نامه رئیس اتحادیه فناوران به شریعتمداری برای ترخیص کالاهای کامپیوتری

نامه رئیس اتحادیه فناوران به شریعتمداری برای ترخیص کالاهای کامپیوتری

سیدمهدی میرمهدی (رئیس اتحادیه فناوران رایانه) با ارسال نامه‌ای از محمد شریعتمداری (وزیر صنعت، معدن و تجارت) خواست که دستور ترخیص کالاهای کامپیوتری را صادر کند.

به گزارش اکوسیستم، طی چند ماه اخیر تمام اصناف از جمله صنف IT با مشکلات بسیاری در خصوص ارز دست‌وپنجه نرم می‌کنند. کالاهایی که وارد شده‌اند در گمرک مانده‌اند و اجازه ترخیص آنها صادر نمی‌شود. به این ترتیب به مرور بازار از جنس خالی خواهد شد و احتمال تعطیلی برخی از واحدهای صنفی، بیش از پیش وجود دارد.

رئیس اتحادیه فناوران رایانه در مورد تعطیلی واحدهای صنفی و افزایش بیش از حد قیمت‌ها هشدار داده بود و گفته بود که مقدار کمی ارز به کالاهای IT تخصیص داده شده است و همان افرادی هم که کالا وارد کرده بودند، اکنون نمی‌توانند آنها را از گمرک ترخیص کنند. از اینرو میرمهدی نامه‌ای را به شریعتمداری، وزیر صنعت، معدن و تجارت ارسال کرد و از وی درخواست کرد که دستور ترخیص این کالاها صادر شود. متن این نامه به شرح زیر است:

با اعلام دولت در قیمت‌گذاری ارز، ضربه‌ سنگینی به صنف فناوران وارد شد؛ زیرا حدود ۹۷ درصد از کالاهای این صنف وارداتی است و این مسئله، تاثیر بسیار زیادی بر واردات کالا به کشور می‌گذارد. در این صنف تراکنش مالی بسیار بالا است، اما سود و بازدهی سرمایه‌ آن حدود یک تا دو درصد است که به دلیل همین تراکنش بالا، مشکلات مالیاتی و بیمه‌ای چه از لحاظ مالیات مشاغل و چه از لحاظ مالیات بر ارزش افزوده به‌وجود آمد و امروز هم با مشکل واردات مواجه شدیم.

با تصویب قانون‌های یک‌شبه برای واردکنندگان و گروه‌بندی‌های کالاها و مشکلات رانت‌های بانکی-گمرک-تاییده‌ واردات از هر نهاد و سازمان و قبول واردات توسط سامانه نیما و دریافت کل مبلغ ثبت سفارش‌شده به‌علاوه‌ ۳۵ درصد ضمانت و حتی گرفتن مبلغ هر یورو دو هزار تومان که افراد سودجو از واردکنندگان دریافت می‌نمایند، باز هم کالاها در گمرک دپو شده است و می‌دانید که چه هزینه‌هایی بر این کالاها فقط در گمرک تحمیل می‌شود.

دولت به‌جای کاهش هزینه‌ها در کالا باعث افزایش قیمت تمام شده کالا در این زمان شده است؛ نیت دولت شاید شفاف‌سازی بود، اما افرادی که در این میان مسئولیت این هدایت از سازمان صنعت معدن تجارت را تا زمان ارسال ارز به تولیدکننده‌ی خارجی را داشتند، شفاف و صادقانه کار ننمودند و باعث افزایش قیمت کالا شدند.

آیا دولتمردان و مسئولان نمی‌توانند کمک کنند که کالا بدون هیچ مشکلی ترخیص شود؟ زیرا در هر صورت این ارز از کشور خارج و کالا به‌صورت قانونی وارد شده، ولی در داخل ایران و گمرکات دپو شده است.

آیا با یک مشکل کوچک مثل تغییر برند یا اضافه شدن وزن باید خود را تحریم کنیم؟ خیلی از این موارد به واردکننده ارتباط ندارد. تولیدکننده‌ خارجی ارز را گرفته و کالا ارسال شده و هیچگونه طلبی هم ندارد و نمی‌شود کالا را برگشت زد، زیرا طرف خارجی قبول نمی‌کند که دوباره ارز را به کشور برگرداند.

اکنون باید دید که وزارت صنعت چه اقدامی را در این زمینه انجام خواهد داد تا بازار مجددا رونق پیدا کند و از تعطیلی بسیاری از شرکت‌های فعال در این حوزه جلوگیری شود.

    نظرات