اعتراض انجمن صنفی کسب و کارهای اینترنتی
بر اساس گزارش هایی از رسانهها، پیشنهادی توسط مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی برای بودجه سال ۱۳۹۹ شمسی مطرح شده است مبنی بر اینکه کسب و کارهای اینترنتی که از سرویس تبلیغات گوگل به نام Google Ads استفاده میکنند معادل ۵۰ درصد مبلغ پرداختی خود را به عنوان «عوارض» به دولت پرداخت کنند. عزیزان پیشنهاد دهنده، در بخشی از پیشنهاد با اشاره به میزان مالیات کسب و کارهای اینترنتی در کشورهایی مانند ترکیه و اسپانیا و مطرح کردن اعداد ۲، ۳ و ۷ درصد، ناگهان به عدد ۵۰ درصد برای عوارض میرسند. چگونه میخواهیم از شرکتی که در ایران دفتر ندارد (گوگل) بخواهیم اعلام کند چه کسانی چه میزان تبلیغات رفتهاند؟ شرکتی که تبلیغ رفته، آیا نمیتواند این تبلیغ را در دفاتر ثبت نکند؟ چرا که تنها ۲۵ درصد مالیات به آن تعلق میگیرد. چرا باید برای کم کردن ۲۵ درصد مالیات به عنوان هزینه گوگلادز، خود را اسیر ۵۰ درصد عوارض کند؟ چه راهکاری برای جلوگیری از چنین روشهایی داریم؟ چرا با پیشنهاد تصویب قوانینی که میدانیم هرگز اجرایی نخواهد شد موجبات وهن قانون را فراهم میکنیم؟ انجمن صنفی کسب و کارهای اینترنتی اکیدا حتی مطرح شدن چنین پیشنهادات بیپایه و اساس و غیر کارشناسی را در چنین سطحی از قوه مقننه نمیپذیرد و نسبت به مرسوم شدن ارائه پیشنهادات این چنینی و تبعات غیر قابل پیشبینی آن، جدا هشدار میدهد. شایسته است مرکز محترم پژوهشهای مجلس شورای اسلامی به جای اتخاذ تصمیمات پشت درهای بسته، با گشودن درهای خود به روی فعالیت و نهادهای صنفی، نسبت به ارائه پیشنهاداتی که به قدرت گرفتن این کسب و کارها کمک کند اقدام نماید. شایسته است در مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی، با آموزشهای لازم، اصول «تفکر سیستمی» نهادینه شده و امیدوار باشیم شاهد ارائه چنین پیشنهادات غیر عملی که موجبات وهن قوه مقننه در اذهان فعالین صنفی را فراهم میکند نباشیم.
متن کامل خبر در سایت اکوموتیو
نظرات