترس و دلهره را میان مردم افزایش می‌دهد.

ساختاری متفاوت با آنفولانزا

احسان عارفیان متخصص در حوزه ویروس شناسی درباره «کرونا» و نگرانی‌ها از ابتلا به آن می‌گوید: هر بیماری شاخص‌های خود را دارد. برخی از این شاخص‌ها با ساختار ویروس مرتبط است. در حال حاضر کرونا را با آنفولانزا مقایسه می‌کنند. این مقایسه برای دانستن اینکه کرونا در ویروس شناسی چه جایگاهی دارد مثالی خوب است زیرا مردم با آنفولانزا آشنایی دارند.

شاید شما هم که در حال خواندن این متن هستید در همین سالی که در انتهای آن قرار داریم سرماخوردگی را تجربه کرده باشد. بیماران مبتلا به آنفولانزا عوارضی همچون تب، آبریزش، مشکلات گوارشی و مشکلات تنفسی دارند همچنین هر فرد این بیماری را یک بار در سال تجربه کرده است. کرونا علائمی شبیه به آنفولانزا دارد اما از نظر ساختار ویروسی متفاوت است. البته چند تغییر مشخص در بالین بیماری این بیماری نسبت به آنفولانزا وجود دارد. کرونا علائم تنفسی شدیدتری دارد. افراد بیشتری درگیر نقص تنفسی می‌شوند و ریه‌ها توسط ویروس مورد حمله قرار می‌گیرند.

مدیر آموزش، پژوهش و توسعه منابع انسانی ستاد توسعه فناوری‌های سلول‌های بنیادی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری علائم این بیماری و مشکلات تنفسی حادتر آن را عاملی برای مراجعه بیشتر به بیمارستان‌ها می‌داند و معتقد است: پس با وجود علائم این بیماری افراد بیشتری به بیمارستان مراجعه می‌کنند. باید پیشگیری‌های لازم را برای مبارزه با شیوع بیماری انجام دهیم. پس با توجه به محدودیت ظرفیت حمایتی بیمارستان‌ها باید نکات ایمنی را بیشتر رعایت کرد.

کنترل ویروس

به گفته وی، همچنین نکته مهم دیگر دوره کمون این بیماری است که این دوره نسبت به آنفولانزا طولانی تر است و احتمال پخش بیماری را افزایش می‌دهد. همه اقدامات مانند تعطیلی مدارس، دانشگاه‌ها و عدم حضور در اجتماعات نیز برای کنترل سرایت ویروس است.

این متخصص حوزه ویروس شناسی نزدیک شدن به فصل تابستان را عاملی برای فروکش کردن  شیوع آن می‌داند و بیان می‌کند: پس شیوع ماندگاری ندارد. کرونا بیماری وحشتناکی نیست. خوشبختانه بیمارستان‌های کشور تجهیز شده‌اند. جای نگرانی بیهوده وجود ندارد. کنترل و رعایت نکات بهداشتی قطعا عاملی تاثیرگذار است تا افراد کمتری درگیر شوند و مهم تر از آن سرعت انتشار ویروس را کم کنیم.  البته ترس به جا خوب است و باعث می شود افراد موضوع را جدی بگیرند و با رعایت نکات بهداشتی ویروس کنترل شود.

عارفیان همچنین درباره تحریم‌ها و نیاز به دارو برای درمان این بیماری می‌گوید: نیاز به دارو و تجهیزات پزشکی خاصی ندارد و همه امکانات در کشور برای مقابله با آن وجود دارد.

بر اساس این گزارش، علی ربیعی سخنگوی دولت ایران از تشکیل «ستاد پیشگیری و مقابله با کرونا» در وزارت بهداشت خبر داده است تا شاهد فروکش کردن این بیماری در کوتاه ترین زمان ممکن باشیم.

گزارش از مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

پایان پیام/۲۵

اخبار مرتبط:

* ماسک‌های ساده تا چند ساعت قابل استفاده‌ هستند؟

* حضور پرتعداد مردم در اماکن شلوغ موجب افزایش سرعت انتشار ویروس کرونا می‌شود

* نانوفناوری و مقابله با کرونا

لینک اصل خبر در سایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

    منبع خبر

    معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

    معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

    معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری یک سازمان دولتی در شهر تهران می باشد

      نظرات