اقدامات تشخیصی در بیماری کرونا را جدی بگیریم

اقدامات تشخیصی در بیماری کرونا را جدی بگیریم



حدود یک ماه پیش بود که همه‌گیری بیماری کرونا در چین همه را بهت‌زده کرد. دیدن تصاویر تلخ از مردن و یا قرنطینه بیماران، مخاطبان در سراسر دنیا را تحت تاثیر قرار داد؛ اما این بیماری بی‌درمان و بی واکسن با گذشت یک ماه در چین کنترل شد و گزارش موارد جدید این بیماری به حداقل رسید.


ایران هم یکی از کشورهایی است که به گفته وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی دو هفته‌ای است به واسطه حضور چند کارگر چینی در استان قم، با این بیماری دست به یقه شد و در مدت کوتاهی تعداد مبتلایان به آن بالا رفت.

پیشگیری آسان
اما این بیماری به ظاهر خطرناک که همه‌گیری بالایی دارد، ویروسی شبیه به آنفلوآنزا است که با سرعت بالایی منتشر و تکثیر می‌شود. این ویروس نانومتری کوچک که درمان قطعی برای آن پیدا نشده است، به راحتی قابل پیشگیری و التیام است.


این بیماری که مایه ترس و وحشت عمومی شده است با چند کار ساده قابل پیشگیری است و قرار نیست همه مبتلایان به آن، فوت کنند. اقدامات تشخیصی قدم اولی است که برای درمان این بیماری وجود دارد. این‌که در بیمارستان‌های کشور به تعداد مناسب و درخور، کیت‌های تشخیصی وجود داشته باشد تا بلافاصله فرد مشکوک مورد بررسی و تشخیص قرار گیرد تا از این طریق، از همه‌گیری این بیماری جلوگیری شود.


بنا بر اعلام وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، تقریبا ۹۸ درصد مبتلایان به ویروس کرونا درمان می‌شوند. حدود ۸۰ درصد مبتلایان فرم خفیف هستند و بقیه افراد اگر به خوبی مراقبت شوند، درمان خواهندشد. این وزرات‌خانه اعلام کرده است که دو آزمایشگاه مدرن دنیا در این زمینه ار در اختیار داریم و افراد شاغل در این آزمایشگاه‌ها از برجسته‌ترین افراد در جهان هستند.


در خبرها آمده است که با کمک نماینده سازمان بهداشت جهانی در ایران، چهارمین محموله کیت‌های ویژه آزمایشگاهی تشخیص ویروس کرونا به ایران تحویل داده شده است. سازمان بهداشت جهانی این کیت‌های آزمایشگاهی تشخیصی بیماری کووید ۱۹ (بیماری ناشی از ویروس کرونا جدید) را از انبار دارو و تجهیزات پزشکی سازمان جهانی بهداشت در امارات تحویل گرفته و به انستیتو پاستور ایران تحویل داده است.


هیچ درمان و واکسنی برای عفونت های کرونا ویروس وجود ندارد. کنترل انتقال تنفسی سرماخوردگی ناشی از کرونا ویروس ها، کاری مشکل است و احتمالا به دلیل خفیف بودن عفونت، نیازی به کنترل نیست. قرنطینه افرادی که با SARS-Cov آلوده شده‌اند و اندازه‌گیری تب مسافرانی که از مناطق شیوع این بیماری مسافرت کرده‌اند، می‌تواند از انتشار بیماری جلوگیری کند. هیچگونه واکسن یا درمان ضد ویروس خاص برای این ویروس در دسترس نیست و تنها اقدامات پیشگیرانه می‌تواند این ویروس را کنترل کند.


گزارش‌های جهانی از گسترش به ویروس کرونا به کشورهای دیگری در جهان حکایت دارند. بر اساس گزارش خبرگزاری‌های بین‌المللی، موارد جدیدی از ابتلا به ویروس کرونا در لبنان، اسرائیل و به ویژه در کره جنوبی شناسایی شده است. اما این بیماری که در دنیا به سرعت در حال گسترش است به راحتی هم قابل پیشگیری است.

شبکه آزمایشگاهی آماده همکاری با بیمارستان‌ها
رضا اسدی‌فرد مدیر شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری هم با اشاره به این‌که شبکه یکی از متولیان سامان‌دهی خدمات آزمایشگاهی در کشور است، گفت: آمادگی داریم تا با همه بیمارستان‌ها همکاری لازم را داشته باشیم و از تمام توان آزمایشگاهی کشور برای سرعت دادن به اقدامات تشخیصی استفاده کنیم.


وی افزود: دانش‌بنیان‌های ایرانی هم می‌توانند با ورود به تولید این کیت‌های تشخیصی، نیازهای داخلی کشور را به نحو مطلوبی رفع کنند.
اگر بتوانیم از زیست‌بوم فناوری و نوآوری در کشور برای حل چنین گرفتاری‌هایی بهره بگیریم، می‌توانیم مدعی شویم که خوداتکا شده‌ایم و هیچ در بسته‌ای در حوزه علمی و فناورانه برای جوانان و متخصصان ایرانی وجود ندارد.


گزارش از مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری
پایان پیام/۲۳

۹۸ درصد مبتلایان به ویروس کرونا درمان می‌شوند

امکانات تشخیصی انستیتو پاستور ایران برای کرونا ویروس جدید

آزمایش تنها راه قطعی تشخیص کرونا است

لینک اصل خبر در سایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

منبع خبر

معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری یک سازمان دولتی در شهر تهران می باشد

    نظرات