تاپیک پنجاه و یکم: از سرمایه‌گذاری چین در استارتاپ‌‌های هایپرلوپ تا ضرر 123 میلیارد دلاری فیسبوک

طبق روال یکشنبه‌های گذشته، این هفته نیز به بررسی اخبار مهم خارجی که طی هفته گذشته در صدر خبرهای منتشرشده توسط خبرگزاری‌های مختلف جهانی فعال در حوزه کسب‌وکار منتشرشده است، خواهیم پرداخت.

به گزارش اکوسیستم، از بین خبرهای خارجی مهمی که در رسانه‌های فعال در حوزه کسب‌وکار در هفته آخر ماه جولای سال جاری میلادی منتشر شد، دو خبر بسیار مهم توجه مخاطبان و دنبال کنندگان اخبار استارتاپ ها و کسب‌وکارهای خارجی را به خود جلب کرد. اولین موضوعی که عنوان اول اخبار بیشتر رسانه‌های بین المللی و خارجی را به خود اختصاص داده است، خبر مربوط به ورود و سرمایه‌گذاری کشور چین در استارتاپ‌ های هایپرلوپ است. هایپرلوپ ها در واقع نوعی سورتمه مغناطیسی هستند که برای سرعت بخشیدن به حمل و نقل عمومی طراحی شده‌اند. خبر دیگر که بسیار مهم بود، خبر مربوط به ضرر 123 میلیارد دلاری فیس‌بوک بود. بر اساس این خبر، فیس‌بوک تنها در عرض یک شب، 123 میلیارد دلار از ارزش خود را از دست داد.

چین به سرمایه‌گذاری در استارتاپ های هایپرلوپ وارد می‌شود. یک شرکت دولتی چینی قراردادی را برای همکاری با یک استارتاپ حمل ونقل سریع خودروها با سورتمه مغناطیسی امضا کرد. براساس این قرارداد استارتاپ مذکور یک میلیارد دلار برای اجرای پروژه‌های خود در سراسر دنیا دریافت می‌کند. تنها یک روز پس از امضای قرارداد همکار شرکت Hyperloop TT با چین، یک استارتاپ هایپرلوپی دیگر قرار داد مشابه‌ای را به امضا رساند. شرکت دولتی GTA قراردادی را با شرکت آریوو (Arrivo) منعقد کرد که براساس آن یک میلیارد دلار اعتبار برای پروژه‌های احتمالی این شرکت در سراسر جهان پرداخت خواهد شد.

هوش مصنوعی برای سرمایه‌گذاری های گوگل تصمیم می‌گیرد. شرکت گوگل ماشینی مبتنی بر هوش مصنوعی برای تصمیم در مورد سرمایه‌گذاری تولید کرده است. این کمپانی آمریکایی تنها در صورتی که ماشین فوق سرمایه‌گذاری را تایید کند، اقدام خواهد کرد. GV که قبلا با نام Google Ventures آن را می‌شناختیم، از ماشینی مبتنی بر هوش مصنوعی به منظور تصمیم‌گیری در مورد سرمایه‌گذاری در حوزه‌های مختلف استفاده می‌کند. چندین سال است که مدیران GV از  ماشین مبتنی بر هوش مصنوعی به عنوان ابزاری پشتیبان و قابل اعتماد در تصمیم‌گیری‌ها بزرگ استفاده می‌کنند. این ماشین توانسته است راهکارهای ارائه شده از سوی نیروی انسانی را تحت الشعاع قرار دهد و حتی گاهی باعث نادیده گرفتن شدن آنها از سوی مدیران شود. در حال حاضر ماشین مبتنی بر هوش مصنوعی یکی از بخش‌های اصلی در معاملات سرمایه‌گذاری محسوب می‌شود. این ماشین قادر است طیف وسیعی از اطلاعات بازار را مورد تجریه و تحلیل قرار دهد و یکی از سه پاسخ سبز، زرد و قرمز را ارائه دهد. پاسخ قرمز به معنی عدم تایید، رنگ سبز به معنی تایید و در نهایت رنگ زرد به معنی احتیاط در سرمایه‌گذاری است. البته بعضی از کارشناسان اعتقاد دارند که زمانی که پاسخ زرد ارائه می‌شود، نتیجه سرمایه‌گذاری مشابه پاسخ قرمز خواهد بود. روش انتخاب یکی از سه رنگ قرمز، زرد و سبز، نسبت به روش مقیاس ده نقطه‌ای ساده‌تر است. در شیوه ده نقطه‌ای، زمانی که هشت نقطه از ده نقطه تایید شود، به معنی رنگ سبز خواهد بود.

