استراتژی ضدکرونایی کسب و کارها
بنگاهها در مقابل اختلال و پیامدهای ویروس کرونا بر زنجیره تامین چه تدابیری را باید در دستور کار قرار دهند؟ شایع شدن ویروس کرونا در هفتههای اخیر موجب شده تا بسیاری از فعالان اقتصادی از اثرپذیری بازارهای جهانی از این ویروس خبر دهند و با توجه به فراگیر شدن این ویروس در دنیا میتوان گفت بنگاهها با تهدید جدیدی روبهرو شدهاند و با این شرایط برای عبور از این چالش باید همکاری مشترک با یکدیگر داشته باشند. در این گزارش بر این نکته تاکید شده است که برای مقابله با تهدید ویروس کرونا بنگاهها به فوریت نیاز دارند تا استراتژیهای کوتاهمدتی را برای تقویت مقاومت خود بهکار گیرند، ضمن اینکه ملاحظات بلندمدتتری هم برای تجدید پیکربندی زنجیرههای تامین بهمنظور مقابله با تهدیدهای پیشرو، در دستور کار قرار دهند. ایجاد اختلال در صنعت ساخت و زنجیره ارزش جهانی و پیامدهای آن بر کسبوکارها و اقتصاد جهان به علت شیوع ویروس کرونا، کاملا روشن است. از سوی دیگر، زنجیرههای جهانی ارزش، موتور توسعه اقتصادی و رشد تولید ناخالص داخلی جهان محسوب میشوند و این زنجیرهها بهمنظور بهینهسازی هزینه و رقابتپذیری، طراحی شده است؛ بهطوریکه شیوع ویروس کرونا، نیاز بنگاهها را برای تاکید بیشتر بر نحوه مدیریت تهدید، تقویت کرده است. نرخ تولید در صنعت خودرو چین به کمتر از ۵۰ درصد تولید در زمان قبل از شیوع این ویروس رسید و در مقابل در همین زمان، تامینکنندگان قطعات در چین، بهصورت بخشی، عملیات خود را مجددا از سرگرفتند. بهعنوان نمونه، شرکت اپل بیش از ۱۲ درصد از ارزش بازار خود را در هفته شیوع ویروس کرونا از دست داد که علت آن عدم امکان تامین قطعات مورد نیاز تامینکنندگان این شرکت در ۴۳ کشور طرف قرارداد با کارخانههای چینی بوده است. در رابطه با تهدید ویروس کرونا، بنگاهها به فوریت نیاز دارند تا استراتژیهای کوتاهمدتی را برای تقویت مقاومت خود بهکار گیرند ضمن اینکه ملاحظات بلندمدتتری هم برای تجدید پیکربندی زنجیرههای تامین بهمنظور مقابله با تهدیدهای پیشرو، پیشبینی کنند. با این شرایط این نکته قابل ذکر است که مهار پیامدهای ناخوشایند و در مقیاس جهانی ویروس کرونا برای اقتصاد جهان و حتی هر بنگاه اقتصادی، موضوعی مهم و ضروری است.
متن کامل خبر در سایت مدیر اینفو
نظرات