هفت شرکت بزرگ که با کمک تکنولوژی صنایع قدیمی را بازسازی کردند (بخش سوم)
در دنیا شرکتهای بزرگی فعالیت دارند که قدمت آنها بسیار زیاد است. اما این شرکتها با وجود قدمت زیاد همواره در حال پیشرفت و استفاده از تکنولوژیهای روز دنیا برای بالا بردن خدمات خود بودهاند. در ادامه مطالب گذشته، در این مطلب و مطلب آینده قصد داریم تا در خصوص 7 شرکت بزرگ دنیا که با استفاده از تکنولوژی صنایع قدیمی خود را بازسازی کردهاند صحبت کنیم.
به گزارش اکوسیستم، بسیاری از کسبوکارهای امروزی بر پایه کسبوکارهای قدیمی و با کمک تکنولوژی تأسیس شدهاند. به عبارت دیگر مؤسسان این شرکتهای مدرن سعی کردهاند با الهام از کسب و کارهای قدیمی و با کمک تکنولوژی خدمات جدید و نوآورانهای را با توجه به نیازهای روز بازار و مشتریان ارائه دهند. در بخش اول و دوم این مطلب به معرفی 4 شرکت و سرویس که با استفاده از تکنولوژی توانسته بودند کسبوکارهای قدیمی را بازسازی کنند، پرداختیم. در این قسمت نیز به معرفی دو شرکت دیگر که با پیادهسازی روشهای مدرن و کمک گرفتن از تکنولوژی توانستهاند نوآوری جدیدی در کسبوکارهای قدیمی ایجاد نمایند، خواهیم پرداخت.
- Zola
هدف از تأسیس این شرکت، ارائه خدمات ازدواج از جمله طراحی، برگزاری مراسم ازدواج و تهیه گیفت های عروسی است. یک جمله مشهور در زمینه ابداع و نوآوری در میان صاحبان کسب و کارهای نوین وجود دارد که "ضرورت مادر اختراع است". در واقع وقتی نیاز به وجود خدمت و یا وسیلهای باشد، افراد خلاق و مبتکر به فکر رفع نیاز و طراحی و تولید آن خدمت یا ابزار میافتند. شان لین ما، بعد از اینکه متوجه شد بسیاری از افرادی که ازدواج میکنند با مشکلات زیادی در زمینه خدمات و ثبت ازدواج مواجه هستند، در سال 2-13 به فکر تأسیس شرکتی برای ارائه خدمات ازدواج با استفاده از تکنولوژی روز دنیا افتاد. خدمات این شرکت بسیار متنوع و خلاقانه است. البته طراحی این خدمات بر پایه همان آداب و رسوم سنتی است که سعی شده است با تکنولوژی روز دنیا تلفیق شود.
نحوه کار شرکت Zola به این صورت است که این شرکت شبیه یک موسسه برای طراحی و ارائه خدمات مراسم ازدواج عمل میکند. عروس و دامادها میتوانند از طریق این شرکت به خدماتی از جمله تهیه گیفتهای عروسی، وام ازدواج، آرایشگاه و انتخاب لباس عروس، تالار پذیرایی و از این دست دسترسی داشته باشند. کاربران این شرکت میتوانند از طریق پلتفرم آن، صفحهای ایجاد کنند و در آن به دلایل خود برای انتخاب این شرکت و استفاده از خدمات آن اشاره کنند. سفارشات ثبت شده از طریق پلتفرم این شرکت در هر زمانی که زوجهای جوان ذکر کنند به آنها تحویل داده میشود. حتی امکان تغییر سفارش قبل از ارسال آن نیز وجود دارد.
از آنجایی که بسیاری از مؤسسات ارائه دهنده خدمات ازدواج از روشهای سنتی و وقتگیر برای ثبت سفارش و طراحی مراسم استفاده میکنند، وجود چنین شرکتهایی که بتوانند خدمات مشابه را با استفاده از تکنولوژی و با کیفیت بهتر ارائه دهند، لازم و ضروری است. به همین دلیل شرکت Zola توانست طی مدت زمان کمی، کاربران زیادی را به سمت خود جذب کند.