کیوسک های سفارش غذاق جای صندوق داران مک دونالد را می‌گیرند. به زودی شاهد حضور کیوسک‌های سفارش غذای سلف سرویس در فروشگاه‌های مک دونالد خواهیم بود. این برند قصد دارد ارائه غذا از طریق صندوق‌داران را کنار بگذارد و از این کیوسک‌ها استفاده کند. با افزایش میزان حداقل دستمزد، احتمالا در آینده‌ای نزدیک برای سفارش غذا به‌جای یک انسان حقیقی با یک صفحه نمایش LED روبرو خواهیم شد. تا سال ۲۰۲۰ میلادی کیوسک‌های سفارش غذای سلف سرویس جای رستوران‌های قدیمی مک دونالد را می‌گیرند. برخی برندهای فعال در زمینه غذا از جمله Panera و چیلی پیش از این به استفاده از کیوسک‌های سفارش غذا رو آورده بودند. بعضی از رستوران‌ها حتی فرآیند آماده‌سازی غذا را خودکار کرده‌اند و از ربات به جای انسان استفاده می‌کنند. رستوران مجازی یکی دیگر از طرح‌های این رستوران‌ها برای آینده است که احتیاج به رستوران‌هایی با امکانات کامل از جمله پرسنل تحویل غذا در منزل را از بین خواهند برد. اگر چه بعضی از مشتریان از این نوآوری و راحتی برای بهره‌مندی از خدمات استقبال کرده‌اند، اما این آسان سازی در امور باعث از بین رفتن مشاغل بسیاری می‌شود. در سال ۲۰۱۷ میلادی دو اقتصاددان به نام‌های دیوید نیومارک و گریس لردان پژوهشی را انجام دادند که نشان داد افزایش حداقل دستمزد با افزایش بیکاری در میان کارکنان عهده‌دار سیستم اتوماسیون در ارتباط است. در این میان کارکنان جوان‌تر که از سابقه کمتری برخوردار بودند، بیشترین صدمه را دیدند. چنین عاقبتی چندان دور از انتظار نیست؛ براساس آمار اداره کار آمریکا، سن نزدیک به نیمی از کارکنان دریافت‌کننده‌ حداقل دستمزد ۱۶ تا ۲۴ سال است.

اقتصاد هند به مقام سوم دنیا می‌رسد. بر اساس آخرین آمار منتشر شده توسط بانک جهانی، تا سال ۲۰۳۰ اقتصاد هند به سومین اقتصاد پر رونق و ارزشمند دنیا تبدیل خواهد شد. اقتصاد هند توانست در سال ۲۰۱۷ از اقتصاد فرانسه پیشی بگیرد و جایگاه ششمین اقتصاد بزرگ و پررونق دنیا را از آن خود کند. در حال حاضر اقتصاد هند در مراحل رشد و جهش خود قرار دارد. به نحوی که در سال گذشته میلادی اقتصاد این کشور با پیشی گرفتن از اقتصاد فرانسه در رتبه ششم لیست اقتصادهای بزرگ دنیا قرار گرفت. در اقتصاد هند کارهای بزرگی رخ داده است. اقتصاد این کشور در حال حاضر در جایگاهی قرار دارد که مردم این کشور می‌توانند به عنوان مردم یکی از کشورهای ثروتمند و پررونق از لحاظ اقتصادی به کشور خود افتخار کنند. به گفته یکی از کارشناسان اقتصاد هند، چاندرا گارگ، هندوستان در ۴ سال اول بعد از استقلال توانسته است رشد ۳.۵ درصدی را داشته باشد. در حال حاضر میانگین نرخ رشد اقتصاد در هند در حدود ۷ تا ۸ درصد است. او در ادامه به این موضوع اشاره کرده است که تا سال ۲۰۳۰ می‌توان انتظار داشت که اقتصاد این کشور به ارزشی بیش از ۱۰ تریلیون دلار دست یابد. این موضوع می‌تواند هم به عنوان چالش و هم فرصت برای تغییرت اساسی در معیشت و نحوه زندگی مردم هند مورد توجه قرار گیرد. گارگ بر این عقیده است که رشد اقتصادی ۸ درصد امری ساده و قابل دسترس است و اگر نرخ رشد اقتصادی در هند به همین نحو ادامه یابد، می‌توان انتظار داشت که حتی ارزش اقتصاد هند تا قبل از سال ۲۰۳۰ به بیش از ۱۰ تریلیون دلار برسد.

فیس‌بوک ارزش خود را طی یک شب از دست داد. ارزش شرکت فیسبوک که در حدود ۶۲۹.۶ میلیارد دلار تخمین زده شده بود با کاهش ۱۹.۶ درصدی، به ۵۰۶.۲ میلیارد دلار رسید. ارزش شرکت فیسبوک در حدود ۶۲۹.۶ میلیارد دلار تخمین زده شده بود که روز پنج‌شنبه  26 جولای سال جاری میلادی با کاهش ۱۹.۶ درصدی، ارزش آن به ۵۰۶.۲ میلیارد دلار رسیده است. در واقع فیسبوک در حدود ۱۲۳.۴ میلیارد دلار ارزش خود را تنها طی یک شب از دست داده است. بر اساس اخبار منتشر شده، این کاهش ارزش به دلیل سوء استفاده از اطلاعات کاربران یا مواردی از این دست نیست. بلکه به دلیل درآمد بسیار ناامیدکننده و در عین حال نگران‌کننده این شرکت بوده است. به نظر می‌رسد این اولین بار است که رشد شرکت فیسبوک متوقف شده است و درآمد آن چندان رشد زیادی نداشته است. در ۳ ماهه گذشته تعداد کاربرانی که به حساب کاربری فیسبوک خود روزانه سر می‌زدند، به شدت کاهش یافته است. از طرفی تعداد کاربران فیسبوک در اروپا رو به کاهش است. به همین دلیل فیسبوک قصد دارد تا رویه خود را تغییر دهد. در حال حاضر فیسبوک مجموعه‌ای از اپلیکیشن‌های مختلف را از اینستاگرام، مسنجر و واتس اپ به اضافه اپلیکیشن صفحه اجتماعی فیسبوک به کاربران خود ارائه می‌کند. تعداد کاربرانی که از هر یک از این اپلیکیشن‌ها استفاده می‌کنند در حدود ۲.۵ میلیارد نفر است.

    نظرات