فیسبوک یک شبه 123 میلیارد دلار ضرر کرد

فیسبوک یک شبه 123 میلیارد دلار ضرر کرد

ارزش شرکت فیسبوک که در حدود 629.6 میلیارد دلار تخمین زده شده بود با کاهش 19.6 درصدی، به 506.2 میلیارد دلار رسید.

به گزارش اکوسیستم، ارزش شرکت فیسبوک در حدود 629.6 میلیارد دلار تخمین زده شده بود که روز پنج‌شنبه با کاهش 19.6 درصدی، ارزش آن به 506.2 میلیارد دلار رسیده است. در واقع فیسبوک در حدود 123.4 میلیارد دلار ارزش خود را تنها طی یک شب از دست داده است. بر اساس اخبار منتشر شده، این کاهش ارزش به دلیل سوء استفاده از اطلاعات کاربران یا مواردی از این دست نیست. بلکه به دلیل درآمد بسیار ناامیدکننده و در عین حال نگران‌کننده این شرکت بوده است. به نظر می‌رسد این اولین بار است که رشد شرکت فیسبوک متوقف شده است و درآمد آن چندان رشد زیادی نداشته است.

در 3 ماهه گذشته تعداد کاربرانی که به حساب کاربری فیسبوک خود روزانه سر می‌زدند، به شدت کاهش یافته است. از طرفی تعداد کاربران فیسبوک در اروپا رو به کاهش است. به همین دلیل فیسبوک قصد دارد تا رویه خود را تغییر دهد. در حال حاضر فیسبوک مجموعه‌ای از اپلیکیشن‌های مختلف را از اینستاگرام، مسنجر و واتس اپ به اضافه اپلیکیشن صفحه اجتماعی فیسبوک به کاربران خود ارائه می‌کند. تعداد کاربرانی که از هر یک از این اپلیکیشن‌ها استفاده می‌کنند در حدود 2.5 میلیارد نفر است.

پر واضح است که فیسبوک بر این باور است که اینستاگرام و استوری‌های آن می‌توانند به عنوان برگ برنده این شرکت، نقش بزرگی در موفقیت آن ایفا نمایند. اما یک سؤال مهم این است که اگر اینستاگرام و استوری‌های آن نقش بزرگی در درآمدزایی برای فیسبوک اجرا می‌کنند، چرا درآمد این شرکت در طی چند ماه اخیر افت زیادی داشته است و ارزش این شرکت در عرض یک شب، تا این حد کاهش یافته است.

عدد 123.4 میلیارد دلار، رقم بسیار بالایی است. رسیدن به این میزان ارزش برای یک شرکت به خصوص در میان شرکت‌هایی فناوری مدار بسیار سخت است. از طرفی بر اساس آخرین آمار، کل ارزش تجارت بر پایه بیت کوین چیزی در 141 میلیارد دلار است. کاهش مقدار 123/4 میلیارد دلار از ارزش شرکت فیسبوک، مانند این است که کل بیت کوین موجود در جهان در طول یک شب ناپدید شود. در واقع از دست دادن این میزان ارزش برای شرکت فیسبوک، شکست بسیار بزرگی محسوب می‌شود. مثلاً شرکت نت فلیکس را در نظر بگیرید. ارزش این شرکت در حال حاضر چیزی در حدود 158 میلیارد دلار است. ارزش توییتر نیز تنها 33 میلیارد دلار برآورد شده است. میزان افت ارزش شرکت فیسبوک شبیه این است که 4 برابر ارزش شرکت توییتر از کل ارزش این شرکت کاسته شده باشد. تمام این مثال‌ها نشان دهنده حجم کاهش ارزش فیسبوک آن‌ هم در طول تنها یک شب است.

شاید این اتفاق به نوعی پایان کار فیسبوک باشد اما نکته مهم این است که اکنون توپ در زمین فیسبوک است و این شرکت می‌تواند با تغییر مدل کسب‌وکار خود و رسیدن به درک درستی از آنچه در حال حاضر رخ می‌دهد، نتیجه بازی را به نفع خود برگرداند.

داستان تأسیس فیسبوک، ادامه راه و رسیدن به موفقیت کنونی بسیار جالب و پر فراز و نشیب است و یکی از نکات قابل توجه در خصوص این شرکت، رشد چشمگیر و بسیار زیاد آن تنها در عرض چند سال است. اما چیزی که به عنوان نقطه ضعف فیسبوک در حال حاضر شناخته می‌شود، مدل کسب‌وکاری است که از آن پیروی می‌کند. شاید بیش از هزار نفر کارمند در حال یافتن راهی برای جمع‌آوری داده و اطلاعات بیشتر هستند. این داده‌ها برای ارسال تبلیغات برای هر کاربر بر اساس علاقه‌مندی‌ها و سلیقه او، بکار می‌روند. این یعنی روشی برای جذب تبلیغات بیشتر چون شرکت‌ها مطمئن هستند کالای آن‌ها برای جامعه هدف دقیق‌تری نمایش داده می‌شود و بنابراین استفاده از خدمات تبلیغاتی فیسبوک گران‌تر می‌شود.

سال جاری برای فیسبوک می‌تواند یک نقطه عطف باشد، به شرطی که بتواند مدل کسب‌وکار خود را تغییر دهد و از شرایط موجود به نفع خود استفاده نماید.

    نظرات