- SeamlessDocs
هدف از تأسیس این شرکت، تولید فرمهای دولتی دیجیتال است. برای بسیاری پر کردن دستی فرمهای دولتی عذابآور و سخت است. به خصوص برای آن دست از افرادی که روزانه مجبور به پر کردن دستی بسیاری از این فرمها هستند. حتی بسیاری از افراد حاضرند در ازای پر کردن یک فرم چند صد دلار پرداخت کنند. جاناتان اند، از جمله افرادی بود که به دلیل موقعیت شغلی خود، مجبور بود روزانه دهها فرم دولتی را پر کند. او با توجه به این موضوع و این واقعیت که افراد زیادی حاضر به پرداخت هزینه در ازای پر کردن فرمهای دولتی هستند به فکر ایجاد راهی برای دیجیتال کردن فرمهای دولتی و در نتیجه آسان کردن روند وارد کردن اطلاعات در این فرمها افتاد. او نسخه اولیه SeamlessDocs را با استفاده از نرمافزار اکسل طراحی کرد. او ابتدا یک اسکرین شات از فرم مورد نظر ایجاد میکرد و به صورت دستی آن را به عنوان پسزمینه هریک از صفحه گستردههای ایجاد شده در اکسل قرار میداد. به این ترتیب کاربران میتوانستند اطلاعات خود را در آن فرم وارد کنند. جاناتان اند، بعد از آنکه توانست نظر شتابدهندههای مختلف را برای حمایت و گسترش شرکت خود جلب نماید، به فکر این افتاد که دسترسی آنلاین کاربران به فرمهای دولتی، ایجاد نماید. به این ترتیب کاربران دیگر نیازی به وارد کردن اطلاعات خود در فرمهای دولتی به صورت دستی نبودند. تعداد اطلاعات ثبت شده از طریق seamless در حدود 20 میلیون داده است و فرمهایی که در آن قرار داده شده است، شامل فرمهای بیش از 40 ایالت است.
از آنجایی که هدف از تأسیس Seamless هم کمک به کارمندان دولت و هم مراجعه کنندگان برای صرفهجویی در زمان و وقت بوده است، سعی شده است تا همه وظایف مربوط به پر کردن و وارد کردن اطلاعات در یک فرم، از طریق SeamlessDocs انجام شود. در ابتدا در SeamlessDocs ابتدا فرمهای دولتی به فرمهای آنلاین تبدیل شدند و بعد از سعی شده است تا علاوه بر ساده کردن راههای ورود اطلاعات در این فرمها، قابلیتهایی مثل افزودن پیوست، لینکهای پرداخت، امضا دیجیتال و همچنین تنظیم هشدار برای مشاهده و ردیابی فرم افزوده شود.
همچنین این شرکت سعی کرده است تا با استفاده از روشهای مختلف به دولت کمک کند تا در طراحی فرمها با استفاده از روشهایی مثل استفاده از تکنیک شرط گذاری، تعداد سؤالات را کاهش دهند. مثلاً اگر پاسخ به یک سؤال منفی باشد، با توجه به منفی بودن پاسخ، سؤالات بعدی برای کاربر و فردی که در حال پر کردن فرم است، نمایش داده میشود. به این ترتیب ممکن است تعداد سؤالات از 20 مورد به 10 مورد کاهش یابد. همچنین SamlessDocs به دولت برای طراحی و تولید فرم، ابزارهای قابل توجهی ارائه می دهد. با استفاده از این ابزارها برای طراحی هر فرم، حدود 1.8 ساعت صرفهجویی زمانی انجام میشود.
به گفته جاناتان اند، بسیاری از دولتها بر این باورند که روند مدرنیزه کردن فرمها و به عبارتی دیجیتال سازی آنها بسیار سخت و هزینهبر است. به همین دلیل معمولاً در مقابل دیجیتال سازی فرمها و قرار دادن آنها بر بستر شبکه و اینترنت، مقاومت از خود نشان میدهند. اما در صورتی که بتوان از ابزار مناسب برای این کار استفاده کرد، روند دیجیتال سازی فرمها نه تنها ساده بلکه بسیار به صرفه خواهد بود.
نظرات